Jövő pénteken felavatják a debreceni autópályát

2006.12.07. 10:10
Várhatóan december 15-én helyezik forgalomba az M35-ös autópálya Görbeháza és Debrecen közötti szakaszát - erősítette meg az Index információit a Nemzeti Autópálya Zrt. A 35 kilométeres útszakasz csaknem 70 milliárd forintért épült meg, ezzel közvetlen - nagyjából 230 kilométer hosszú - sztrádakapcsolat lesz Debrecen és Budapest között. Az M35-ös átadása lesz az idei hatodik sztrádaavató, ám több, erre az évre tervezett átadás így is 2007-re csúszik.

Tavaly Szeged kapott, idén Debrecen kap karácsonyi ajándékként autópályát: 2006-ban is néhány nappal az év vége előtt tartják az év utolsó sztrádaavatóját. A tervek szerint december 15-én, jövő pénteken helyezik üzembe az M35-ös még hiányzó, Görbeháza és Debrecen közötti 35 kilométeres szakaszát - mondta Béni Gyöngyi, a Nemzeti Autópálya Zrt. szóvivője.

Hosszabb, de gyorsabb

Ennek az útszakasznak az átadásával véglegesen elkészül az M35-ös, amely a hajdúsági megyeszékhelyet - Görbeházán az M3-asba torkollva - köti össze Budapesttel. A most átadandó szakasz a tavasszal, a két választási forduló között forgalomba helyezett, Debrecentől nyugatra lévő, egyelőre a 4-es főútig vezető M35-ös elkerülőbe vezet.

A december 15-re elkészülő autópálya-szakasz a képen sötétkékkel <br /> (forrás: ELTE IK Térképtudományi és Geoinformatikai Tanszéke)
A december 15-re elkészülő autópálya-szakasz a képen sötétkékkel
(forrás: ELTE IK Térképtudományi és Geoinformatikai Tanszéke)

Az M3-M35 nagyjából 230 kilométer hosszú lesz Budapest és Debrecen között - a 4-es főút ennél rövidebb -, vagyis a cívisvárosból ezután kevesebb, mint két óra alatt lehet eljutni a fővárosba. Az átadott sztráda emellett tehermentesítheti a Debrecentől észak felé tartó 35-ös és nyugatra vezető 4-es főutat.

Ez a hatodik

Idén eddig öt autópálya-szakaszt adtak át, többségüket a választási kampány időszakában. Tavasszal helyezték forgalomba a már említett, 13 kilométer hosszú M35-ös elkerülőt, s a nyár elején készült el az egyelőre Érdet Dunaújvárossal összekötő, 52 kilométer hosszú M6-os autópálya.

Ugyancsak nyáron adták át az M3-as nyíregyházi déli elkerülő szakaszát, valamint az ahhoz kapcsolódó keleti elkerülő főutat. Márciusban ért el az M5-ös a szerb határig az utolsó 15 kilométer forgalomba helyezésével, és szintén márciusban adtak át az erre az évre jutó új M7-es szektort, az Ordacsehi és Balatonkeresztúr közötti 26 kilométert.

Négy jövőre csúszott

Az idei rekordmennyiségű átadás ellenére nem lehetnek teljesen elégedettek a beruházók, ugyanis tíz helyen kellett volna avatni. Négy építkezés befejezése azonban - ahogyan azt már korábban látni lehetett - 2007-re csúszott.

Az eredetileg tervezett november végi határidő helyett jövő júniusban készül az M8-as Duna-hídja, amelyről ráadásul - olvasóinknak hála - azt is megtudtuk, hogy nem is akkora világrekord, mint mondták. Tavaly adták ugyanis át a pozsonyi Apollo hidat, amely hasonló méretű, és ugyancsak úsztatással került a helyére.

Négy jövőre csúszott

Szintén jövő nyárra tolódott az M7-es utolsó balatoni - Zamárdi és Balatonszárszó közötti - szakaszának átadása, benne az impozáns, de sokak szerint indokolatlanul épülő Köröshegyi völgyhíddal. Ennek a csúszásnak technológiai okai voltak, mert át kellett tervezni a viadukt egy részét, míg a dunaújvárosit a rossz időjárási viszonyok hátráltatták a kivitelezők - az M7-esen a Strabag és a Hídépítő, az M8-as a Vegyépszer és a Hídépítő konzorciuma - szerint.

Nyíregyháza sem kapja meg idén a Görbeházán át a fővárosig vezető M3-ast, ott régészeti leletmentés miatt lassult le a munka. A Betonútnak nemcsak Szabolcsban, Zalában sem sikerült tartani a határidőt, mivel az M7-es Nagykanizsa és Becsehely közötti szakasza is csak 2007-ben készül el.