A Malév a oneworld tagja lehet

2005.11.22. 16:20
Hivatalos meghívást kapott a oneworld légiszövetségbe a Malév - jelentették be kedden. A nemzeti légitársaság 15 hónapon belül lehet a tavaly 1,3 milliárd dolláros nyereséget termelő szövetség tagja. A oneworld tagjai napi 8000 járatot indítanak.
Két kormánytag - Kóka János gazdasági és Veres János pénzügyminiszter - is részt vett a Malév keddi sajtótájékoztatóján, így lehetett sejteni, hogy jó hírt jelent be a cég vezetője. Gönci János vezérigazgató nem is cáfolta meg a várakozásokat, hiszen bejelentette: a Malév hivatalos meghívást kapott a oneworld légiszövetségbe, miután a nemzeti légitársaságnál sikeresen befejeződött a minőségügyi és biztonsági audit. Emellett szinte eltörpült az a vezérigazgatói vállalás, hogy a légitársaság 2006-ra üzemi nullszaldót fog elérni.

A Malév létérdeke

Az eseményen, amelyen részt vett John McCulloch, a légiszövetség első számú vezetője is, Veres János kiemelte, hogy a szövetségi csatlakozással a privatizáció előtt álló Malév jövedelmezősége, így értéke is jelentősen emelkedhet. Ez a légitársaság és az ország érdeke is - mondta a pénzügyminiszter, hozzátéve: a privatizációról csak a Budapest Airport értékesítése után döntenek majd.

A gazdasági tárca vezetője ehhez azt tette hozzá, hogy a szövetségkötésnek köszönhetően újabb ágazat, a légiközlekedés területén növekedhet jelentősen az ország versenyképessége. Kóka János beszélt arról, hogy Budapest és a ferihegyi repülőtér logisztikai szempontból kiemelkedően jó adottságokkal bír, valamint arról, hogy a oneworld-csatlakozás nemzeti légitársaságot még jobban integrálja a nemzetközi légiforgalomba.

A légitársaság elnöke a Malév létérdekének nevezte azt, hogy a oneworld tagja legyen. Hónig Péter ezt azzal indokolta, hogy az átalakult nemzetközi légiközlekedési iparban egy közepes méretű légitársaság hosszú távon nem tud eredményesen működni.

Mit ad és mit kap a Malév?

A Malév a három jelölt közül az egyik légitársaság, amelyik csatlakozni fog a oneworldhöz. A Royal Jordanian a múlt hónapban kapta meg a meghívást, a Japan Airlines, amely bevételeit tekintve a harmadik legnagyobb légitársaság a világon, szintén bejelentette csatlakozási szándékát.

A oneworld McCulloch szerint elsősorban Közép- és Kelet-Európában szeretné bővíteni a jelenlétét, ehhez ideális partner számukra a Malév. A magyar légitársaság Malév 11 célállomással és 3 országgal bővíti a oneworld eddigi útvonalhálózatát. A Malévnak köszönhetően repülnek először a szövetség gépei Szlovéniába, Bosznia-Hercegovinába és Macedóniába, az új célállomások között van Burgasz, Konstanca, Ljubjana, Odessza, Szarajevo, Temesvár és Zágráb.

A Malév közleménye szerint három-oneworld tag repül jelenleg Budapestre, az Aer Lingus, a British Airways és a Finnair. A magyar légitársaság maga is repül oneworldös állomásokra, például Helsinkibe, London Heathrow-ra, Madridba, New Yorkba, Dublinba és Cork repülőterére.

A oneworldnek jelenleg nyolc tagja van, az Aer Lingus, az American Airlines, a British Airways, a Cathay Pacific, a Finnair, az Iberia, a LAN és a Qantas. A szövetség tagjai tavaly összesen 240 millió utast szállítottak, napi 8000 járatot indítanak el, gépparkjuk 2000 repülőgépből áll. A legutóbbi teljes pénzügyi évben több mint 60 milliárd dolláros bevételt könyvelt el ez a nyolc légitársaság, és a múlt évet 1,3 milliárd dolláros profittal zárták.