Elveszett puli, terepasztal, épülő M0-s

2006.07.21. 08:45
Májusban nyitották meg az M3-as fővárosból kivezető szakaszán az M0-s látogatóközpontot, ahol a fővárost elkerülő gyorsforgalmi útról ugyan keveset tudhatunk meg, de cserébe másról sem sokat. Utakat már a rómaiak is építettek, a terepasztal szép, a számítógép működik, az M0-s nem lesz zajos - nagyjából ennyi információt hordoz a látogatóközpont. Az M0-s honlapja viszont informatív, bár az Aktuális rovatban elveszett pulik és a HÉV vágányzára támad a várt autópályás hírek helyett.

Kik építik, mikorra készül el, milyen műtárgyak lesznek rajta, mennyibe kerül az adófizetőknek, mennyivel csökkenti a főváros forgalmát, milyen környezeti hatásokkal lesz a közelben élőkre az M0-s keleti, talán legtöbbet perelt szektora? - nagyjából ilyen kérdésekre vártunk választ, amikor felkerestük az épülő körgyűrű látogatóközpontját. Miután a dunaújvárosi M8-as Duna-híd látogatóközpontja különösen elkényezteti az érdeklődőket, sőt az épülő híd is meglátogatható előzetes bejelentkezés után, gondoltuk, hasonló ínyencségekben lesz részünk az M3-as autópálya fővárosi kivezető szakaszánál lévő ügyfélszolgálati épületben is.

Ismerkedés múlttal, történelemmel

Hat tabló múltról és útról
Hat tabló múltról és útról (fotó: www.m0.hu)

Ez a hely eddigi tapasztalataink alapján az alábbi célokat szolgálta: matricavásárlás - ha valaki nem akart sorban állni az innen 50 méterre lévő benzinkúton -, reklamálás, sajtótájékoztató autópályás fejlesztésekről és üzemeltetésekről. Főleg ez utóbbiért éreztünk soha nem múló hálát, amikor az M3-as városi szakaszán, a Szerencs utcai lámpáknál olykor csak lépésben haladó forgalomban ki kellett mennünk egy-egy sajtóbeszélgetésre, de ez legyen a mi bajunk.

Gondoltuk, a május végén átadott látogatóközpont - amelynek az egyik rádióban elcsíptük a reklámját is, miszerint "csak a várost kerüljük meg, a kérdéseket nem"; pazar - jelentősen feldobja az ügyfélszolgálat élvezeti és hasznossági értékét egyaránt. Az autópályások célja is ez lehet, erre utal az a kis prospektus (vagy mi) is, amit a látogatóközpontból hoztunk magunkkal, és ami ilyeneket ígér: "Itt lehetőség nyílik az autópálya-építés múltjával, történelmével, és sokrétűségével alaposan megismerkedni." Arról nem is beszélve, hogy eggyel több a vessző, mint kellene, sajnáljuk, hogy a múlt és a történelem mellett nem ismerkedhetünk meg az autópálya-építés előzményével, eredetével, históriájával, történetével.

Makadám MacAdam és a kitekintés

Ügyfélszolgálatnak álcázott látogatóközpont
Ügyfélszolgálatnak álcázott látogatóközpont (fotó: www.m0.hu)

És sok minden mással sem. Noha a látogatóközpontot több mint egy hónapja, május közepén nyitották meg, az egésznek még mindig kicsit kezdetleges a jellege - és úgy sejtjük, ez már így is marad. Először kétszer végignéztük a hat blokkból álló úttörténeti és M0-kiállítást. Ez négy tabló alatt a rómaiaktól elég elnagyoltan eljut az autópályákig, egy-egy tablót szentelve a makadámútnak és a modern útnak. Előbbi John Loudon MacAdamnek köszönhető, aki útépítő reformer volt, sokak szerint angol, de higgyék el: valójában skót (igaz, dolgozott Angliában, de New Yorkban is), és - talán valami spórolás ötletétől vezérelve - zúzottkővel burkolta az utakat. A modern út alatt az aszfaltozottat értik a kiállítás tervezői.

