Miklós
-7 °C
2 °C

Lassultak a hiperek és a diszkontok

2006.09.18. 12:02
Lassult a hipermarketek és a diszkontok terjeszkedése is idén az első fél évben. Ugyanakkor továbbra is ez a két bolttípus a hazai élelmiszer-kiskereskedelem motorja. A kategória ACNielsen által mért kiskereskedelmi forgalmában a diszkontok és a hazai tulajdonú láncok kismértékben növelték piaci részesedésüket 2005. július-2006. júniusban.

A modern csatornák közül 2006 első hét hónapja során a hipermarket 6, a diszkont 18, a szupermarket 10 üzlettel bővült. A hipermarketek fontos jellemzője, hogy az ACNielsen által mért kategóriákból a háztartási vegyi áru értékben mért forgalmából igen magas arányban, 38 százalékkal részesednek 2005. július-2006. június között. Élelmiszerből ez az arány 29 százalék.

Kereskedelmi márkák

A diszkontok fontos jellemzője pedig az, hogy különösen az élelmiszerek forgalmazásában erősítették pozíciójukat: 17 százalékra növelték piaci részesedésüket 2005. július-2006. júniusban, az előző hasonló időszak 15 százalékával szemben. Háztartási vegyi áruból és kozmetikumból az egy évvel korábbi 9 százalékos részesedésről érzékelhetően nem lépett előre a diszkont.

A kemény diszkontok terjeszkedésének egyik következménye, hogy növekszik a kereskedelmi márkás termékek piaci részesedése. Az ACNielsen által felmért élelmiszerekből a diszkont eladás 27 százaléka jutott saját márkás termékekre 2004. július-2005. júniusban, rá egy évre pedig már 43 százalék. Ebben döntő szerepet játszik a Lidl terjeszkedése és a Plus választékpolitikájának új stratégiája.


A non food kategóriákban is erősödtek a diszkontok kereskedelmi márkái: értékben mért eladásuk a diszkontokban az előző évben még 31, 2005. július-2006. júniusban már 44 százalék. Sőt, egyes kategóriákban a diszkontok saját márkáinak részaránya meghaladja a 85 százalékot is.

Több bolt Keleten

Érdekes képet mutat a bolthálózat regionális megoszlása: A lakosság számarányához képest legsűrűbb a bolthálózat északkeleten. Nógrád, Heves, Borsod-Abaúj-Zemplén, Szabolcs-Szatmár-Bereg és Hajdú-Bihar megyében él a lakosság 24 százaléka, és ott működik az összes élelmiszerbolt 28 százaléka. Magyarán ott a leginkább elaprózott a bolthálózat.

A másik oldalon Budapesten és Pest megyében a lakosság 28 százaléka tömörül, de az üzletekből csak 21 százalék jut erre a régióra. Kevesebb bolt várja ott a vásárlókat, de nagyobb átlagos eladótérrel. Egy üzletre viszonylag magas forgalom jut. A többi régióban a boltok számaránya nagyjából megfelel a lakosság számarányának. Északnyugatra az összes üzlet 19, délnyugatra 15, délkeletre 16 százaléka jut.

Nászút ajándékba!

Esküvőt tervez? Tervezzen velünk, nyerjen wellness nászutat!

Értékeljen, nyerjen!

Van kedvenc légitársasága? Írja meg véleményét itt!