Árpád
-1 °C
9 °C

Már írják az új Malév-pályázatot

2004.12.10. 07:49
A jövő hét végén írja ki az újabb Malév-pályázatot az ÁPV Rt. A kormány ugyan könnyített a feltételeken, de ez nem garancia arra, hogy most sok jelentkező lesz. Térségünk más országaiban szinte mindenütt szintén a privatizációtól várják a nemzeti légitársaságok megerősítését.
Az ÁPV Rt. ezekben a napokban véglegesíti az újabb pályázatot a Malévben meglévő 99,95 százalékos állami tulajdonrész eladására. Várhatóan jövő hét végén teszi közzé a kiírást, amelyben alacsonyabb, kötelezően megvásárolandó részvényhányadot jelöl meg, és nem köti ki, hogy a teljes hitelállomány átvállalására adjon garanciát a vevő. Továbbra is kérdéses azonban, hogy feltétel lesz-e a jelenlegi létszám hosszú távú megőrzése. A tőkehelyzet rendezésének feltétele szintén bizonytalan, nem tudni ugyanis, hogy mekkora minimális tőkeemelésre lenne szükség. Az előző kiírásban ez döntő szempont volt.

Megint indulnak

Két induló biztosnak tűnik. Az egyik az Aviation Solution International (ASI), amely magyar és külföldi tagokból álló konzorciumot szervezett, és az előző pályázaton is indult. Kovács Ferenc, aki a korábban a Malév vezérigazgatója, majd a Boeing főképviselője volt, csütörtökön elmondta: minden valószínűség szerint most is indulnak, és azonnal munkához látnak, ha megnyerik a pályázatot. A légiközlekedési piacot jól ismerő vezető szerint a cégszerkezet, a flotta és a járatrendszer tekintetében is van mi tenni. "Egy-másfél éven belül látványos eredményeket lehet elérni, de ehhez sürgősen lépni kell" - fűzte hozzá, részletek említése nélkül.

Az ASI egyik versenytársa lehet az Euroinvest Rt., amely megvette ugyan az előző tenderfüzetet, ám végül nem adott be pályázatot. Nyúl Sándor, a társaság felügyelőbizottságának elnöke lapunknak akkor elfogadhatatlannak minősítette a feltételeket. A készülő kiírással kapcsolatban viszont jelezte: tanulmányozni fogják azt, s csak ezután döntenek.

Szakértők szerint a Malév sokat javított ugyan a pénzügyi helyzetén, és az eredetileg beígért utolsó, hárommilliárd forintos állami tőkeinjekció nyomán nullszaldós lehet az év végére, de készpénztermelő képességét sokan nem tartják elegendőnek a későbbi fejlesztésekhez. A flotta egységesítése elkerülhetetlennek látszik, és több száz embertől meg kell válni a következő egy-másfél évben.

Máshol sem könnyű

Térségünkben másutt is a privatizációtól várják a nemzeti légitársaságok megerősödését. Szlovákiában várhatóan osztrák kézbe kerül a Slovenské Aerolinie. Az apró, tőkehiányos vállalat csaknem 90 százalékos részvénycsomagját stratégiai beruházónak szeretnék eladni. Az új tulajdonos az Austrian Airlines vagy a Flughafen Wien vezette konzorcium közül kerülhet ki, feltehetőleg az előző lesz a győztes a pályázaton. Az osztrák légitársaság csaknem 150 millió eurót szán az üzletre. Nemcsak az árajánlat nagysága, hanem az új tulajdonos fejlesztési szándéka is döntő szempont lesz. Előzőleg - a magyar gyakorlatra kísértetiesen hasonlító módon - a pozsonyi kormány a tőkeemelést részesítette előnyben a privatizációval szemben. Végül az ország EU-csatlakozása közeledtével elvetette ezt a variációt, az uniós szabályok ugyanis nem teszik lehetővé az állami segítséget.

Csehországban a Ceské Aerolinie (CSA) gőzerővel készül arra, hogy a jövő év végén, 2006 elején teljesen magánkézbe kerüljön. A cseh légitársaság tavaly 3,6 millió utast szállított, az idén várhatóan 4,4 milliót. Tavalyi adózott eredménye 70,6 millió koronát (1 euró=31,705 korona) tett ki; ez óriási ugrás, hiszen 2002-ben még 60,2 millió korona veszteséget könyvelt el. A cégvezetők őszi nyilatkozatai szerint az idei adózott eredmény jóval meghaladja majd az 500 millió koronát a folyamatosan növekvő kereslet nyomán. A légivállalat 12 új repülőgéppel bővíti flottáját a következő három évben.

A lengyel LOT-nál az átszervezés és nem a privatizáció van napirenden. A cég közepes méretű európai légitársasággá akar válni. Az idén kezdett szerkezetátalakítás célja a működési költségek 500 millió zlotys (1 zloty=53 forint) csökkentése 2006-ig. A cég a tavalyi évet több mint 109 millió zloty nettó veszteséggel zárta.

Másképp gondolkodnak az orosz Aeroflottal kapcsolatban Moszkvában, a kormány csaknem az egész állami résztől (51 százalék) megszabadulna. Oroszország legnagyobb légitársasága több mint kétszeresére növelte adózott eredményét az idei első fél évben: 83,6 millió dollárra az egy évvel korábbi 38 millióról. Az Aerofloté a belföldi repülési piac 11 és az országból kiinduló nemzetközi repülési piac 39 százaléka. A javuló eredmények láttán nagyra törő terveket szövögetnek. Hat éven belül a mostani 5-6 millióról 12 millióra akarják növelni az utasok számát. Ehhez közel 100 millió dollárt kell költeni fejlesztésekre a következő két évben.