Ezerhétszázmilliárdot költöttünk napi fogyasztási cikkekre

2002.05.02. 14:50
A magyarországi háztartások tavaly 1670 milliárd forintot költöttek napi fogyasztási cikkekre, 16 százalékkal többet, mint az előző évben - derül ki a GfK Hungária Piackutató Intézet összesítéséből.
A GfK tanulmánya szerint a növekedés valamennyi bolttípus forgalmában jelentkezett. A napi fogyasztási cikkekből a háztartások beszerzéseiben a modern üzlettípusok együttes részesedése alig változott egyik évről a másikra. A hipermarketre, szupermarketre, diszkontokra és a Cash and Carry (C+C) üzletekre együttesen a 2000. évi 51 százalék után tavaly 52 százalék jutott. Ezen belül a hipermarketek részesedése 14-ről 17 százalékra nőtt.

Vásárlásonként 1100 forint

A többi bolttípus közül a láncba szerveződött kisebb boltok javítottak pozíciójukon, 5 százalékról 8 százalékra növelve részesedésüket. Az egy vásárlásra jutó átlagos költés 2001-ben 1100 forint volt, szemben az egy évvel korábbi 1060 forinttal. A hipermarketekben egy átlagos vásárlás értéke 3530 forint volt, míg 2000-ben 3070 forint. Ugyancsak átlag feletti volt a "kosárérték" a C+C üzletekben, ahol 5390 forintot tett ki, alig többet, mint a 2000. évi 5380 forint.

Kis boltokban többen, kevesebbért vásárolnak

Átlag alatti, 810, illetve 970 forint volt az egy vásárlásra eső költés az önálló kisebb boltokban, és az országos lánchoz tartozó kisebb üzletekben. A piackutatók adatai szerint az egyes bolttípusok piaci hatóköre közül legnagyobb az önálló, 400 négyzetméter alatti kis boltoké volt: ilyen típusú üzletben a háztartások 97 százaléka vásárolt legalább egyszer. Ugyanez a mutató szupermarketeknél 88, a diszkontoknál 80, hipermarketeknél és lánchoz tartozó kis boltokban 72, a drogériákban pedig 52 százalék volt 2001-ben.