Ferenc, Olívia
-4 °C
4 °C

Jövő csütörtökön kezdődik a kötelezőharc

2006.10.26. 12:01
Két napilapban és az interneten hétfőn jelennek meg a kötelező gépjármű-felelősségbiztosítás jövő évi tarifái, amelyek alapján az autósok kiválaszthatják, kivel szerződjenek 2007-re. Akik váltani akarnak, november 2-tól november 30-ig mondhatják le jelenlegi szerződésüket, s december 31-ig köthetik meg az újat. A döntést az ágazatot számos alkalommal ellenőrző Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyelete egy most megjelent ajánlással és honlapján egy új alszájttal is segíti. A versenybe Signal révén új biztosító száll be, de lehet, hogy így is kevesebből választhatunk, mint tavaly: a TIR biztosan nem toborozhat új tagokat, és a MÁV helyzete is bizonytalan.

Több mint 3,6 millió autós kezdheti böngészgetni a Magyar Nemzet vagy a Népszava hétfői számát - ezekben jelennek meg ugyanis a kötelező gépjármű-felelősségbiztosítás 2007-es tarifái. A listában szerepelni fognak az új szereplőként belépő Signal Biztosító, valamint a Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyelete (PSZÁF) által felfüggesztett biztosító egyesületek, a TIR és a MÁV díjai is, közölték a PSZÁF csütörtöki sajtótájékoztatóján.

TIR: nem, MÁV: talán

Hárman nyereséggel zártak
A tavalyi volt üzleti szempontból a legjobb év a kötelező gépjármű-felelősségbiztosítás piacán részt vevő biztosítók számára - mondta Demjénné Gyöngy Judit osztályvezető. A 12 biztosítóból 3 nyereséges lett - elsősorban a csökkenő működési költségeknek és a befektetések növekvő hozamának köszönhetően -, de az ágazat összességében még tavaly is veszteséget produkált. A díjak tavaly 11 százalékkal nőttek, a kárráfordítások viszont 14 százalékkal. A múlt év végén egyébként 3 673 940 kgfb-szerződés volt, ennek kétharmadát személyautóra kötötték, közülük 360 ezret mondtak fel és kötöttek újra. A szerződött autósok hatvan százaléka a "semleges" A0-s vagy a legkedvezőbb, B10-es kategóriába tartozik.

A két felfüggesztett biztosító közül a mintegy százezer ügyféllel rendelkező MÁV-nak van esélye arra, hogy idén mégis toborozzon tagokat 2007-re. Az egyesület kgfb-engedélyét november 30-ig függesztették fel, de a PSZÁF határozata szerint akkor, ha a biztosító november 15-e után megfelel az előírásoknak - erről egy felügyeleti vizsgálat alapján, november második felében lesz döntés -, decemberben már fogadhat ügyfeleket - mondta Juhász Istvánné, a felügyelet ügyvezető igazgatója. Kockázatos döntés lehet tehát csak a MÁV alacsonyabb tarifáik miatt felmondani egy szerződést novemberben, mert nem biztos, hogy decemberre megoldódnak a problémák, és feloldják a felfüggesztést, noha a PSZÁF szerint ez "alappal remélhető".

A MÁV-val szemben a TIR csak azért teszi közzé a díjait, hogy a meglévő ügyfelei tájékozódhassanak, maradni vagy váltani érdemesebb-e. Ennek az egyesületnek a felfüggesztése - amit informatikai hiányosságok indokoltak - ugyanis március 31-ig szól, bár a PSZÁF döntése szerint a TIR felfüggesztése is feloldható, ha teljesített minden felügyeleti elvárást. A két felfüggesztett biztosító ugyanakkor a meglévő szerződésállományát megtarthatja, vagyis akinek most a MÁV-val vagy a TIR-rel van szerződése, nem kell váltania.

Mit, mikortól, meddig?

Az autósok egyébként a törvény szerint november 2-tól, csütörtöktől mondhatják fel a meglévő szerződéseiket - a felmondást nem kell indokolni -, ha nem elégedettek mostani biztosítójuk 2007-es ajánlatával. A szerződéseket november 30-ig lehet felmondani, és legkésőbb december 31-ig le kell szerződni az új biztosítóval. Azoknak, akik nem akarnak váltani, semmit nem kell tenniük.

Akik váltanak, azoknak idén is gondoskodniuk kell a kártörténeti igazolásról, amit a még meglévő biztosítótól kell elkérni. Ha ilyennel nem rendelkeznek, akkor az új szerződésben automatikusan az A0 kategóriába kerülnek, és ha a szerződés megkötése után 90 napig sem adják le, akkor a legrosszabb, M04-es besorolásba kerülnek. Ha azonban időközben hozzájutnak az igazoláshoz, és azt leadják, akkor visszamenőlegesen átminősítik az igazolásnak megfelelő kategóriába.

Óvatosan a díjkalkulátorokkal!

A döntéseket sok honlap segíti díjkalkulátorokkal, összehasonlító programokkal, de az ügyfeleknek tudniuk kell: ha a szoftver hibázik, és nem azt kalkulálja, amit a biztosító, akkor a biztosítónak van igaza - figyelmeztetett Déri Éva, a PSZÁF ügyvezetőigazgató-helyettese. A felügyelet a honlapján (www.pszaf.hu) külön alszájtot indított Fókuszban a kötelező biztosítás elnevezéssel, ahol a PSZÁF-hoz érkező kérdéseket és az azokra adott válaszokat is közzéteszik.

A PSZÁF emellett közzétette honlapján a felügyeleti tanács 8/2006-os ajánlását, amit a biztosítók elfogadtak és ami a kárigények rendezéséről és a szerződésállomány kezeléséről szól. Az ajánlásban a jogszabályokban nem található, a felügyelet által támasztott elvárások szerepelnek, például az, hogy a biztosítók a kárbejelentéstől számított három munkanapon belül felvegyék a kárt, és az összes dokumentum beérkezése után 15 napon belül fizessenek, vagy az, hogyan rendezzék a díjhátralékos szerződéseket. Az ajánlásban emellett javasolja felügyelet egy kárrendezési szabályzat elkészítését, és annak online közzétételét, hogy minél többen megismerhessék, az egyes biztosítók milyen eljárásokat alkalmaznak.

Nászút ajándékba!

Esküvőt tervez? Tervezzen velünk, nyerjen wellness nászutat!

Utazás aggodalom nélkül?

Utazása előtt sose feledkezzen el utasbiztosításáról!