Közel 1200 milliárdos lízingpiac

2006.01.27. 09:22
Mintegy 10 százalékkal bővült a lízingpiac 2005-ben, az előzetes adatok szerint ugyanis a Magyar Lízingszövetség tagjai több mint 1170 milliárd forintos eszközkihelyezést könyvelhettek el. Az idei évet az autóüzletág stagnálása jellemezheti, míg erősödésre a gép- és ingatlanlízing terén számítanak a szakemberek.

Az elmúlt esztendő közel tízszázalékos növekedést hozott a hazai lízingpiacon, az előzetes adatok szerint ugyanis több mint 1170 milliárd forintos eszközkihelyezést könyvelhettek el a Magyar Lízingszövetség tagjai, szemben a 2004. évi 1069 milliárddal. A növekedési ütem ugyan valamelyest mérséklődött az előző évi 11 százalékhoz képest, ám Nyerges László, a szövetség főtitkára így is örvendetesnek tartja a lízingpiac tavalyi alakulását.

A legnagyobb meglepetést alighanem a gépjárműágazat okozhatja, hiszen - bár a piaci szereplők az újautó-eladások mérséklődésére és a használtautó-szegmensben tapasztalható stagnálásra panaszkodtak - a tavalyi 795 milliárdos eszközértéket sikerült túlszárnyalni. Az előzetes adatok szerint több mint 810 milliárd forint értékben helyeztek ki ebben a szegmensben a piaci szereplők. Kérdés, hogy az egyre több helyen tapasztalható extrém finanszírozási feltételek (nullaszázalékos önerő, 120 hónapos futamidő) miként hatnak a lízingpiaci szereplőkre. A 2006-os év ennek tekintetében vízválasztónak ígérkezhet, hiszen kiderül: tudják-e tartani profitabilitásukat a lízingcégek, illetve szükségesnek látják-e az óvatosabb portfólióépítést. Ez egyes piaci szereplők véleménye szerint főként a tulajdonosokon múlik.

A profitabilitás megtartásának érdekében nem meglepő, hogy a többi üzletágra is nagyobb figyelmet fordítanak a lízingpiaci szereplők. Ezt jelzi, hogy a gép- és berendezéslízing tavalyi volumene 120 milliárd forinthoz közelít az előzetes adatok szerint, ez 45 százalékos ugrást jelent 2004-hez képest, s több mint 10 százalékkal, 150 milliárd forint fölé nőtt a tehergépjármű-lízing állománya. Az ingatlanlízing volumene pedig megduplázódott: a 2004. évi 34 milliárdról 68 milliárdra nőtt a finanszírozás mértéke, ráadásul immáron 6 százalékot hasít ki a hazai lízingpiacból.

Ami a 2006. év várható tendenciáit illeti, stagnálásra vagy csekély mértékű csökkenésre számít az autóüzletágban Mészáros György, az Erste Leasing vezérigazgatója, s ezt egyrészt az újautó-eladások számának várható alakulásával indokolta, másfelől azzal, hogy a használt gépkocsik szegmensében sincsenek már komoly tartalékok. A tavalyi növekedés valószínűsíthetően nem ismétlődik meg az idén, hiszen azt nem az autóeladások kedvező alakulása hajtotta, hanem az egy gépkocsira folyósított hitelek állományának megugrása - mutatott rá Mészáros György. Az akciók kifutását követően az önrészek mértékének lassú emelkedésével számol a vezérigazgató. Lényeges növekedést Domonkos András, a Lombard Lízing vezérigazgatója sem vár az autószegmensben, véleménye szerint ezt az évet a tavalyihoz hasonló tendencia jellemezheti majd. Valamivel optimistábban látja 2006 autófinanszírozási helyzetét Galambos Tibor, a CIB Lízing Csoport vezérigazgatója; véleménye szerint a választások kapcsán elhangzott ígéretek ösztönző hatással lehetnek a gépjárműeladásokra. Pár százalékos piacbővülést is elképzelhetőnek tart.

Ami a többi üzletág idei kilátásait illeti, a gép- és ingatlanlízing bővülését hozhatja 2006. Az előbbi szegmenstől a forgalom akár két számjegyű erősödését várja Domonkos András, s stabil növekedéssel számol Galambos Tibor is, bár véleménye szerint a tavalyi dinamika az idei évet nem jellemzi már.

Az idei év nagy kérdése a lakáslízing - véli Galambos Tibor -, hiszen ez új kihívás elé állítja a bankszektort. Ha a hitelintézetek elfogadják kiegészítő finanszírozási formaként a lakáslízinget, akkor nagy jövő előtt áll, ám ha versenytársat látnak benne, akkor nem tud jelentős piaci részesedést elérni.