Jövő csütörtökön kezdődik a kötelezőharc

2006.10.26. 12:01
Két napilapban és az interneten hétfőn jelennek meg a kötelező gépjármű-felelősségbiztosítás jövő évi tarifái, amelyek alapján az autósok kiválaszthatják, kivel szerződjenek 2007-re. Akik váltani akarnak, november 2-tól november 30-ig mondhatják le jelenlegi szerződésüket, s december 31-ig köthetik meg az újat. A döntést az ágazatot számos alkalommal ellenőrző Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyelete egy most megjelent ajánlással és honlapján egy új alszájttal is segíti. A versenybe Signal révén új biztosító száll be, de lehet, hogy így is kevesebből választhatunk, mint tavaly: a TIR biztosan nem toborozhat új tagokat, és a MÁV helyzete is bizonytalan.

Több mint 3,6 millió autós kezdheti böngészgetni a Magyar Nemzet vagy a Népszava hétfői számát - ezekben jelennek meg ugyanis a kötelező gépjármű-felelősségbiztosítás 2007-es tarifái. A listában szerepelni fognak az új szereplőként belépő Signal Biztosító, valamint a Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyelete (PSZÁF) által felfüggesztett biztosító egyesületek, a TIR és a MÁV díjai is, közölték a PSZÁF csütörtöki sajtótájékoztatóján.

TIR: nem, MÁV: talán

Hárman nyereséggel zártak
A tavalyi volt üzleti szempontból a legjobb év a kötelező gépjármű-felelősségbiztosítás piacán részt vevő biztosítók számára - mondta Demjénné Gyöngy Judit osztályvezető. A 12 biztosítóból 3 nyereséges lett - elsősorban a csökkenő működési költségeknek és a befektetések növekvő hozamának köszönhetően -, de az ágazat összességében még tavaly is veszteséget produkált. A díjak tavaly 11 százalékkal nőttek, a kárráfordítások viszont 14 százalékkal. A múlt év végén egyébként 3 673 940 kgfb-szerződés volt, ennek kétharmadát személyautóra kötötték, közülük 360 ezret mondtak fel és kötöttek újra. A szerződött autósok hatvan százaléka a "semleges" A0-s vagy a legkedvezőbb, B10-es kategóriába tartozik.

A két felfüggesztett biztosító közül a mintegy százezer ügyféllel rendelkező MÁV-nak van esélye arra, hogy idén mégis toborozzon tagokat 2007-re. Az egyesület kgfb-engedélyét november 30-ig függesztették fel, de a PSZÁF határozata szerint akkor, ha a biztosító november 15-e után megfelel az előírásoknak - erről egy felügyeleti vizsgálat alapján, november második felében lesz döntés -, decemberben már fogadhat ügyfeleket - mondta Juhász Istvánné, a felügyelet ügyvezető igazgatója. Kockázatos döntés lehet tehát csak a MÁV alacsonyabb tarifáik miatt felmondani egy szerződést novemberben, mert nem biztos, hogy decemberre megoldódnak a problémák, és feloldják a felfüggesztést, noha a PSZÁF szerint ez "alappal remélhető".

A MÁV-val szemben a TIR csak azért teszi közzé a díjait, hogy a meglévő ügyfelei tájékozódhassanak, maradni vagy váltani érdemesebb-e. Ennek az egyesületnek a felfüggesztése - amit informatikai hiányosságok indokoltak - ugyanis március 31-ig szól, bár a PSZÁF döntése szerint a TIR felfüggesztése is feloldható, ha teljesített minden felügyeleti elvárást. A két felfüggesztett biztosító ugyanakkor a meglévő szerződésállományát megtarthatja, vagyis akinek most a MÁV-val vagy a TIR-rel van szerződése, nem kell váltania.

Mit, mikortól, meddig?

Az autósok egyébként a törvény szerint november 2-tól, csütörtöktől mondhatják fel a meglévő szerződéseiket - a felmondást nem kell indokolni -, ha nem elégedettek mostani biztosítójuk 2007-es ajánlatával. A szerződéseket november 30-ig lehet felmondani, és legkésőbb december 31-ig le kell szerződni az új biztosítóval. Azoknak, akik nem akarnak váltani, semmit nem kell tenniük.

Akik váltanak, azoknak idén is gondoskodniuk kell a kártörténeti igazolásról, amit a még meglévő biztosítótól kell elkérni. Ha ilyennel nem rendelkeznek, akkor az új szerződésben automatikusan az A0 kategóriába kerülnek, és ha a szerződés megkötése után 90 napig sem adják le, akkor a legrosszabb, M04-es besorolásba kerülnek. Ha azonban időközben hozzájutnak az igazoláshoz, és azt leadják, akkor visszamenőlegesen átminősítik az igazolásnak megfelelő kategóriába.

Óvatosan a díjkalkulátorokkal!

A döntéseket sok honlap segíti díjkalkulátorokkal, összehasonlító programokkal, de az ügyfeleknek tudniuk kell: ha a szoftver hibázik, és nem azt kalkulálja, amit a biztosító, akkor a biztosítónak van igaza - figyelmeztetett Déri Éva, a PSZÁF ügyvezetőigazgató-helyettese. A felügyelet a honlapján (www.pszaf.hu) külön alszájtot indított Fókuszban a kötelező biztosítás elnevezéssel, ahol a PSZÁF-hoz érkező kérdéseket és az azokra adott válaszokat is közzéteszik.

A PSZÁF emellett közzétette honlapján a felügyeleti tanács 8/2006-os ajánlását, amit a biztosítók elfogadtak és ami a kárigények rendezéséről és a szerződésállomány kezeléséről szól. Az ajánlásban a jogszabályokban nem található, a felügyelet által támasztott elvárások szerepelnek, például az, hogy a biztosítók a kárbejelentéstől számított három munkanapon belül felvegyék a kárt, és az összes dokumentum beérkezése után 15 napon belül fizessenek, vagy az, hogyan rendezzék a díjhátralékos szerződéseket. Az ajánlásban emellett javasolja felügyelet egy kárrendezési szabályzat elkészítését, és annak online közzétételét, hogy minél többen megismerhessék, az egyes biztosítók milyen eljárásokat alkalmaznak.