Fábián, Sebestyén
-12 °C
-3 °C

Egyre több luxusautót adnak el

2003.09.24. 10:44
Az elmúlt néhány évben a kereslet a luxuskínálaton belül is elmozdult a legjobban felszerelt gépkocsik felé - erősítette meg több autómárka kereskedője a Világgazdaságnak. A márkanév ebben a kategóriában kiemelkedően fontos szerepet kap, és úgy látszik, nem sikeresek a kevésbé jó nevű márkák belépési kísérletei a felső prémium kategóriába.
Több autómárka kereskedője megerősítette a Világgazdaságnak, hogy az elmúlt néhány évben a kereslet a luxuskínálaton belül is elmozdult a legjobban felszerelt gépkocsik felé. Eördögh Csaba, a Chrysler-, Jeep-, Subaru-importőr Emil Frey Kft. ügyvezető igazgatója ehhez hozzátette: a minél nagyobb motorokat keresik az ügyfelek. Aradi Géza Porsche-márkaigazgató példaként hozta fel, hogy a 20 millió forintnál olcsóbb Boxter sportkocsit nemigen lehet eladni: a vevők igénylik az extrákat.

A nagyobbak a kapósabbak

Ezt a tendenciát erősíti meg az MB-Auto Magyarország részéről Hesz Tamás: a Mercedes zászlóshajói, az S osztály modelljei közül az 5 literes benzines és a 4 ezer köbcentis turbódízel kivitelek - tehát a legnagyobbak - kapósak. Míg a csupán 3200 köbcentis turbódízellel ellátott legolcsóbb S-Klasséért nincs tülekedés.

A Mercedes-képviselet az E-Klasse családból csupán a gazdag felszereltségű kiviteleket számítja a prémium szegmensbe, s az E-Klasse az MGE összesítésében is csak a nagy autók között van, akárcsak az Alfa Romeo 166, az Audi A6, valamint a Jaguar S-Type, a Rover 75, a Peugeot 607, a Saab 9-5 és a Volvo V70-es, S80-as modellek. A stuttgarti márka importőre azzal indokolta felosztásukat, hogy Németországban egy 2 literes E osztályú kocsi nem számít luxusnak. Jóval inkább az S osztály, akárcsak nálunk.

Fontos a márkanév

Az euró árfolyamától függően mintegy 70 millió forintba kerülő Lamborghini ugyan szinte önmagát adja el, a márkanév azonban ebben a kategóriában kiemelkedően fontos szerepet kap, és úgy látszik, nem sikeresek a kevésbé jó nevű márkák belépési kísérletei a felső prémium kategóriába.

Ezt látszik alátámasztani, hogy a Volkswagen Phaeton nem nagyon fogy, noha a VW konszern aztán mindent beletett ebbe a modellbe is, egészen a 12 hengeres, 6 ezer köbcentis motorig. Nem véletlen, hogy a Toyota például Lexus márkanéven hozza forgalomba a luxusigényeket kielégítő járműveit, amelyek importját tavaly kezdték meg.

A prémium terepjáró kategóriában figyelemre méltó az új beszállónak számító Lexus RX 300, a Porsche Cayenne és a Volvo XC90 modell 20, 42 és 80 darabos eladási eredménye nyolc hónap alatt, azzal együtt, hogy amíg a Volvo és a Lexus induló ára 14,3, illetve 15 millió forint, addig a legolcsóbb Cayenne, az "S" 21 millió forintba kerül, a turbó változat pedig 35 milliótól kapható.

Nagy a szürkeimport

A Magyar Gépjárműimportőrök Egyesülete (MGE) eladási statisztikája a magasabb kategóriákban jóval kisebb számot mutat, mint a Belügyminisztérium forgalomba helyezési kimutatása, mert a szürkeimport nem egy márka esetében meghaladja a "tiszta" járművek 4-5-szörösét, és különösen a prémium terepjárókat érinti. A szakma tapasztalatai szerint ügyes vállalkozók nagy mennyiségű luxuskocsit vásárolnak külföldön, mivel az EU-csatlakozással nálunk is bevezetik a regisztrációs adót, ami jelentősen olcsóbbá teszi a nagy motorral ellátott autókat.

Amint Győző Gábor, az MGE elnöke a Világgazdaság számára összefoglalta, a regisztrációs adó a fogyasztási adó helyébe lép, ám attól eltérően nem a számlaérték határozza meg. A fogyasztási adó jelenleg 1600 köbcentiig 10, a fölött a 20 százalékos, a regisztációs adó azonban csak a hengerűrtartalomtól függő állandó öszszeg.

Miután a fogyasztási adó a vámértéktől függ, a szürkeimportőrök haszna jelentősen csökkenni fog a regisztrációs adó bevezetésével. Ugyanakkor a nagyobb hengerűrtartalmú autók fogyasztói ára is esni fog: a regisztációs adó révén a 33,6 millió forinttól kapható Jaguar XJ Super V8 több mint 2 millió forinttal lesz olcsóbb - mutatott rá Semsey Lajos, Jaguar Hungary ügyvezető igazgatója.

Oszd meg élményeidet!

Oszd meg nyári élményeidet más utazókkal is, tölts fel beszámolót, fotókat!

Ha már erre járok beugrom

..tényleg ez történt, Palau és Mikronézia szigeteit járva úgy döntöttem, hogy Saipanra is átugrom.