Mária
-6 °C
-2 °C

Soros a Malévban?

2004.07.28. 08:11
Kínai, francia és akár osztrák jelentkező is lehet a privatizációra felajánlandó Malév-részesedésre. A nemzeti légitársaság árát máris megemelte önmagában az is, hogy napirendre került az ügy. A kormány ma tárgyalja a cég magánosításáról szóló előterjesztést.
Nyílt pályázatot írnak ki a Malév Rt. részvénypakettjére, amelyre előreláthatólag több európai és ázsiai cég is jelentkezik. A kormány várhatóan mai ülésén tárgyalja az ÁPV Rt.-ben már véglegesített tervezetet. Egyelőre nem tudni, hogy mekkora részt ajánlanak fel, de feltehetőleg legfeljebb ötven százalék mínusz egy szavazatról lesz szó.

Megújult géppark

Már az a tény is megemelheti a Malév-csomag árát, hogy az elmúlt napokban világossá vált: a kormányzat elszánta magát a döntésre. A társaság értékét növeli, hogy legfontosabb vagyoneleme, a géppark teljesen megújult: 2005 tavaszától mind a 18, még 2002-ben nyomott áron lízingelt, vadonatúj Boeing gép szolgálatban lesz, és a régebbi Boeingek sem idősebbek 3-5 évnél (kivéve a két 767-est), a CRJ gépek pedig 1-2 évesek. Az új gépekkel nagyságrendekkel csökkenhet az üzemeltetési és karbantartási költség, s növekvő utasforgalommal, jelentősen javulhat a cég pénzügyi eredménye.

Soros a Malévban?

Egyelőre csak nem hivatalos célzások láttak napvilágot arról, hogy kik és milyen megfontolásból érdeklődnek. Készségét fejezte ki a szorosabb kapcsolatokra a forgalmát tekintve negyedik kínai légitársaságnak számító Hainan Airlines (HNA), amelyben - az amerikai American Aviation cégen keresztül - Soros György magyar származású milliárdos is tulajdonos. A HNA honlapja szerint a tulajdon hatvan százaléka a kínai állam vagy állami tulajdonú vállalkozások kezében van, s a magántulajdonosok közül a Soros-féle társaság vezeti sort 14,8 százalékkal.

A HNA öt éve szerezte meg engedélyét a nemzetközi járatok üzemeltetésére: Hainan tartományból (Dél-Kína) a környező délkelet-ázsiai országokba viszi utasait. Európában azonban egyáltalán nincs jelen, s a Malév-tulajdon kiváló lehetőség lenne számára az európai építkezésre. A cég elnöke a közelmúltban Budapesten megerősítette: egy közös cargobázis létrehozását is elképzelhetőnek tartja Ferihegyen. Az augusztus 2-án induló heti három Budapest-Peking járaton tíz tonna árut lehet majd szállítani.

A HNA erős versenyben van otthon, ahol az évi két számjegyű növekedést felmutató légiközlekedési ágazatot radikálisan átalakítja a kormány. Egy másfél évvel ezelőtt részlegesen nyilvánosságra hozott és még most is aktuális terv szerint első lépcsőben kilenc légitársaságból három nagyot hoznak létre, és később esetleg a megmaradt tizenötöt is az új nagyokhoz csatolják.

Franciák és osztrákok Elvileg nem zárható ki, hogy a SkyTeam nemzetközi légiszövetség vezető tagja, a francai-holland Air France-KLM holding (AF-KLM) kisebb részesedést vásárol a Malévban, amely novembertől társult tag lehet a szövetségben. Ebben pont az a cseh CSA segíti a Malévet, amelyiket integrációba, vagyis egy későbbi csatlakozásra hívta az AF-KLM francia vezérigazgatója. A cseh társaság egyelőre nem mondott nemet. A holding hálózatát jól kiegészíthetné a Dél- és Délkelet-Európában erős Malév célállomásaival. A SkyTeam vezetői előzőleg többször is hangoztatták: a szövetségen belül fölmerülő privatizációs lehetőségeket először a tagoknak ajánlják fel.

Az osztrák Austrian Airlines (AUA) vezérigazgatója, Vagn Sörensen a Wirtschaftsblatt minapi számában ismét nem zárta ki, hogy a cég részt vesz a közép- és kelet-európai térségben működő légitársaságok magánosításában. Elismerte ugyanakkor, hogy az ezen vállalatok által képviselt piac nem túl nagy, s az AUA már eddig is kiterjedt hálózatot működtet földrészünk ezen övezetében. Az AUA néhány hete jelezte érdeklődését az Air Bulgaria bolgár légitársaság magánosítási pályázata iránt is.

Nászút ajándékba!

Esküvőt tervez? Tervezzen velünk, nyerjen wellness nászutat!

Pihenjen Szép kártyával!

Egy kis lazítás Önnek is jár! Íme a Szép kártya elfogadóhelyek.