Jön az olcsó magyar miniautó?

2001.07.02. 11:14
Egy "fapados" Toyota Yaris árának kétharmadába fog kerülni az kisautó, amelyet a japán cég és a Peugeot/Citroen közösen fognak gyártani - talán Magyarországon. Az új gyár helyszíneként szóba jöhet még Csehország és Szlovákia.
Hatezer euró körüli áron tervezik piacra dobni a japán és francia autógyárak közös kisgyermekét, a még névtelen 800-1000 köbcentis járművet - írja a Le Monde. Összehasonlításképpen: az elérhető webes adatbázisok szerint egy Toyota Yaris 1.0 Harmony - a legolcsóbb modell a japán cég kínálatából - 2 millió 310 ezer forint (9470 euró), egy Peugeot 106 Activ 1 literes motorral pedig 1 millió 850 ezer forint, azaz 7600 euró Magyarországon.

Nagyon kicsi

A Peugeot és Citroen márkákat gyártó PSA közleménye szerint a közös platformra épülő miniautó kisebb lesz, mint a cég eddigi járművei, és "új koncepciót" képvisel", jelentsen ez bármit is. Francia értesülések szerint a leendő mini 800 és 1000 köbcenti közötti hengerűrtartalmú lesz. Mivel a Peugeot legkisebb, Activ 1.0 modellje 954 köbcentis, valószínűbbnek látszik a 8 decis űrtartalom.

Valahol Kelet-Európában

A japánok és franciák július 12-ig fejezik be a tárgyalásokat és eddig dől el az is, hogy hol épül fel az új modelleket előállító üzem. "Pillanatnyilag még nyitott a kérdés, csak annyi biztos, hogy a gyár Európában lesz" - nyilatkozta a PSA szóvivője. Nyugati lapinformációk szerint Magyarország, Csehország és Szlovákia jön szóba, míg több hírügynökség Lengyelországot favorizálta.

Soha ekkora gyárat!

Ha a gyár netán nálunk épülne fel, az a magyar ipar méreteit tekintve gigantikus beruházásnak számítana. Bár még közelítő adatokat sem tudunk a leendő üzem méreteiről, annyi azért kiszivárgott a japán sajtóban, hogy évente 3-400 ezer kiskocsit gyártana. Összehasonlításképpen: a Magyar Suzuki Rt. ördögi sűrűséggel frissülő honlapja szerint 1999-ben - ez tényleg a legfrissebb adat a site-on - 66 ezer 400 autót gyártottak Esztergomban.

Olcsó, ámde nem igénytelen

A Toyota-PSA tandemnek erős vetélytársai vannak a kicsiny és minden eddiginél olcsóbb autók piacán. A Renault például az "5000 eurós" kiskocsi kifejlesztésén dolgozik. A Toyota-PSA azonban kicsit drágábban, ám nagyobbat akar, a még névtelen új modellt ugyanis mindenhol terjesztenék, míg a Renault kifejezetten a fejlődő országokat célozza meg ötezresével.

Még sok minden kiderülhet

A magyar iparnak potenciálisan sokat jelentő tervvel kapcsolatban megkerestük a Gazdasági Minisztériumot és az esélyes helyszínként emlegetett Tatabánya városát. Lapunk nyomdába adásának pillanatáig a kies bányászvárosból választ nem kaptunk. A tárca sajtóosztálya annyit közölt, hogy egyelőre egyik cég sem kereste meg a GM illetékes részlegeit.

A külföldi befektetőket kalauzoló ITD Hungary francia referensétől krimibe illően titokzatos részleteket tudtunk meg. A PSA ugyanis "közvetetten" érdeklődött Magyarországon, megjelent ugyanis "egy hölgy", aki nem a céghez tartozott, ám bizalmasan informálódott a lehetőségekről, bár nem mondta ki, hogy konkrétan mit is szeretne. "Nézegettek" - fogalmazott a befektetőfogásban járatos szakember.