Jó üzlet a koporsóexport

2006.03.31. 07:51
A hamvasztásos temetkezés mind gyakoribbá válása következtében a kegyeleti termékek piaca zsugorodik, ezért indította el a külföldi értékesítést a Karsol Kft. is. A céget 2003-ban alapította meg a két magyarországi magánszemély, s az árbevétel - az indulás évében regisztrált 179 millió forintot követően - 2004-ben már 508 millió, 2005-ben pedig 610 millió forint volt, az idén pedig 720 millió forintos forgalomra számítanak.
A tavalyinál másfélszer több, mintegy 7-8 ezer koporsó exportálását tervezi az idén a Karsol Kft., amely az elmúlt években gyors növekedési pályát befutva vált piacvezetővé Magyarországon a kegyeleti termékek gyártásában. Balogh Károly, a cég ügyvezető igazgatója kérdésünkre elmondta: tavaly Magyarországon 14 ezer, külföldön pedig 5 ezer koporsót értékesítettek, míg az idén a hazai értékesítés szinten maradása mellett várják az export bővülését. Magyarországon évente mintegy 130 ezren haláloznak el, s a koporsós temetkezések száma évi 90 ezer körül alakul. Ugyanakkor a hamvasztásos temetkezés mind gyakoribbá válása következtében a kegyeleti termékek piaca zsugorodik, ezért indította el a külföldi értékesítést a Karsol Kft. is.

A cég fő felvevőpiaca Németország, de az értékesítés megszervezésére helyi leányvállalatot alapítottak Szlovákiában is. Balogh Károly szerint Németországban nagyon erős kereslet mutatkozik termékeik iránt, s megrendeléseik teljesítése érdekében hajtanak végre folyamatos fejlesztéseket. A cég nyíradonyi központi telephelyén néhány hete adtak át egy új raktárt és egy új felületkezelő csarnokot, s a 90 millió forintos fejlesztés eredményeképpen az üzem nagysága 4500 négyzetméterre nőtt. Emellett még az idén egy 500 négyzetméteres táblásítóüzemet alakítanak ki 80 millió forintos beruházás keretében.

Ugrásszerű forgalomnövekedés

A Karsol Kft.-t 2003-ban alapította meg a két magyarországi magánszemély, s az árbevétel - az indulás évében regisztrált 179 millió forintot követően - 2004-ben már 508 millió, 2005-ben pedig 610 millió forint volt, az idén pedig 720 millió forintos forgalomra számítanak. A társaság fő profilja a koporsógyártás és -forgalmazás, valamint a kegyeleti textiltermékek (szemfedők, koporsóbélések) gyártása. A Karsol Kft. egyúttal Európa legnagyobb koporsógyártó konszernjének, az olaszországi Ferrari csoportnak a kelet-európai kizárólagos forgalmazója.

A vállalkozás kizárólag magyarországi - bükk és tölgy - alapanyagot dolgoz fel. A Karsol Kft.-t egyelőre nem sújtja az sem, hogy a szénről fatüzelésűre átállt áramtermelő erőművek egyre nagyobb mennyiségű faaprítékot vásárolnak fel, sőt ennek hatására a fahulladék értékesítési feltételei még javultak is.