Vilma
-7 °C
4 °C

Milliókat bukhatunk a kötelezőn

2005.05.05. 09:27
Lényegében a biztosítókon múlik, hogy létrejön-e az egységes bonus/malus nyilvántartás, amely a szabályozás számos fölösleges és az ügyfélre nézve hátrányos elemétől megszabadítaná és biztonságosabbá tenné a rendszert.
A Magyar Biztosítók Szövetsége az akadálymentesítési program "ötletbörzéjén" jelezte a Pénzügyminisztériumnak, hogy szeretné, ha a Belügyminisztériumban vezetett kötvénynyilvántartás kiegészülne a felmondott kötelező felelősségbiztosítási szerződések megszűnéskori bonus/malus besorolásra vonatkozó adatának nyilvántartásával. A nyilvántartást kezelő BM Központi Hivatal jelezte a PM-nek, hogy az újabb adatok kezelését - amennyiben a törvénymódosítás megteremti ennek jogi kereteit - meg tudják oldani - nyilatkozta a Napi Gazdaságnak Temesváriné Baráth Tímea főosztályvezető. A szakember emlékeztetett arra, hogy maga az adat kezelése nem nehéz dolog, ám a lekérdezés technikai feltételeinek megoldása - például, hogy csak az ügyféllel új szerződést kötő biztosító kérhesse le az adatot - ennél komolyabb feladat.

A főosztályvezető szerint ugyanakkor ez eltörpül amellett a fejlesztés mellett, amelyet a biztosítóknak kell végrehajtaniuk annak érdekében, hogy a szerződés adatai (a szerződéskötés, biztosított adatai és a változásadatok) valóban az aktuális állapotot mutassák. Jelenleg csak két biztosító (az Union és a Magyar Posta Biztosító) képes arra, hogy valamennyi, a kötelező szerződéseket illető adatot online továbbítson a BM adatbázisába (az Allianznál jelenleg a fejlesztési szakaszban vannak), míg a többiek csúszással küldik be az adatmódosulásokat a központi nyilvántartásba. Temesváriné Baráth Tímea szerint a fentiekkel tisztában vannak a biztosítók is, erről e hét keddjén a Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyeletén (PSZÁF) tartott ülésen is egyetértés volt. Az biztos, hogy az új lekérdezési rendszer kiépítése és működtetése nem fér bele abba a díjba, amit a kötvénynyilvántartás működtetéséért, vezetéséért fizetnek a cégek a BM-nek. (Ez jelenleg az üzletági díjbevétel fél százalékát teszi ki.) Az azonban bizonyos, hogy az egységes nyilvántartás mindenképp olcsóbb lenne, mint a jelenlegi szabályozásból következő adminisztráció, amelyben ráadásul a biztosítót váltó ügyféltől is aktív részvételt - és időráfordítást - vár el a szabályozó.

Az új nyilvántartás ráadásul számos olyan problémát is kiküszöbölne, amely miatt most komoly hátrány érheti az autós ügyfeleket. Zsoldos Miklós, az Union Biztosító elnök-vezérigazgatója szerint ma a kártörténetét bizonyító bonus/malus igazolásáért nem kellő határozottsággal küzdő ügyfél egy súlyos bűncselekmény joghátrányával hasonló tartamú elmarasztalással dacol: azt az ügyfelet, aki a szerződéskötéstől számított 90 napon belül nem mutatja be előző biztosítójától származó bonus/malus igazolását automatikusan a legdrágább, malus 4-es osztályba kell sorolni. Ez az adott ügyfélnek egy év alatt akár 200 ezer forintjába is kerülhet, ráadásul a "büntetés" nem egyszeri - miként az adóbírságnál - hiszen egy B5 kategóriában lévő ügyfélnek tíz balesetmentes évre van szüksége, hogy utolérje magát, ami milliós nagyságrendű többletfizetést jelent. Az ügy pikantériája - véli Zsoldos -, hogy miközben az adminisztratív hibát elkövető ügyfél zsebe keményen megérzi az új szabályt, addig azt a biztosítót, aki nem, vagy csak késve küldi ki volt ügyfelének az igazolást, lényegében nem fenyegeti semmilyen szankció.