Gazdagokra specializálódott lízingcég terjeszkedik Magyarországon

2006.10.19. 14:24
Várhatóan új területek felé tolódik a magyarországi lízingpiac. Míg jelenleg a lízingelt termékek 60-65 százaléka személygépkocsi, a jövőben ez az arány eltolódhat a termelőgépek, ingatlanok, luxuscikkek irányába. A lízingaktivitás itthon alig marad el az európai átlagtól.

Az elmúlt másfél-két év magyar lízingpiaci trendjei alapján egyértelműen megállapítható, hogy a személygépkocsi-finanszírozás túlsúlyának fokozatos visszaszorulásával mindinkább előtérbe kerül a termelőgép-, az ingatlan- és a luxuscikk-finanszírozás. Míg 2005-ben Magyarországon a teljes lízingpiac 69 százalékát a személygépkocsi finanszírozás tette ki, addig az EU-ban ez az arány mindössze 25 százalék volt.

Az idei év első felében a lízingpiacon 60 százalékot teszi ki az autófinanszírozás, 15 százalék a tehergépjármű, 12,4 százalék az egyéb gép, berendezés. Jelenleg még csak 9,7 százalékos aránnyal van jelen az ingatlan, illetve 1,45 százalékkal az elektronika, számítástechnika. Európában ezzel szemben a piacnak csak 25 százaléka személygépkocsi- és 36 százaléka ingatlanfinanszírozás. A cég előrejelzése szerint az elkövetkező években a lízingpiac várhatóan új szegmensek felé tolódik el. Telítettség csak az autópiacon van, de a többi területen erőteljes növkedés várható.

Ezekre a trendekre alapozva kezdte meg működését 2005-ben Magyarországon a Hypo Alpe-Adria Leasing, finanszírozási formái jelenleg az operatív és pénzügyi lízing mellett hitel- és kölcsönnyújtásra is kiterjednek. A cég nem vesz részt az autófinanszírozásban, inkább a többi területre koncentrál majd. A társaság nem standard termékeket kínál az ügyfelek számára, hanem az adott ügyfél igényéhez igazítja finanszírozási konstrukciót.

2006-ban a társaság 10 milliárd forint értékű lízing szerződés megkötésére számít, már az első helyet foglalja el a hajó- és repülőgéplízing szegmensében, és hatodik az ingatlanfinanszírozás piacán. A hároméves tervek között az új szerződéseknél az első 10 piaci szereplő közé kerülés, ezen belül az ingatlanfinanszírozásban az első öt hely egyikének elfoglalása szerepel - közölte Kiss Zoltán vezérigazgató. A társaság a luxuscikk-finanszírozás mellett középvállalatok számára termelőgép- és projektfinanszírozást is kínál 30 millió forinttól 7,5 milliárd forintig. Vagyis a cég leginkább a tehetős ügyfelekre koncentrál, nem akar versenyezni a bankok tömegtermékeivel.

A cégcsoportot 1896-ban alapították Karintiában, Ausztriában, 1991-ben változott meg a bank stratégiája, ekkor alapították lízingcégüket Ausztriában - mondta Josef Kircher elnök. Ekkor még csak egy osztrák tartományban voltak jelen, 15 évvel később, vagyis 2006-ra már a délkelet-európai régió, vagyis az Alpok és az Adria körüli területek nagy részében jelen volt a cég. A Hypo Alpe-Adria piacvezető pozícióban van, már 11 országban aktív, 250 kirendeltséggel és 5200 munkatárssal 750 ezer ügyfelet szolgál ki - ecsetelte cégük történetét az elnök. A cég idén Bulgáriában, Macedóniában terjeszkedik. Jövőre az ukrán és albán piac a célpont.