Szilárda
-2 °C
7 °C

Négyen jelentkeztek a Malévért

2006.11.03. 16:06
A pályázati anyagot heten vették meg, a ma déli határidőig négyen tettek ajánlatott a magyar nemzeti légitársaságra. A Malév az idén is veszteséges lesz, az ÁPV szerint a jelenlegi struktúrában a vállalat nem is képes nyereségesen üzemelni, így újabb privatizációs kudarc esetén a felszámolás is lehetséges.
Négy ajánlattevő jelentkezett a ma déli határidőig az ÁPV Zrt-nél a Malév 99,5 százalékos állami részvénycsomagjára kiírt pályázaton. Az ajánlattételi tájékoztatót hét befektető-jelölt vásárolta meg, a négy ajánlattevő az AirBridge Magyarország Zrt., a LAL investiciju valdymas, Ofer Hava (magánszemély) és a Sky Alliance Zrt. Az AirBridge és a Sky Alliance már korábbi pályázatokon is jelentkezett.

Az Air Bridge, Borisz Abramovics érdekeltsége, amelynek egy 45 és egy ötszázalékos magyar tulajdonosa mellett 49 százalékát az orosz KrasAiren keresztül ellenőrzi a tavalyi kudarc után politikai döntést sejtő multimilliárdos. Az Ofer Hava üzletember által vezetett befektetői csoport pedig közleményben jelezte, indul a tenderen. Eszerint "Európa egyik legsikeresebb volt állami légitársasága, az Aer Lingus volt vezetője és az Allied Irish Bank volt vezérigazgatója, Tom Mulcahy szakmai irányítása mellett egy ír-magyar befektetői csoport" jelentkezett be a légitársaságért. A Sky Allience Zrt-t 2004-ben hozták létre a részvények többségét birtokló közforgalmú repüléssel foglalkozó magyar pilóták. LAL investiciju valdymas egy litván befektetési társaság, mely 1997-es alapítása után előbb elsősorban ingatlanokkal foglalkozott, később egyebek között a turizmusban és a repülésben is lettek érdekeltségei.

Miért kell eladni?

Ezzel a flottával és ezzel a járatstruktúrával nem tud nyereséges lenni a Malév, túl kicsi a társaság és túl nagyok a költségei - hangzott el egy az ÁPV vezérigazgatója, Macher Ákos részvételével zajlott szeptemberi sajtóbeszélgetésen. A vagyonkezelő vezetői kiemelték: a Malév az adott körülmények között nem működik rosszul, hiszen a fapadosok támasztotta éles versenyben is növelni tudta részesedését és árbevételét is, ezzel együtt sincs remény a nyereséges üzemelésre.

A tulajdonost képviselő ÁPV.-nél arra számítanak, az állami légitársaság az idén megismétli tavalyi évét, ami üzemi szinten 10 milliárd forintos veszteséget jelenthet. Százmilliós nagyságrendű állandó veszteségforrást jelent az, hogy a flotta négy különböző típusú és így eltérő szervizigényű géptípusból áll, ráadásul a 30 gépből csak hat van saját tulajdonban, a többit állandó lízingdíjak terhelik.

Elkerülhetetlen a privatizáció

Az ÁPV ezért is elkerülhetetlennek tartja a magánosítást: az uniós csatlakozás óta az egyébként is vitatható állami tőkeinjekciókra jogi lehetőség sincs, ugyanakkor az államnak nem is lehet célja a veszteségek folyamatos kipótlása. A korábbi privatizációs kísérleteknél, illetve azok kudarca után is felmerült már lehetőségként - ahogy erre a vagyonkezelő korábbi vezetése is utalt már - a Malév megszűntetése: ez azonban szintén nagyon jelentős egyszeri költségeket jelentene, nem csak a közel 3000 dolgozó elbocsátása, hanem a társaság 30 milliárd forint közeli adósságának rendezése miatt. A mostani magánosítási kísérlet esetleges kudarca esetén a lehetséges forgatókönyvek között ezzel együtt is szerepel a felszámolás.

Kinek éri meg?

Fentiek fényében az sem lenne meglepetés, ha nem is lenne érdeklődés a Malévra. A légitársaságra azonban mindig voltak jelentkezők, az utolsó három év mégis privatizációs kudarcsztoriként értékelhető. Előfordult, hogy a vételár nem volt megfelelő, az utolsó, bő egy évvel ezelőtt lefutott körben az orosz jelentkezőket, a Krass Airt-t azért kosarazta ki az ÁPV, mert nem látták megfelelőnek a garanciákat a hitelátvállalásra. Információink szerint ugyanakkor a jelentős szerepet játszott az akkor döntésben az is, hogy a Malév által becélzott légiszövetség, a jövő január elsejével teljes jogú tagságot biztosító Oneworld nem nézte volna jó szemmel az új tulajdonosokat.

A jelenlegi kiírás lényegében megegyezik a korábbiakkal, a körülmények azonban változtak - hangsúlyozta az Indexnek Oravecz Péter, az ÁPV Rt. kommunikációs igazgatója még a pályázat kiírásakor. Nemcsak eltelt egy év privatizációs kudarc nélkül, de kedvezőbbé vált a helyzet a 2001-ben világszerte megroggyant légiközlekedésben is. A Malév az elmúlt egy évben, miközben eladott a szakmai működéshez nem szorosan kötődő üzletágakat, fejlesztette a szakmai működéshez alapvetően szükséges tevékenységét, és elnyerte a stratégiai fontosságú légiszövetségi tagságot a Oneworldben - mondta az igazgató.

Még az idén eldőlhet

Az ÁPV Zrt. a beérkezett ajánlatokat érvényességi, üzleti, szakmai, foglalkoztatási és biztonsági szempontok szerint vizsgálja meg, különös alapossággal elvégezve a szükséges kockázati elemzéseket. Ezt követően kezdődnek meg a konkrét tárgyalások a versenyben maradt befektető-jelöltekkel. "A privatizációs szervezet a tárgyalások folyamatáról, részeredményeiről az Igazgatóság döntéséig a verseny tisztasága és a magyar állam üzleti érdekeinek védelme érdekében további tájékoztatással nem szolgál" - írja közleményében az ÁPV, információink szerint a tervezett menetrend alapján még az idén megszületik a döntés.