A hatból két tablón maradt hely az M0-snak, bár ezek egyike inkább általánosságokban ír az elkerülő utakról. Például megtudhatjuk, hogy Londont az M25-ös kerüli el, jól jöhet ez, ha eltévednénk bármikor arrafelé, és van elkerülője Párizsnak is. Jó látni, hogy végre nincs a szűklátókörű befelé fordulás, vigyázó szemünket Párizsra, Londonra vetjük - bár vethethetnénk Grazra is, az közelebb van, ráadásul az A9-esbe egy bazi nagy, 10 kilométeres alagutat is bele kellett applikálni a Plabutsch hegy alatt, hogy teljes legyen az elkerülés.

Elkerülők a várfalakon

Egyébként röviden megemlítik azt is, hogy az elkerülő utakat sok helyen a várost korábban védő várfal helyén építették. Ez megnyugtat kissé: ezek szerint nálunk azért nem halad a dolog, mert nem volt városvédő fal a Budaörs-Szigetszentmiklós-Gyál-Maglód-Csömör-Dunakeszi-Szentendre íven. No, a kínaiaknak könnyű lesz az északi-nyugati határvidéken sztrádát építeni - konstatáljuk, és közben nett kis sztrádát vizionálunk a Víziváros, Krisztinaváros, Tabán által határolt térségbe, valamint Egerbe, Gyulára, Diósgyőrbe, mindenhová, ahol van egy kis várfalunk.

A ki- mellett, ahogy ígérték, múltba tekintés és történelem is van dögivel. Felemlegetik dr. Vásárhelyi Boldizsár, a Műegyetem egykori professzora nevét, akiről már mi is megemlékeztünk annak apropóján, hogy 1942-ben - amikor mi még nem is éltünk, sőt apáink sem nagyon - tudta: szükség lenne egy gyorsforgalmi útra a főváros körül. Pedig akkor valószínűleg még nem tartott negyven percig munkanapokon az Árpád hídtól eljutni a Népstadionig. Felidézik azt is, hogy később a fővárosba befutó autópályákat a Hungária körút ívében magas vezetésű városi autópályákkal szerették volna összekapcsolni, majd ripsz-ropsz el is jutunk az M0-ig. Mi épült meg eddig, mikorra, hogyan? Térkép e táj, hogy majd hogyan fog kanyarogni az M0-s, ha egyszer készen lesz; térkép e táj, és egy látványos csomópont fotója, nem tudjuk, honnan.

El lehet játszani, hogy kész

Játsszunk autópályásat - gyerekeknek és kezdő politikusoknak ajánlott
Játsszunk autópályásat - gyerekeknek és kezdő politikusoknak ajánlott (fotó: www.m0.hu)

Az utolsó blokkban végül eljutunk oda, amiért jöttünk, az szól a keleti szektorról. Elsősorban arról, hogy milyen környezet- és zajvédelmi technológiákat alkalmaznak, külön bemutatva a zajvédő falak anyagait. A környezet- és természetvédelmi beruházások szintén kiemelt szerepet kapnak, akárcsak a régészeti munkálatok. Az egésznek olyan jellege van, mintha nem is az M0-s bemutatása lenne a cél, hanem a közelben élők meggyőzése arról: nem érdemes többet pereskedni, nem lesz semmi baj ezzel az úttal, csendes lesz, tiszta, mindenki jobban jár vele (bár valószínűleg egy autópályás ügyfélszolgálatra nem annyira a közelben élők, hanem az utazni vágyók térnek be).

