Tesco az élen, utána három magyar lánc

2008.04.08. 16:41
A Tesco, a CBA és a Coop áll a legnagyobb forgalmú, élelmiszert és vegyiárut értékesítő kiskereskedelmi láncok tizenötös ranglistájának élén. A Tesco 554,9 milliárd forint forgalmat ért el tavaly, az előző évi 544 milliárd után. A lista végén álló Héliker 9,2 milliárd forint bevételt könyvelhetett el – állapítja meg a Nielsen piackutató vállalat rangsora, amit a vállalatok saját közlése, illetve becslések alapján állítottak össze.

A Tesco-Global Áruházak összesen 122 üzletet, köztük 76 hipermarketet működtet az év végi adatok szerint. Ez a hálózat bővítését jelzi; egy év alatt tizenegy hiper- mellett kilenc szupermarketet, továbbá három S-market élelmiszerboltot nyitott.

A legnagyobb eladóterű láncok közül a Tesco mellett csak az Interspar terjeszkedett tavaly. A rangsorban ötödik Spar éves forgalma 284,5 milliárd forintot tett ki, szemben az előző évi 245,7 milliárddal. A vállalat a három új Interspar mellett tizenhárom szupermarkettel bővítette hálózatát. Egy év múlva a rangsor a Spar további erősödéséről tanúskodik majd; hiszen azzal, hogy a Spar megvette a Plus lánc 172 egységét, jelentősen megnövelte boltjainak számát a magyar piacon.

Sorrend Lánc neve
Boltszám
Forgalom (milliárd forint)
1. Tesco
122
554,9
2. CBA
2924
525
3. Coop 5283
440
4. Reál
2310
331
5. Spar 204
284,5
6. Auchan 10
212
7. Penny Market 163
145,1
8. Lidl 90
124,1
9. Cora 7
118,8
10. Plus 172
106,8
11. Match 124
54
12. dm 206
53,1
13. Rossmann 180
40,5
14. Profi 73
32,8
15. Héliker 53
9,2

A CBA 2924, a Coop 5283 és a rangsorban utánuk következő Reál 2310 üzlete együttesen a hazai élelmiszerbolt hálózat több mint 10 500 egységet jelenti. Így a magyar tulajdonban lévő láncok a teljes magyarországi élelmiszerbolt hálózat felét képviselik. A hazai tulajdonban lévő boltláncok előkelő magyarországi pozíciója fehér hollónak számít Közép-Európában. Hasonlóan magas forgalmakat, illetve piaci részesedéseket ugyanis régiónk egyetlen más országában sem érnek el hazai tulajdonú láncok.

A rangsorban hatodik és kilencedik Auchan (10 hipermarket), illetve Cora (7) üzleteinek száma tavaly nem változott. Előbbi 212, utóbbi a Nielsen becslése szerint 118,8 milliárd forintra növelte eladásait.

Két hard diszkont lánc, a Penny Market és a Lidl áll a ranglista hetedik és nyolcadik helyén. Összességében a hazai diszkont hálózat egyik évről a másikra 35 egységgel bővült, és így 498 üzletet számlált 2007 december végén. Közülük is kiemelkedik a Lidl, amely kicsivel több, mint három év alatt jutott el a 90-es boltszámig. A Lidl nem kevesebb, mint 22 diszkontot nyitott tavaly Magyarországon. A német diszkont szemmel láthatóan erőteljes fejlesztése a forgalom 39 százalékos emelkedésé hozta; 124,1 milliárd forint árbevételt ért el a Nielsen becslése szerint, múlt évben.

A Penny Market hálózata nyolc diszkonttal bővült, forgalma pedig 132,4-ről 145,1 milliárd forintra emelkedett, a Nielsen becslése szerint. Összességében a Nielsen által mért 90 élelmiszer kategória forgalma értékben 11, míg a 60 háztartási vegyiárué és kozmetikumé 10 százalékkal emelkedett tavaly, az előző évhez képest. A bolttípusok közül a hipermarket erőssége a háztartási vegyiáru. A legnagyobb eladóterű üzletek piaci részesedése évek óta növekszik háztartási vegyiáruból, illetve kozmetikumból, és tavaly elérte a 39 százalékot. Ugyanakkor élelmiszernél is erősödik a hipermarket pozíciója.

A hazai láncok boltjai az élelmiszer kiskereskedelmi forgalmából 28 százalékos részarányt értek el, míg háztartási vegyiáruból 15 százalékost. A szupermarket láncok erőssége szintén az élelmiszer, amelynél érzékelhetően növelték piaci részesedésüket. Az önálló kis boltok száma, és vele együtt piaci részesedése is évek óta csökken. Eddig jórészt az ő kárukra növelték mutatóikat a nagy eladóterű, modern bolttípusok.

Figyelemre méltó háztartási vegyiárunál és kozmetikumnál a szaküzletek, drogériák folyamatos térnyerése. Tavaly két százalékponttal emelkedett a piaci részesedésük, és elérte a 24 százalékot. A dm-Drogerie Markt 206 üzlettel 53,1 milliárd, a Rossmann 180 üzlettel 40,5 milliárd forint forgalmat ért el tavaly. Említést érdemel két nagykereskedelmi (Cash&Carry) lánc pozíciója. A Metro tizenhárom áruháza 232, az Interfruct 23 egysége 46,3 milliárd forintos forgalmat bonyolított le 2007-ben.