Lendületes napszemüvegek

2005.06.23. 08:18
A kereskedők optimisták, várhatóan idén több napszemüveget sikerül eladni, mint korábban. Az Avanglion továbbra is piacvezető, de egyre többen vesznek színvonalas termékeket is.
Az előző évek csökkenő forgalma után az idén érezhetően nőtt a napszemüvegek iránti kereslet Magyarországon. A piac nagyságát nehéz megbecsülni, szakemberek szerint évente egymilliónál is több napszemüveg talál gazdára. Nagy mennyiség fogy a legalacsonyabb árkategóriájú napszemüvegekből, amelyek döntően a bevásárlóközpontokban, hipermarketekben és az utcai árusoknál kaphatóak - darabonként néhány száz forintért.

Bővülő kínálat

Jelenleg 40 és 50 közé tehető azon cégek száma, amelyek jó minőségű napszemüveget forgalmaznak Magyarországon. Az uniós csatlakozás bővítette a kínálatot és a forgalmazók körét is. A napszemüveg-eladást erős szezonalitás jellemzi: bár az utóbbi években megfigyelhető, hogy egyes vásárlók már szezon előtt beszerzik a divatos nyári kelléket, a vásárlások oroszlánrésze továbbra is a május-július időszakban zajlik.

Az országban már nincs napszemüveggyártás, az import legnagyobb része Olaszországból érkezik, de jelentős a kínai eredetű behozatal is - mondta Reider László az Optika Egyesület elnöke. Az Avanglion Kft. 2003-as 15-20 százalékos forgalomcsökkenése után idén ismét növekedést vár - tudta meg a Napi Gazdaság Veres Györgytől, az Avanglion Kft. kiskereskedelmi igazgatójától. Az utóbbi években felfutott márkából évente mintegy 600 ezer darab kel el, így darabszám alapján uralja a piacot.

A márkás napszemüvegek piacán a maga 40-50 százalékos részesedésével piacvezető Fotex-Ofotért Optikai és Fotócikk Kereskedelmi Kft. optimista. A Vision Expressz, az Ofotért és a Fotex üzleteinkben tavaly közel 60 ezer darab napszemüveget értékesítettek, ez körülbelül 1,2 milliárd forint árbevételt jelentett, s idén mintegy 10 százalékos növekedést várnak - mondta Kovács Apolló András logisztikai igazgató.

A legnépszerűbbek

A legkeresettebb márka a Ray Ban volt, de kedveltnek számított a Gucci, a Pierre Cardin, a Diesel és a Polo Ralph Lauren is. Kovács szerint a magyar vásárlók kissé konzervatív beállítottságúak, és nem követik annyira a divatot, mint a nyugatiak. Ma már szinte minden vevő a napszemüvegek elengedhetetlen kellékének tartja az UV-szűrést. További lényeges szempont a lencse torzításmentessége és a keret anyagának minősége.

A Fotex üzleteiben nyolcezer forinttól kezdődnek az árak, az átlagos érték 18-20 ezer forint körül alakul, de van vevő a 250 ezer forintos darabokra is. A szemüvegek egyre nagyobbak, és egyre színesebbek lesznek. A korábbi évekhez képest a francia és olasz divat is meglehetősen gyorsan gyűrűzik be hazánkba, az igaz viszont, hogy Budapesten jobban fogynak a "trendi" szemüvegek, mint vidéken - mondta Reider.

A legtöbb szemüveg 7-11 ezer forint között fogy, az ebbe az ársávba tartozó darabok már megbízhatónak számítanak és áruk is tűrhető. Egyre nagyobb a részesedése az extratermékeknek, ezen itt a nagynevű divatmárkákat kell érteni. Sok helyen gondolkodás nélkül kifizetnek 80-100 ezer forintot egy-egy termékért, illetve a márkáért - véli az elnök.