Zuhantak az eladások
A fő piacok közül Németországban 5, Franciaországban 15,4, Olaszországban 10,4 százalékkal zuhantak az eladások, míg Nagy-Britanniában 2,4, Spanyolországban 3,8 százalékos bővülést mért az ACEA. Leginkább a prémium kategória szenvedett: a Ford Motor Co. Jaguarjaiból 23,4 százalékkal, a General Motors Corp. Saabjaiból 16,6, a DaimlerChrysler AG (DC) Mercedeseiből 10,6 százalékkal kevesebb fogyott.
A kivétel a BMW AG, amelynek értékesítése az új 5-ös szériának köszönhetően 12,2 százalékkal szaladt fel. Míg a térség legnagyobb gyártói, így a Volkswagen AG (VW), a PSA Peugeot-Citroën SA, a Renault SA és a FIAT S.p.A. eladásai sorrendben 3,8, 13,9, 1,5 és 15,8 százalékkal csökkentek, a japánok előretörtek a zsugorodó piacon: a Toyota Motor Corp. 9,2, a Mazda Motor Corp. pedig nem kevesebb mint 25,9 százalékkal tudta növelni értékesítését.
Veztő szerepre törnek a japánok
Az autójukat átlagosan hétévente lecserélő németek jó része a tegnap megnyílt frankfurti autókiállításra várt, hogy szemügyre vehesse az új modelleket. A tömegautók gyártói közül a VW, a Renault, a PSA, a General Motors felfrissített kínálatától reméli, hogy vége szakad a csökkenő kereslet, a japánok által támasztott verseny, a túlkapacitás és az euró erősödése miatti profithanyatlásnak.
Az új Golfját bemutató VW a jövő évben az eladott autók számának és üzemi nyereségének egyidejű emelkedésére számít, míg a francia gyártók egyelőre csak abban biztosak, hogy idén már nem sok jóra számíthatnak. A kilátásokat beárnyékolja, hogy a Toyota - amelynek Corollája a Golfot megelőzve a legnépszerűbb kocsi a világon - nem titkolja: hét éven belül 50 százalékkal akarja felfuttatni európai eladásait.
Az egyharmad részben a Ford tulajdonában lévő Mazda, amely a Mazda 3-as kisautóval jött elő, várakozása szerint 220 ezernél is több autót ad el az idén. A piac másik végén, a luxusautógyártók közül a Porsche AG a Cayenne-ben bízva reméli, hogy a jövő júliussal záruló üzleti évben meg tudja ismételni az előzőben elért profitot.
A DC Mercedese a magasabb árak érvényesíthetőségének hiánya miatt aggódik, a BMW pedig azzal keserítette el részvényeseit, hogy nem adott profit-előrejelzést a jövő évre.