Szlovák kötelező biztosítás féláron

2004.03.03. 08:40
Éves kötelező biztosításuk akár közel felét megspórolhatják azok a magyarországi ügyfelek, akik az ország május 1-jei uniós csatlakozása után valamelyik szlovákiai biztosítónál kötik meg szerződésüket - derül ki a Világgazdaság gyűjtéséből. Egy esetleges tömeges átszerződés megrendíthetné a hazai belügyi nyilvántartási rendszert.
Kellemetlen versenytársat kaphatnak májustól a kötelező gépjármű-felelősségbiztosítást ajánló hazai biztosítók. Az Európai Unióhoz velünk egy időben csatlakozó szomszédos országok némelyike bizonyos hazai ügyfélkörök számára az itthoninál jóval olcsóbb tarifájú "kötelezőt" kínál.

Egységes tarifarendszer

A napilap információi szerint magyarországi biztosítási körökben is növekszik az aggodalom amiatt, hogy Szlovákiában a hazai díjtételekhez képest átlagosan jó 40 százalékkal olcsóbban lehet majd szerződést kötni. További előny északi szomszédunknál, hogy a malusrendszert csak 2005-től vezetik be. A nagy kategóriás személyautókat birtokló élelmes ügyfelek ráadásul Szlovéniában is próbálkozhatnak.

Ott ugyanis a járművek méretét figyelembe nem vevő egységes tarifarendszer létezik, ami a nagy hengerűrtartalmú autók számára fajlagosan olcsóbb díjakat jelenthet.

Az EU-csatlakozással életbe lépő rendszer szerint az uniós külföldi biztosítóknak egyszerűen csak be kell jelenteniük anyaországi felügyeleti hatóságuknak, ha közvetlen (nem fióktelep, leányvállalat útján történő) határon átnyúló szolgáltatást kívánnak nyújtani egy másik tagországban. A célállamban ugyanakkor ügyintézőt kell telepíteni a helyi kárrendezési ügyek rendezésére. A tényleges kárrendezés viszont akár egy itthoni, erre szakosodott cég számára is kiszervezhető lenne, esetleg a zöldkártyarendszer segítségével lehetne megoldani.

Eltérő fogyasztóvédelmi szabályok

Nem biztos, hogy az átkötés jogi szempontból problémamentes lenne, mégpedig a két ország eltérő fogyasztóvédelmi szabályai miatt - hívták fel a figyelmet itthoni biztosítási szakértők. Szlovákiában egyrészt leghamarabb március végére készül el az ottani, EU-konform biztosítási törvény, ráadásul északi szomszédunknál természetesen minden "kötelező"-kötvényt szlovákul kell kitölteni, amit egy itthoni országúti ellenőrzésnél aligha értenének meg a rendőrök.

Súlyosabb gondot okozna ezekhez képest, hogy a külföldön biztosítást kötő autósok kikerülnének a magyar biztosítók és a Belügyminisztérium (BM) által közösen működtetett regisztrációs rendszerből. Ez azt jelenti, hogy a BM a lakóhelyük szerint illetékes települési önkormányzatok segítségével a díj nemfizetésére hivatkozva felléphetne ellenük. Nagyobb tömegű külhoni "átszerződés" esetén akár össze is omolhatna a belügyi nyilvántartás.

Ott is drágul

A szlovákiai biztosítási árak valóban nyomottak, csakhogy az elmúlt egy évben jelentős felzárkózás indult el. Jövő januárra a különbségek tovább csökkennek - hangsúlyozta kérdésünkre Dögei Sándor, az OTP Garancia Biztosító főosztályvezetője, aki itthon a csoport szlovákiai leánybiztosítójának, az OTP Garancia Poistovnának az ügyeit is koordinálja.

A hazai piacvezető Allianz Hungária szerint az ilyen árverseny ára a törvényes rend és a szolgáltatási színvonal megbomlása lenne. Sipos József kommunikációs igazgató azonban hangsúlyozta: az eddigi tapasztalatok szerint az EU-n belül a lakossági "átbiztosítások" aránya az összpiaci forgalom mindössze pár ezreléke. Inkább a vállalati üzletágban fordul elő, hogy egy-egy nemzetközi cég magával viszi biztosítóját a határon túlra is.