Az információs táblák mellett egy számítógép és a már említett kis reklámanyag is a tájékoztatást szolgálná. Előbbi azonban csak egy PowerPoint prezentációt tud futtatni, amelyben a diák három csoportba sorolhatók: egy weblap menügombjainak tűnő, kábé 100x120 pixeles kis képfájlok - információk, költségek stb. megnevezésekkel -, térképek, valamint fotók az M0-s már megvalósult szakaszairól - szintén főleg zajvédő falak, kerítések, egyéb természetvédelmi célú műtárgyak. A legszebb az egészben az a gyerekkorunk közlekedésre nevelő szőnyegeire emlékeztető valami, ahol bárki megépítheti az M0-s keleti szektorát. Elképzeljük, amint Kóka János idült mosollyal illesztgeti össze a plüssre emlékeztető anyagból készült elemeket; gyerekkorában, ha már úttörő nem volt, talán ilyennel sem játszott.

És a tények

A látogatóközpont meglehetős alulinformáltsága azért is különösen szembeötlő, mert az M0-s honlapja ugyanakkor feltűnően informatív, noha kicsit összeszedetlen. De innen legalább megtudjuk, hogy a 26,5 kilométeres, öt szakaszra osztott keleti szektorból a 3-as főút és az M3-as közötti 8,5 kilométert az Egút és a Debmút konzorciuma építi, míg további két szakasz a német érdekeltségű PVT-M0 konzorcium reszortja. A további kivitelezőket - azt nem írják, mikorra - közbeszerzési eljáráson választják ki. A teljes szakaszt - tehát a ma a 4-es főútig vezető csonktól Gödöllőig és az M3-2B gyorsutak csomópontjáig is - a jövő év végéig kell forgalomba helyezni, az egyes szakaszoknak nem lesz külön átadásuk.

A honlapról kiderül, hogy a keleti szektor 2x2 sávos autóútként épül, ami mindenhol továbbfejleszthető autópályává, több helyen akár 2x3 sávossá is. A teljes beruházás 284 millió euróba kerül, ez két hónapja (260 forintos euróval számolva) 73,84 milliárd forint lett volna, ma már (280 forintossal számolva) 79,5 milliárd forintot jelent. Az útépítést az Európai Unió is támogatja - bár ezt már eddig is tudtuk - a Kohéziós Alapból 241,4 millió euróval. Az új körgyűrű teljes szakasza betonból épül, amit mi nagyon szeretünk, de a szakértők szerint ez tényleg így a jobb, hát elhisszük. A honlap megerősíti, hogy az M0-s használata a jövőben is díjtalan lesz, és innen tudtuk meg azt is, hogy a beruházás reklámozására 3 év alatt 152 millió forintot költenek

Bagó ötvenezerért

A honlap sem lenne az igazi egy kis sajátos tréfálkozás nélkül, bár M0-s kirakós puzzle-lal nem leptek meg minket a készítői. Mással igen: szavakba sem tudjuk önteni azt az élményt, amelyet az Aktuális menüpontba kattintva szereztünk. Az első hír ugyanis - piros, nagybetűs címmel - arról számol be, hogy "Elveszett egy fehér puli". Nem tudjuk, ez valami viccparódia-e, esetleg meghekkelték az oldalt, vagy Budai Lászlónak Csömörről tényleg megér 50 ezer forintot Bagó nevű kutyája (felbukkanása "az autópálya építése közelében is várható"), de nincs is időnk tovább gondolkodni ezen.

A következő hír ugyanis az, hogy vágányzár lesz a csömöri HÉV vonalán, vagyis már csak volt, július 8-9-én. Úgy tűnik, az oldal nemcsak az M0-s építéséről szóló információs oldal, hanem a csömöriek (gondolom, később péceliek, gyáliak, maglódiak, kistarcsaiak, gyömrőiek, ecseriek) közösségi oldala is kíván lenni. Bár társkereső vagy lakáshirdetést még nem láttunk, a Gyömrőn átvezető kamionforgalom kitiltásáról és a csömöri Magtár utca környékének zajvédelméről már olvashattunk érdekes híreket. Reméljük, előbb-utóbb azt is megtudhatjuk, hol kapható Gödöllőn autópálya-terepasztal, és hírt adnak arról is, ha valaki megtalálta Bagót. A körgyűrű meg épülget közben, mindegy is, hogyan.