Elfogynak a lapok

2005.02.03. 08:10
A tavalyi utolsó három hónapban tovább folytatódott az a megfordíthatatlannak látszó tendencia, mely szerint fokozatosan csökken az országos napilapok példányszáma. Az egy évvel korábbi adatokhoz képest egyedül a Blikknek sikerült javítania 2004 végén.
Az országos napilapok közül csak a Blikk mutathat fel pozitív eredményt, a többi újság értékesített példányszáma visszaesett a tavalyi negyedik negyedévben az egy évvel korábbi azonos időszakhoz képest - derül ki a Magyar Terjesztés-ellenőrző Szövetség (Matesz) gyorsjelentéséből. Míg a bulvárlapok közül a Blikk 2004 utolsó három hónapjában átlagosan csaknem 7 százalékos növekedést tudott felmutatni, addig a piaci konkurens Színes Bulvár Lapból csaknem 26 százalékkal kevesebb kelt el naponta.

A közéleti napilapok közül a Népszabadság eladásai alig érzékelhetően csökkentek, ám a Magyar Nemzet és a Népszava közel 5 százalékot veszített. Ennél nagyobb mértékben, 6,8 százalékkal kevesebben vették a vizsgált időszakban a Nemzeti Sportot.

Nyerő magazinok

Nem ilyen "kiegyensúlyozott" képet mutatnak a szórakoztató, ismeretterjesztő, életmód témájú heti-, illetve havilapok, amelyek közül a leglátványosabb növekedést a Joy magazin érte el, hiszen a 2003. negyedik negyedéves, 38,7 ezres havi átlag után a múlt év végére 71,1 ezerre nőtt az átlagos havi eladás. Anry Soós Éva, a Joy főszerkesztője a Napi Gazdaságnak elmondta, hogy a magazin formaváltása (a hagyományoshoz képest kisebb méretű lett) is hozzájárulhatott az eladások növekedéséhez, ám ez még nem lett volna elég, ezzel párhuzamosan a magazin dizájnja és részben a tartalma is változott, valamint bővült az oldalszám, és 495-ről 295 forintra csökkent az ár.

Emellett számottevő gyarapodást tudott elérni a Cosmopolitan (34,3 százalék), az Elle Magyarország (17 százalék), a Hölgyvilág (12 százalék) és az FHM (8 százalék). A Matesz-listán szereplő erotikus magazinok közül a Hustlert vásárlók száma 25 százalékkal kevesebb volt, míg a Playboy olvasótábora 8 százalékkal csappant meg. A legalább 100 ezer eladott példányszámot meghaladó vagy ahhoz közelítő szórakoztató, főleg női hetilapok közül megőrizte piacvezető helyét a Story, ám 2004 utolsó három hónapjában csaknem 5 százalékkal mérséklődött az eladása. A sorban következő Nők Lapjából "csak" alig 2 százalékkal vettek kevesebbet. Ennél is jobban járt a Kiskegyed, amely alig érzékelhetően csökkent, a Tina viszont mintegy 13 százalékos visszaesést mutat. A gazdasági hetilapok közül mind a Figyelő, mind a HVG példányszáma csökkent a 2003/2004. utolsó negyedévben. Érdekes, hogy mindkét hetilapból nagyjából nyolc százalékkal kevesebbet vettek, ám a HVG még így is toronymagasan piacvezető. A hét végi hetilapok közül a Vasárnapi Blikk nemcsak tartja az első helyét, hanem növelte is a példányszámát, akárcsak a több megyében megjelenő Vasárnap Reggel. Csak a Vasárnapi Hírekből vettek - átlagosan nyolc százalékkal - kevesebbet a múlt év utolsó három hónapjában a megelőző év hasonló időszakához képest.