Mária
-7 °C
3 °C

A Malévot vinnék, az adósságot nem

2005.08.17. 12:26
Nem vállalná át a Malév tarozásait az ÁPV Rt. által vevőjelöltként kiválasztott orosz tulajdonosi hátterű cég - állítja a Fidesz, és újra a magánosítás leállítását követeli. Az ellenzék információit alátámasztó nyilatkozatot tett Kuncze Gábor, az SZDSZ elnöke is, aki szerint egyik ajánlatban sem biztosították a megfelelő garanciát, ezért eredménytelennek kellene nyilvánítani a pályázatot.
Az orosz tulajdonosi hátterű Air Bridge ajánlatában az szerepel, hogy egy év alatt 700 embert küldhet el a Malévtól, a 2007-től pedig semmi nem korlátozza a további leépítéseket - mondta a Fidesz birtokába került dokumentumra hivatkozva Wintermantel Zsolt. A legnagyobb ellenzéki párt képviselője szerint az ajánlatban foglaltak arra utalnak, hogy az elbocsátások a kisebb jövedelemmel bíró dolgozókat érintenék.

Nincs igazi hitelátvállalás

A Fidesz a múlt héten még "csak" az elfogadhatatlanul alacsonynak tartott 160 milliós ár, illetve a NATO-tagságunkkal összeegyeztethetetlennek mondott nemzetbiztonsági kockázatot jelentő orosz tulajdonosi háttér miatt követelte az ÁPV és a kiválasztott vevőjelölt, az Air Bridge kft. közötti tárgyalások leállítását. (Az ÁPV Rt. korábbi nyilatkozatai szerint a korábbi privatizációs kudarcok után a három magánszemély alapította, a de az orosz Kras Air-t is maga mögött tudó céggel a hónap végéig megszülethet a megállapodás). Most a tervezett elbocsátások mellett Wintermantel Zsolt szerint az Air Bridge ajánlatából az is kiderült, hogy a kormány részéről az alacsony vételár okaként megjelölt 30 milliárdos hitelátvállalás sem valósulna meg. A politikus szerint az Air Bridge azt kéri, hogy a Malév hitelállományát egy újonnan alapítandó, állami kézben maradó cég vállalja át, ennek fejében megkapná a légitársaság hat, saját tulajdonában álló repülőgépét (a Malév a többi gépét lizingeli). Az Air Bridge azt vállalja, hogy a gépeket visszabérli az állami cégtől, melynek így nyert bevételei fedezik a hitelek törlesztését. Wintermantel hangsúlyozta: a megoldás azt jelenti, hogy a hitelek kockázata az államon marad.

Feljelent a volt vezető jogtanácsos
Hanyag kezelés miatt ismeretlen tettes ellen büntetőeljárást kezdeményezett Polt Péter legfőbb ügyésznél a Malév egyik szakszervezetének tagja, mert véleménye szerint az állami vagyon kezelői elkövetik a vagyon hanyag kezelését. Gaál Péter, aki korábban a Malév vezető jogtanácsosa volt, jelenleg pedig a Gazdasági Szakemberek Szakszervezete mellett ügyvédként is tevékenykedik, az MTI-nek szerdán a sajtóban napvilágot látott alacsony vételárral indokolta lépését. Véleménye szerint - figyelembe véve a nemzeti légitársaság repülési jogainak értékét - a Malév értéke 5-10 milliárd forint között van. Hangsúlyozta, hogy a likviditáshiány sem indokolja az azonnali privatizációt, hiszen a légitársaság számláján 7,4 milliárd forint készpénz található. Úgy vélte, hogy az összeg egy része ésszerű gazdálkodással megőrizhető és hozzátette, hogy a "Malév a korábbi években soha nem állt olyan jól mint most". Gaál Péter szerint a légitársaság megáll a saját lábán, ehhez azonban ki kell használni a Oneworld szövetséghez történő mielőbbi csatlakozás előnyeit. A privatizáció ellen szól az ügyvéd szerint az is, hogy az értékesítés nem járna együtt a légitársaság hiteleire vállalt állami garancia kiváltásával.

Eloroszosítanák a Malévot

Az Air Bridge Wintermantel Zsolt szerint csak öt évre vállalná a Malév nemzeti légitársaság jellegének megőrzését. A politikus szerint a vevőjelölt csak az ezzel összefüggő jogosítványok, az európai országokba kedvezményesen indítható járatok lehetőségének megszerzésére törekszik, de ezt valójában nem budapesti központtal tenné: hosszabb távon a képviselő szerint arra lehet számítani, hogy orosz és európai városok között repülnének a Malév gépek, Budapest háttérbe szorulna a cég életében.

