További Magyar cikkek
Éppen két éve, 2005 áprilisában vonultak fel a Vegyépszer útépítői az M6-os autópálya M0-stól érdi tetőig induló városi szakaszához. Az utat az eredeti tervek szerint rekordgyorsasággal, már a 2006 márciusában forgalomba kellett volna helyezni, a végleges átadás idén február 28-án lett volna. Ennek a feszített tempójú beruházásnak azonban nem volt meg a szakmai háttere: sem a tulajdonszerzés, sem a városi autópálya-szakaszoknál különösen sok problémát jelentő közműkiváltások nem voltak előkészítve.
Bonyolítják
Így nemhogy 2006-ben, idén sem tudják átadni az M6-osnak ezt a mindössze 8,5 kilométeres – azonban ekkora távon is négy csomópontot, nyolc körforgalmat és 29 hidat felsorakoztató – szakaszát. A mostani tervek szerint 2008 őszére várható az átadás. Pontosabban idén nyár elején valószínűleg már forgalomba helyezik az M6-os mostani végpontjánál lévő ideiglenes körforgalmat kiváltó csomóponti ágat, valamint az Érd-Ófalu körforgalmat.
Ettől a körforgalomtól késő ősszel várhatóan már az új autópálya egyik pályáján kialakított kétszer egy sávos úton lehet autózni az M6-os és a 6-os főút csomópontjáig. Így mentesülhet a forgalom alól a 6-os és a 7-es út, valamint az Érd belvárosába vezető Budai út kétsávos körforgalmas csomópontja.
Ebből azonban most a laikus még nem sokat lát – konstatálhattuk, amikor Dobossy Sándorral, a Vegyépszer fő-építésvezetőjével végigjártuk az építkezés területét. Az út olyan szakaszosan épül – csak persze kicsiben –, mint annak idején az M7-es. Néhány száz méteres szakaszokat kapnak meg munkaterületként, ahol dolgozni tudnak, így az egyes szakaszok eltérő fejlettségi szinten vannak.
A tükör sima
Ahol sikerült munkaterülethez jutniuk és megoldották a közműkiváltást is, ott helyenként már csak a kopóréteg hiányzik az útról. Ilyen például a volt Metallochemia telepen átvezető rész, ahol a szennyezett talaj cseréjét követően elkészült szarkofágon épült meg a sztráda (bár még ettől nem messze is van magányosan álló híd és a semmiből semmibe vezető gyalogos aluljáró).
Máshol a földmunkát már elvégezték, a tükör a Harbor Park és az ófalui csomópont között egy szakaszon simább és jobb minőségű, mint egy három vagy négy számjegyű bekötőút. Az ófalui csomóponttól az érdi tetőre vezető útszakaszon azonban – ez a mostani 6-os mellett vezet majd – gyakorlatilag még a földmunkák sem kezdődtek el. A beruházás során egyébként összesen 3,1 millió köbméter földet mozgatnak meg, talajcserére nemcsak a Metallochemia-telepen, hanem a nyomvonal más elmocsarasodott területén is szükség volt.
Híd aszfalt nélkül, gyomnövényekkel
Nemcsak az út nyomvonalával, a műtárgyakkal sem állnak sokkal jobban. Mind a négy csomópontban keresztezni fognak jelentős mennyiségű közművezetéket, és mivel nem mindegyik közműcéggel tudtak megállapodni, szinte alig vannak elkészült hidak. Van felüljáró, ahol még pillérsorok is hiányoznak, mert vezeték megy a földben, aminek a kiváltásáról meg kell állapodni. Így a híd még nincs kész teljesen, de amely részén dolgozhattak, azzal olyan régen elkészültek, hogy a töltés oldalában már megjelent a gyom.
Csomópont majdnem három szinttel
Az utunkat a beruházás egyik hazai mini szenzációjánál, a háromszintes csomópontnál kezdjük. Vagyis majdnem háromszintesnél. Ez Nagytétényben lesz, ahol a már most is az M0-s alatt áthaladó Barackos utat a mostani szintjénél hatvan centivel lejjebb süllyesztik, és Barackostól délkeleti irányban mintegy száz méterre halad majd át az M6-os a Barackos út fölött átmenő M0-s fölött.
Az egész környék jelentősen megváltozik, átalakítják az Angeli és a Párhuzamos utaknál lévő csomópontot, utóbbi jelentős részben új nyomvonalat kap. Szintén új nyomvonalra viszik a Nagytétényi út külső, Harbor Park környéki szakaszát is. A kivitelezők összesen 22 kilométernyi, az országos közúthálózathoz tartozó utat építenek át a beruházás során. Itt, a Barackos úti, majdnem háromszintes csomópontnál a felüljáró egy része már készen van, de az egész itt sem tudott elkészülni – szintén közműproblémák miatt.
A közművek és a tulajdonszerzés – újra és újra erre térünk vissza, miközben bejárjuk az építkezést. A nyolc és fél kilométeres M6-szakaszon 7,5 kilométernyi víz- és szennyvízcsatornát, 14 kilométernyi szénhidrogén-vezetéket, 24-25 kilométernyi elektromos vezetéket és 13 kilométernyi hírközlő kábelt kell kiváltani. Tovább nehezíti a helyzetet, hogy vannak hálózatok, amelyeknél évente egyszer van lehetőség a leállásra, így az autópálya-építők érdemi munkavégzésére.
Rossz helyen van, de csak itt lehet
Máshol azonban nem nagyon lehetett volna megtervezni a nyomvonalat – mondja Dobossy Sándor az egyébként ésszerűnek tűnő felvetésre. Errefelé volt a legalacsonyabb a terület beépítettsége, így itt voltak a legértéktelenebb, legolcsóbban megszerezhető ingatlanok. Olcsón, de nem könnyen: a tulajdonszerzést ugyanis adminisztrációs nehézségek, a földhivatali nyilvántartás számos pontatlansága, az osztatlan közös tulajdonok és az ingatlantulajdonosokkal való megegyezések hiánya is nehezítette.
Így 2005-ben még csak az M0-son tudtak elkezdeni dolgozni, valamint a Metallochemia-szakaszon kezdődött munka. Tavaly a végcsomóponton – ahol az új szakasz a már meglévővel, a Dunaújvárosig vezető M6-ossal találkozik –, valamint négy néhány száz méteresen szakaszon kezdhették el a munkát.
Nagytétény megnyit, Diósd lezár
És hogy mit is keresnek az M6-ost építő vegyépszeresek az M0-son? A körgyűrű diósdi csomópont és a Diós árok közötti szélesítésén dolgoznak. Ugyanis ennek a 2,5 kilométeres útszakasznak az átépítése szintén az eredetileg 37 milliárdos, a múltkori kiegészítő közbeszerzési eljárás nyomán 41 milliárdos M6-os beruházás része.
Ezen a szakaszon a meglévő fél autópályát új pálya építésével teljes autópályává szélesítik. A kivitelezők munkáját nehezíti, hogy az M0-st itt úgy építették meg félsávos autópályának, hogy egy szakaszon csak a bal, egy másikon csak a jobb pálya készült el, így az átépítés és szélesítés során keresztezni is kell a pályákat.
Ez az új út – ahogyan az M0-s mindegyik új szakasza – betonból lesz (180 ezer köbméter betont és 104 ezer köbméter aszfaltot használnak fel), és az elkészítését követően ezen a néhány kilométeren normál autópálya-szélességű, kétszer két sávos és leállósávos lesz a körgyűrű. Az építkezés miatt lezárt nagytétényi csomópontot ősszel átadják, nyár közepétől viszont a munkák folytatása miatt lezárják a diósdit.