Újabb per a Malév ellen a jegykiállítási díj miatt

2006.07.17. 15:40
A Malév a bírósági elmarasztalás után továbbra is külön díjat számít fel a repülőjegy kiállításáért. A jogszerűtlen magatartás nem szűnt meg, csak átkeresztelték a repülőjegy kiállítási díjat "jegykezelési költséggé".

Pert indít a Fogyasztóvédelmi Egyesületek Országos Szövetsége (FEOSZ) a Malév ellen, mert a légitársaság a Fővárosi Bíróság korábbi elmarasztaló ítélete ellenére továbbra is külön díjat számít fel a repülőjegy kiállításáért.

A Malév 2004. február 1-jétől "repülőjegy kiállítási díj" címen minden repülőjegy megvásárlása után plusz költséget számított fel az utasoknak. A jegykiállítási díj a jegyirodákban egységesen minden repülőjegy után - a turista és a business osztályra szóló jegyek után is - 5500 forint, míg az on-line jegyrendelésnél 1000 forint volt.

Mivel a szolgáltatás tárgya a légi személyszállítás, a jegy kiállítása nem külön szolgáltatás, hanem annak része, egyben a jogszabályok szerint a légitársaság kötelessége, azért külön díj nem számítható fel - hivatkozik a FEOSZ a Fővárosi Bíróság 2005. október 24-én kelt ítéletére. A Malév eszerint tisztességtelen szerződési feltételt szabott meg, amely a fenti ítéletnek megfelelően minden szerződő félre nézve érvénytelen.

Csak a neve változott

A FEOSZ szerint a jogerős ítélet ellenére az ügy továbbra sem rendeződött a fogyasztók érdekeinek megfelelően. A Malév ugyanis lehetővé tette a 2004. június 8. és 2006. február 8. közötti időszakban kifizetett jegykiállítási díj beszámítását egy újabb vásárlásnál, illetve beváltását törzsutas pontra, azonban a jegykiállítási díj ellenértékét az utasok nem kaphatták vissza. A Malév a korábbi jegykiállítási díjnak megfelelő összeget 2006. február 8-tól pedig már "jegykezelési költség" címen fizetteti ki az utazókkal minden kiállított repülőjegy után. A FEOSZ szerint függetlenül attól, hogy jegykiállítási vagy jegykezelési költségnek nevezi el, a Malév jogellenesen jár el, amikor plusz szolgáltatás nyújtása nélkül számít fel költséget az utazóknak.

A FEOSZ ezért arra kéri a bíróságot, hogy mondja ki: a jegykezelési költség kifizettetése tisztességtelen szerződési feltétel, továbbá, hogy a jegykiállítási, majd jegykezelési költségként beszedett összegeket a Malév köteles az utasoknak készpénzben visszafizetni, amennyiben rendelkeznek az eredeti számlával, illetve nyugtával, valamint a repülőjeggyel, és nem fogadják el a légitársaság más ajánlatát. Az ügy kapcsán a FEOSZ a közérdekű kereset mellett a Gazdasági Versenyhivatalnál is bejelentést tesz a fogyasztói döntések tisztességtelen befolyásolása miatt.