Natália
-3 °C
8 °C

Multinacionális kiadók háborúznak a tévéműsor miatt

2003.03.09. 22:28
Újabb fordulatához érkezett két óriási nemzetközi lapkiadó magyarországi konfliktusa: a Nemzeti Kulturális Örökség Minisztériuma ugyanis törölte a lapnyilvántartásból az Axel Springer Színes TV Műsor című lapját, mert az megszólalásig hasonlított a Sanoma csoport Színes RTV című lapjára. Csakhogy az Axel néhány nappal a döntés postázása előtt megváltoztatta a lap címét, így lehet, hogy késő őszig időt nyert.
Unfair piacra lépésnek nevezte az Index kérdésére Pintye László, a heti 300 ezer fölötti példányszámban vásárolt Színes RTV lapigazgatója, hogy az Axel Springer a kiadványt gyakorlatilag lemásolva hozta ki saját újságját.

A tárca szerint is megtévesztő

A minisztérium szó szerint azzal indokolta szokatlan határozatát, hogy "a lapok egy-egy lapszámát összevetve megállapítható, hogy a két lapnak címe, a címnek a címlapon való elhelyezkedése, a címlap egyéb jellemzői, a külső, belső grafikai, tipográfiai, szerkesztési sajátosságai olyan nagyfokú hasonlóságot mutatnak, mely hasonlóság alkalmat adhat a két lap összetévesztésére és ezáltal a fogyasztók megtévesztésére."

Az Index riportere saját maga nem látta az inkriminált kiadványt, de többen megerősítették, hogy az valóban kiköpött színes RTV volt. Azért a múlt idő, mert az Axel Springer - amelyet a Sanoma az ügy miatt korábban már beperelt - múlt szombaton hirtelen új címmel: "TV Műsor" hozta ki az aktuális lapszámot. A minisztérium határozata információnk szerint a rákövetkező hétfőn érkezett meg az érintetthez.

Nem kommentálnak

Bár a törlés ellen lehet fellebbezni, természetesen kíváncsiak voltunk, hogy az egyik legjelentősebb hazai kiadó hogyan reagál a kemény intézkedésre és mit tervez lépni. Azt is meg szerettük volna tudni, hogy az újdonsült TV Műsort lajstromba vetették-e a kulturális tárcánál. A Színes TV Műsor főszerkesztő-helyettese nem nyilatkozott, a lapigazgató pedig azt üzente rajta keresztül, hogy folyamatban lévő ügyről ő sem mond semmit.

Pintye László kérdésünkre elmondta, hogy valószínűleg meg fogják támadni a TV Műsor megnevezést, mivel az ilyen típusú újságokat így nevezik a köznyelvben, ami szerinte alkalmas a vásárlók megtévesztésére.

A tárca szerint is megtévesztő

A két kiadó közötti perben nemsokára úgynevezett ideiglenes intézkedést hoz a Fővárosi Bíróság, mert a Sanoma a Színes TV Műsor megjelentetésének megtiltását kérte. Csakhogy - mivel a bíróság a döntés meghozatalakor az aktuálisan fennálló helyzetről dönt és a kérdéses kiadvány címe mára megváltozott - Pintye attól tart, a döntés nem nekik fog kedvezni. Ez pedig azt jelentheti, hogy az Axel Springer a novemberre kitűzött tárgyalásig mindenképp a piacon tarthatja vitatott kiadványát.

Kicsit megérezték

A Sanoma Színes RTV-je a második legnagyobb piaci szereplő a 300 ezer feletti példányszámmal. A Színes TV Műsor szerkesztősége ugye nem volt hajlandó nyilatkozni, a konkurens Pintye szerint a lap példányszáma nem haladta meg a 20 ezret. Az év elején a Színes RTV példányszáma esett, ami részben minden januárban megtörténő természetes jelenség a nyomtatott sajtótermékeknél, de a lapigazgató szerint a csökkenés 5-7 ezerrel volt nagyobb a szokásosnál, vagyis ennyit jelenthetett a rivális megjelenése.