További Magyar cikkek
Megrengett a marhákba vetett bizalom
Az értelmes patások száma a rendszerváltás óta lassan, de folyamatosan nőtt, egészen tavalyig, amikor a korábban mért 80-85 ezer darab helyett már csak 75 ezerről számolt be a Központi Statisztikai Hivatal.
|
A lóhúst Európában leginkább a Benelux államok és Olaszország lakói kedvelik. A sláger az egészen fiatal, akár még tejes csikó - magyarázta rosszallóan Csónaki József. A lóhús a BSA és a száj- és körömfájás járvány előtt sem volt olcsó cikk, mivel koleszterinszegényebb a marhánál vagy a sertésnél, így a betegek és idősek is nyugodtan fogyaszthatják.
Itália az élen
A magyar lóexport túlnyomó részér olaszok szállítják ki - tudtuk meg Csónakitól. A BBC riportja szerint Lengyelország is célpont: tavaly körülbelül 40 ezer élő lovat exportáltak Lengyelországból, ezek 90 százalékát Olaszországba. A lengyel állatvédők tiltakoznak a kegyetlen szállítási körülmények miatt.
Víz és élelem nélkül
Joanna Drauss, a Viva! nevű szervezet vezetője a BBC-nek elmondta: a lóbiznisz akkor igazán nyereséges, ha megszegik a szállítás szabályait. Az állatokat Drauss szerint akár 95 órán keresztül szállítják ivóvíz és élelem nélkül, túlzsúfolt kamionokban. Mire elérik Olaszországot, a lovak egy része elpusztul.
Kelet-európai vágócsikó
Csónaki József az Indexnek felidézte, hogy amikor kint járt a hágai lovas világjátékokon és kiderült, hogy Magyarországról érkezett, a nyugat-európai patáskedvelők "majd leköpték", mivel az események folyamatosan játszottak dokumentumfilmeket a kelet-európai vágócsikó-export brutalitásáról. Pedig - mint azt a főtitkár indulatosan kiemelte - nem a magyar tenyésztők, hanem az exportáló cégek bánnak embertelenül a fiatal állatokkal.
Csónaki elmondta, hogy az EU-ban az ilyen tapasztalatok miatt törvényt módosítottak, így a lovakat elvileg maximum 8 órán át lehet megállás nélkül szállítani és kötelező kijelölni etető- és itatóhelyeket.