Árpád
-1 °C
9 °C

M6-építés: áron innen, ügyeken túl

2004.08.30. 11:49
Többmilliárd forint veszteséget is megér a magyar autópálya-építési piacra való bejutás az M6-os koncessziós pályázatát megnyerő befektetőknek - írja a Népszabadság. A politikai csatározások terepévé vált sztrádaberuházás 22 évre szóló szerződését várhatóan a héten írják alá.
Politikai terepre terelődtek az M6-os autópálya koncesszióba adása körüli lobbi-csatározások. A Dunaújvárosig vezető sztráda tenderének augusztus eleji eredményhirdetése után alig néhány héttel a győztes konzorciumnak már-már rosszabb a sajtója, mint a kartellvádak alapján a közelmúltban elmarasztalt hazai mélyépítő cégeknek. A Magyar Nemzetben megjelent híradások szerint Medgyessy Péter miniszterelnök lemondása előtt vizsgálatokat tartott szükségesnek az M6 Duna Autópálya Konzorcium (M6DA) tagjainak viselt dolgairól napvilágot látott hírek miatt - írja a Népszabadság.

Korrupciós vádak

Az M6-os tenderén győztes befektető- csoport egyik tagját, az osztrák Porrt, még 1996-ban korrupcióval vádolta az osztrák parlament egy néppárti képviselője a szociáldemokrata kormány választási hadjáratának finanszírozásában való részvétele miatt. A konzorcium másik tagja, a német Bilfinger-Berger pedig 2002-ben keveredett hasonló ügybe, amikor kiderült, hogy a szociáldemokrata párt törvénytelen módon vett át adományokat állami megbízásokat elnyert cégektől, köztük a Bilfingertől.

A Népszabadság információi szerint az M6-os autópálya koncessziós tenderének eredményhirdetése előtti utolsó kormányülésen valóban felvetődtek kérdések a pályázók ajánlataival kapcsolatban. A miniszterelnök aggályai azonban a legkevésbé sem az értékelőbizottság szerint legelőnyösebb ajánlatot adó konzorcium tagjairól szóló külföldi korrupciós híresztelésekkel függtek össze - állítja Gaál Gyula. A gazdasági tárca politikai államtitkára szerint a minisztérium és a kormány illetékesei e hírekről csak a tender eredményhirdetése után, az újságokból értesültek. Ettől függetlenül úgy vélte, e híresztelések miatt valószínűleg egyetlen pályázót sem zártak volna ki a versengésből. Ilyen lépést megalapozó feltételt ugyanis nem tartalmazott a tender kiírása. Ráadásul ezen az alapon a másik két pályázó szereplése is megkérdőjelezhető lett volna. Hiszen magyar tagjaikat (a Betonút Rt.-t, illetve a Strabag Rt.-t) néhány héttel ezelőtt a Gazdasági Versenyhivatal kartellvádak miatt marasztalta el.

Az egész beruházás csúszhat

Az államtitkár a lapnak elmondta: a korrupciós híresztelések vizsgálata helyett a miniszterelnök elsősorban arra szeretett volna választ kapni, van-e lehetősége a gazdasági tárcának a törvényes keretek között elhalasztani az M6-os Dunaújvárosig vezető, 59 kilométeres szakaszának megépítésére kiírt tender eredményhirdetését. A pályázók mindegyikének ajánlataiban maradtak ugyanis olyan nyitott kérdések, amelyek megválaszolása csökkentette volna a 22 évre szóló koncessziós szerződés kockázatát. Olyan döntés született, hogy a tárca folytassa a megbeszéléseket az M6DA-val, és vizsgálja meg, hogy a többi ajánlattevővel van-e még idő tárgyalni. Ezt követően már a kormányülés után kiderült, hogy a konceszsziós törvény szerint vagy rövidesen eredményt hirdetnek, vagy eredménytelennek nyilvánítják a tendert, ami a beruházás csúszását jelentette volna.

Túl olcsó ajánlat

Az M6DA-ajánlatában az egyik bizonytalanságot az M6-os koncessziós üzemeltetése alatti felújítására tett ígéretek okozták. A legelőnyösebb ajánlatot adó konzorcium ugyanis - miközben elismerte, hogy 2026-ig az autópályát kétszer is fel kell majd újítani - pénzügyi modelljében a második felújításra nem biztosította a teljes fedezetet. Az azóta lefolytatott tárgyalások során azonban a konzorcium áremelés nélkül is garantálta a két felújítás elvégzését. A beruházást finanszírozó pénzintézetek annak is vállalták minden pénzügyi kockázatát, ha a koncessziós szerződés a konzorcium hibájából ellehetetlenül, és megszűnik. Ezt az értesülésünket Gaál Gyula nem kommentálta. Azt viszont megerősítette, hogy a szerződésben vállalt felújítások elmaradása vagy részleges teljesítése a befektetők által alapított társaságnak felróható szerződésbontási ok lenne, így ebben az esetben az M6-os további díjfizetés nélkül kerülne az állam birtokába.

Referenciának kell a megbízás

A sztráda megépítését az M6DA ugródeszkának tekinti a magyar mélyépítési piacon való megjelenéshez, illetve a további pályázatokon való részvételhez szükséges referenciák megszerzéséhez. Ezért, mint megtudtuk, pozícióit azzal is javítani igyekezett, hogy versenytársaiénál kedvezőbb, 508 millió eurós (125-130 milliárd forintos) árajánlatában a 22 éves koncessziós időszakra szerény, mintegy nyolcmilliárd forintos veszteséget kalkulált. A legnagyobb, összesen egymilliárd forint ráfizetést a hírek szerint a konceszszió első évében kellene elkönyvelni.

Gaál Gyula nem tagadta: a konzorcium ajánlatával kapcsolatos kifogások között szerepelt az építkezés őszi megkezdésének és ezzel 2006. márciusi befejezésének bizonytalansága is. Ezt részben megoldotta, hogy a beruházást finanszírozó bankok közül néhány már túl van az elvi döntéseken, és hitelbizottsági ajánlataikat is elkészítették. (Ez a másik két ajánlattevőnél még hátra lett volna.) Így az őszi munkakezdés finanszírozásához az M6DA-nak megvan a forrása. A munkálatok zökkenőmentes lebonyolításához azonban szükség lesz arra is, hogy a cég megfelelő menetrendet dolgozzon ki az autópálya építéséhez még hiányzó engedélyek megszerzéséhez. Az engedélyek időben történő kiadásához a tárca minden segítséget megad, de megszerzésükről az autópályacégnek kell tárgyalnia.

A minisztériumban lehetségesnek tartják, hogy az M6-os koncessziós szerződését már a hét elején parafálják. Így az eseményen nemcsak a magyar, hanem a német kormány képviselői is részt vehetnek.