Inflációt meghaladóan drágulnak a lapok

2003.11.28. 08:36
Az inflációt meghaladó mértékben emelkedik jövőre a sajtótermékek átlagára. A kiadók a telítődő piacon új lapok megjelentetését tervezik.
A politikai és színes lapok árai 2004-ben átlagosan az inflációt kissé meghaladó mértékben növekednek - derült ki a Napi Gazdaság körkérdéséből. A legjelentősebb árdrágító tényezők az infláción kívül az áfakulcs három százalékos növekedése, a papírárak, valamint az előfizetési terjesztési költségek emelkedése.

Infláció felett

A Népszabadság havi előfizetési díja tíz százalékkal, a Népszaváé 16-17 százalékkal nő jövőre. A Magyar Nemzet januárban nem változtat árain, az év további részében is nagyon óvatosan igyekszik alakítani mind előfizetési, mind utcai árait - fogalmazott Kövesdi László lapigazgató. Indoklása szerint a Magyar Nemzet jelenleg a legdrágább országos politikai napilap, emellett a Lapker Rt.-vel kötött megállapodás alapján a fogyasztói ár harminc százaléka jut a terjesztésért a Lapkerhez, így az esetleges áremelés egy része is a terjesztők zsebébe vándorolna.

A Napi Gazdaság 2004-ben nem emeli előfizetési és utcai árait. A HVG éves előfizetési díja hat, utcai ára hét százalékkal nő, az éves előfizetésre 23 százalékos kedvezmény jár majd, akárcsak idén.

A Sanoma Budapest Kiadó Kft. gondozásába tartozó 26 kiadvány mindegyikénél meg fogja haladni az áremelés az infláció mértékét - mondta Szabó György vezérigazgató. Az árérzékenyebb lapoknál azonban mérsékeltebb lesz a változás. A Figyelő című üzleti hetilap előfizetői körét tartalmi előnnyel (alkalmanként plusz nyolc oldallal bővül a lap) kívánja növelni a kiadó. Jelenleg a piacra kerülő példányok ötven százalékát fizetik elő az olvasók.

Új lapok

A legnépszerűbb női magazinok esetében az inflációt egy-két százalékkal meghaladó mértékű drágulás lesz érvényesíthető - véli Szabó. A papírköltségek a forintárfolyam alakulásától függően az inflációt meghaladó mértékben is drágulhatnak, a terjesztési költségek az előfizetés esetében magasabbak, az utcai árusításnál alacsonyabbak lesznek jövőre - sorolta a tényezőket Szabó. Az Axel Springer Kiadó Kft. igazgatója szerint az árak módosítását most jobban át kell gondolni, mint az ezt megelőző években. A jövő évi árakat elsősorban a lapok árérzékenysége, valamint az áfakulcs 12-ről 15 százalékra való növekedése határozza meg. A nyomdaköltségeket az uniós csatlakozás is befolyásolja, mivel néhány esetben olcsóbb lesz a környező országokban nyomni az újságokat. A Ringier nem nyilatkozott.

Új lapok indítását mind a Sanoma, mind az Axel Springer tervezi 2004-ben. A piaci sikert befolyásolhatja többek között a fogyasztási termékek és az energia áfájának emelkedése miatt a sajtóra fordítható jövedelem szűkülése, valamint a piaci rések megtalálása. Az eddigieknél intenzívebb promócióra lesz szükség - véli Szabó. Az értékesítésből származó bevétel növekedését hozhatja jövőre az uniós csatlakozás, valamint az európai parlamenti választások miatt növekvő érdeklődés - vélik a kiadóknál.