Nem tudni, mikor adják át az M6-ost

2006.04.18. 16:32
Amíg nem megfelelő a minősége, az állam addig nem veszi át az M6-os autópályát. A beruházó már eddig is csaknem egy hónapot késett, és az átadás időpontja továbbra is bizonytalan. Kötbért ugyanakkor nem fizet, igaz, nem is kap rendelkezésre állási díjat - nem meglepő módon, hiszen a gyorsút nem áll rendelkezésre.
A gazdasági és közlekedési miniszter csak az eredeti műszaki feltételek teljesülése esetén veszi át az M6-os autópálya épülő szakaszát. Kóka János kedden Budapesten újságírók előtt azt közölte: bízik abban, hogy a sztráda a nyár elejére elkészül.

Később készül el, később fizetnek érte

Nem vagyok hajlandó olyan kompromisszumos megoldásokra, amelyek következtében a tenderben kiírtnál alacsonyabb műszaki tartalommal adnák át az autópályát - szögezte le a miniszter arra a kérdésre, mennyit csúszik az autópálya megépítése, és ezért mekkora kötbért kell fizetnie az érintett cégnek. Kóka János közölte, azért nem fizet kötbért a konzorcium, mert "más a konstrukció". Ez egy szolgáltatásvásárlás, tehát "ha van szolgáltatás, fizetünk, ha nincs szolgáltatás, nem fizetünk" - fejtette ki.

Mint mondta, addig nem hajlandó fizetni rendelkezésre állási díjat "még csak részben sem" a konzorciumnak, ameddig el nem készül az autópálya-szakasz. "Akkor fogjuk átvenni, amikor készen lesz, azelőtt egy perccel sem" - szögezte le a szakminiszter, majd hozzátette: bízik abban, hogy a nyár elejére "végleges formájában elkészülhet" a sztrádaszakasz.<> <> Kóka János március közepén, miután megtekintette az M6-os autópálya Érdi-tető-Dunaújváros közötti szakaszának építését, úgy nyilatkozott: az említett szakasz nem úgy néz ki, mint amelyet a közeljövőben át lehetne adni. Az ideiglenes forgalomba helyezés határideje 2006. március 31. volt.

A Hankook építkezését nem befolyásolja

Tóth Judit, a GKM szóvivője az Index kérdésére elmondta: az M6-os átadásának csúszása nem befolyásolja a Hankook dunaújvárosi beruházását, mert a támogatási szerződésben hazánk nem vállalt kötelezettséget arra, mikor épül meg az autópálya. A koreai cég eredetileg Szlovákiában építkezett volna, ám onnan eljött az infrastrukturális hiányosságok miatt.

A gyorsforgalmi közúthálózat folyamatban lévő fejlesztései közül az egyik legjelentősebb projekt az M6-os autópálya Érdi-tető és Dunaújváros közötti 58,6 kilométer hosszú szakasza. Ennek PPP konstrukcióban történő megvalósítására a gazdasági és közlekedési miniszter 2004 októberében kötött szerződést a Bilfinger Berger, a Porr és a Swietelsky cég alkotta konzorciummal, az M6 Duna Autópálya Koncessziós Zrt.-vel.

Kedvezőbb hitelkonstrukció

Március végén refinanszírozási megállapodást írt alá a Kóka János gazdasági és közlekedési miniszter és az M6 Duna Koncessziós Autópálya Zrt. az M6-os autópálya-projekt kedvezőbb pénzügyi feltételekkel történő finanszírozásáról. A megállapodás jelenértéken több mint 20 millió euró megtakarítást eredményezhet - közölte a gazdasági tárca. A refinanszírozási tranzakció során összesen mintegy 411 millió euró hitelállományt vált fel az összességében kedvezőbb adósságszolgálatú finanszírozási megoldás.

Annak fontos eleme az Európai Befektetési Bank (EIB) által nyújtott 200 millió eurónyi hitel, és a Dexia Bank szervezésében a luxemburgi tőzsdére bevezetni tervezett, mintegy 211 millió euró értékben kibocsátandó kötvény. Mind az EIB-hitelt, mind a kibocsátandó kötvényt a Financial Security Assurance (FSA) biztosító garantálja.

A 20 millió eurós megtakarítás a koncessziós szerződés értelmében 50-50 százalékban illeti meg a magyar államot és a koncessziós társaságot. A minisztérium szerint a szerződés megkötésekor tervezett mintegy 6,7 millió euró/kilométer építési költség, valamint a 3,3 kilométer/hónap átlagos építési sebesség alapján nemzeti és európai összehasonlításban is a leghatékonyabb projektek közé sorolódik - mutatott rá a szaktárca. Ennek jeleként értékelték azt is, hogy a refinanszírozáshoz kapcsolódóan a Moody's és az S and P hitelminősítők befektetési kategóriába sorolták a projektet.