Megtartaná a Malév nevet a Hainan légitársaság

2004.08.11. 08:14
Amennyiben a Hainan nyerne a Malév privatizációs pályázatán, a kínai légitársaság megtartaná a Malév nevet és a cég nemzeti jellegét, de átszervezné és saját szervezetébe integrálná a vállalatot.
A Hainan Airlines megtartaná a Malév nevét és a cég nemzeti jellegét, amennyiben sikeresen szerepelne a légitársaság privatizációs pályázatán - mondta a Napi Gazdaság érdeklődésére Chen Feng, a Hainan-csoport elnöke a légitársaság központjának helyet adó kínai Hainan-szigeten tartott keddi sajtótájékoztatón. A nemzeti jelleghez kapcsolódó jogok - például az Európán kívüli repülési jogosítványok - fenntartásához többségi magyar tulajdonra van szükség.

Soros is tulajdonos lenne

Az elnök elmondta, hogy örömmel venné, ha magyar cégek is bekapcsolódnának az együttműködésbe, ám az esetleges partnerekről még korai lenne beszélni. Chen Feng a szükséges tőkebevonás mértékéről sem tudott még nyilatkozni, de azt megemlítette, hogy a Malév gépparkjának egy részét át kellene alakítani, ami forrásokat igényel.

A Hainan vezetése egyébként a Malévet magát is átszervezné, megtartva a magyar légitársaság pozitívumait, egyesítve a Hainan erényeivel, s mindennek eredményeként a Malév egy multinacionális cég részévé formálódna - fogalmazott az elnök. A Hainan-csoport kínai-külföldi magántulajdonú társaság és papírjainak egy része a kínai és a hongkongi tőzsdén is forog. (A cégcsoportban 15 százalékos részesedéssel rendelkezik Soros György is.)

A Budapest Airportot is megvennék

A Hainan eladósodottsága 70-80 százalékos, ami az elnök szerint megszokott az iparágban, ám részvényeseinek mindenkor készpénzben fizet osztalékot. Kína negyedik legnagyobb légitársasága több mint 100 gépet üzemeltet, de reptereket is működtet, valamint a szállodaiparban is vannak érdekeltségei. Chen Feng elmondta még, hogy amennyiben esedékessé válik a ferihegyi repülőteret üzemeltető Budapest Airport privatizációja, megfontolják a pályázaton való részvételt.

Sándor László, a Malév elnök-vezérigazgatója kiemelte, hogy a Malév erősödése hozzájárulhat a ferihegyi repülőtér hub (központi elosztó szerep) funkciójának kialakulásához, ami a kínai légitársaság céljai között is szerepel. A Malév-vezér elégedett az augusztus 2-től heti három alkalommal közlekedő Budapest-Peking járat telítettségével, sőt a 80-90 százalékos férőhely-kihasználás már meg is haladja a cég várakozásait. A kínaiakkal való további együttműködés lehetőségeként említette a cargo üzletág fejlesztését, az ázsiai vállalat ugyanis Budapesten akarja kialakítani az európai piacra kerülő áruk elosztóközpontját.