Már az SZDSZ sem adná

Az SZDSZ elnöke szerint nem kell most eredményt hirdetni a Malév-privatizációban, mert egyik ajánlatban sem biztosítottak a garanciák. Az MTI beszámolója szerint Kuncze Gábor a Nap-kelte szerda reggeli műsorában felhívta a figyelmet arra, hogy feltehetően azért nincs 10-15 milliárdos ajánlat a légitársaságra, mert kötelezettséget kell vállalni a meglévő több mint 30 milliárdos adósságállomány részbeni vagy egészbeni visszafizetésére és az azonnali tőkeemelésre. "A két ajánlat (...) e tekintetben nem megnyugtató, (...)a garanciák egyik esetben sem biztosítottak. Ha így marad a helyzet, akkor azt gondolom, hogy nem kell most eredményt hirdetni, hanem eredménytelennek kell nyilvánítani (a pályázatot)" - tette hozzá. Véleménye szerint a jelenlegi helyzet még nem érett meg egy pozitív döntésre, ugyanakkor a Malév privatizációjának nincs alternatívája, mert a kormánynak az uniós szabályozás miatt nincs eszköze arra, hogy a légitársaság veszteségét kompenzálja. A politikus szerint azonban lehet, hogy az idei évet a veszteség szempontjából "ki lehet vasalni" az egyik üzletág korábbi eladásából származó összeggel.

Cáfol a KrasAir

A szibérai KrasAir fenntartaná a Malév önállóságát, és nem olvasztaná be az általa négy másik orosz légitársasággal létrehozott AiRUnionba - mondták a KrasAirnél szerdán az MTI-nek. A KrasAir számára (amelynek résztulajdonos-vezérigazgatója, Borisz Abramovics egyben a Malév megvételére alakult AirBridge Rt. 49 százalékos főrészvényese is) prioritás, hogy megőrizze a Malév nemzeti légitársaság státusát, és meg akarja tartani a márkanevét is. De ha a garantált öt év elmúltával mégis a névváltoztatás mellett döntenének, az új márkanév akkor sem lenne AiRUnion, sem AirBridge - közölték a KrasAirnek a Moszkva melletti MAKS-2005 repüléstechnikai vásáron tartózkodó képviselői.

A KrasAir és négy partnere (Domodedovo, Samara, Omskavia és Sibaviatrans Airlines) egyelőre jogilag függetlenek, de fokozatosan hatalmas társasággá kívánják alakítani szövetségüket, az AiRUniont, amelyben az állami részesedés egyharmadra zsugorodhat. A MAKS-on bemutatták az AiRUnion egységes márkajelét és a rendelkezésére álló harmadik Boeing 767-est, amelyet már annak kék-sárga színeire mázoltak.

Az AirUnion közleménye szerint az öt partner 25 százalékos hatékonyság-javulást ért el útvonal-hálózatuk és repülőgépparkjuk közös üzemeltetésének eddigi hét hónapja alatt, s ez év végére 15 százalékos részesedést várnak az orosz piacon 850-900 millió dolláros forgalommal.

Míg a Malév-kapcsolat segítheti az AiRUnion beillesztését az EU útvonalhálózatába, az AiRUnionhoz való kapcsolódás új piacokat kínál a Malévnak, új útvonalakat Oroszországon át Délkelet-Ázsiába, ami 2-5 év alatt jövedelmezővé teheti - mutatott rá Abramovics kedden A MAKS-on. Éppen egy ilyen hatékony stratégia az elbocsátások legjobb ellenszere - tették hozzá a KrasAirnél.

Pénzükj is van

Ami az (Abramovics és két magyar magánszemély által létrehozott) AirBridge tőkeszegénységét illeti, a KrasAirnél rámutattak a Vnyesekonombankkal frissen aláírt keretmegállapodásra: eszerint az orosz állami nagybank (nemzetközi pénzforrások szerzésével és garanciák vállalásával) segít finanszírozni a krasznojarszki légitársaság beruházási terveit. Ez vonatkozik az AiRUnionnak a globális hálózatba való beillesztésére (amihez a Malév-ügylet tartozik), akárcsak repülőgépparkjának bővítésére, vagy a krasznojarszki repülőtér multimodális szállítási csomóponttá való fejlesztésére.

Mindenesetre a Malév az (egyelőre 51 százalékban orosz állami tulajdonú) KrasAir, távlatilag pedig az AiRUnion ellenőrzése alá kerül, amennyiben az AirBridge megvásárolja - még ha 51 százalékban magyar tulajdonban marad is, ami feltétele az előnyös jogosítványokkal járó nemzeti légitársasági státus fenntartásának.

Nászút ajándékba!

Esküvőt tervez? Tervezzen velünk, nyerjen wellness nászutat!

Pihenjen Szép kártyával!

Egy kis lazítás Önnek is jár! Íme a Szép kártya elfogadóhelyek.