Miklós
-7 °C
4 °C

Esti volt a Hírlap

2003.09.03. 15:42
A Klivinyi Zoltán vállalkozó nemzetközi körözése nyomán kitört botrány nem kerülte el a májusig Klivinyi irányítása alatt működő Esti Hírlap Rt.-t (EH Rt.) sem. (Lásd: Egy sokoldalú üzletember pályaképe, Magyar Narancs, 2003. augusztus 21.) A múlt héten a kiadó átszervezésre hivatkozva felfüggesztette a napilap megjelentetését.

"Csak holnapig tervezek, mert az ellenünk indított támadás elbizonytalanította hirdetőinket" - mondta a Narancsnak augusztus közepén Valencsik Ferenc, az EH Rt. elnöke, miután napvilágra került, hogy a Vertical-Invest (V-I) ingatlanszövetkezet ügyével összefüggésben a rendőrség körözi az rt. egykori elnökét és tulajdonosát, Klivinyi Zoltánt. A végjáték aztán a vártnál is rövidebb lett: augusztus 25-én Kiss L. György, az EH főszerkesztője arról tájékoztatta a közvéleményt, hogy a kiadó "bizonytalan időre" felfüggesztette a lap megjelentetését. Pedig néhány hónapja

nagyra törő tervekkel

indult újra a napilap, melynek szerkesztősége részben az 1998-ban megszűnt Kurír gárdájából verbuválódott. A lapot az eredeti tervek szerint Szűcs Gábor, a Kurír egykori főszerkesztője irányította volna, akinek - Gordon Istvánnal, a Penthouse későbbi főszerkesztőjével együtt - komoly szerepe volt Klivinyi média iránti érdeklődésének felkeltésében. Szűcs és Gordon a Penthouse című pornólap magyarországi megjelentetéséhez keresett befektetőt, az EH újraindításának ötlete pedig Klivinyitől származott, aki információink szerint 2002 nyarán vásárolta meg a lap nevének használati jogát 7 millió forintért.

Az EH-val és a Penthouse-szal Klivinyi jól csengő márkaneveket vásárolt meg, amivel a tervek szerint megtakarítható lett volna a termékek költséges bevezető kampánya, ráadásul a két lap kijelölt irányítói kész koncepciót tettek le a tulajdonos asztalára. A sajtóbirodalom építésének kezdeti lendülete azonban hamar kifulladt. "Az első hónapokban Klivinyi a szemünk láttára ölt a Penthouse-ba 25-30 millió forintot, aztán egy derűs délelőttön kikapcsolták a telefont a szerkesztőségben, mert nem fizette a számlákat" - emlékezik vissza a pornólap hazai mutációjának egykori munkatársa. Az anyagi nehézségek az alkalmazottak járandóságának kifizetését is befolyásolták, ami miatt 2002 júniusa és decembere között távozott a Penthouse első szerkesztőségének valamennyi tagja; helyükre 2002 végén Klivinyi a Star magazin gárdáját szerződtette a lap akkori főszerkesztőjével, Valencsik Ferenccel az élen, aki 2003 márciusában az induló EH főszerkesztője, májustól pedig az EH Rt. elnöke lett.

Az EH esetében Klivinyi a Penthouse-nál alkalmazott receptet követte. Az ismert márkanév miatt itt sem volt szükség bevezető kampányra; a munkatársakat itt is a hazai írott sajtó átlagát többszörösen felülmúló honoráriumok várták. "A legtöbben egy év alatt kerestünk annyit előző munkahelyünkön, mint az EH-nál három-négy hónap alatt" - mondta kérdésünkre egy ma is a szerkesztőséghez tartozó újságíró, aki szerint a munkatársak

Klivinyi májusi távozásakor

észlelték először, hogy nincs minden rendben a lap körül. Forrásunk szerint többen furcsának tartották, hogy Valencsik nem fedte föl előttük a Klivinyi üzletrészét megvásárló "amerikai pénzügyi befektető" kilétét. A zavaró momentumtól eltekintve júliusig rendben folyt a munka; ekkor sokasodtak meg a lap hasábjain a V-I-t védelmező írások is. "A V-I a lap egyik legnagyobb hirdetője volt, és a tulajdonosoknak fontos lehetett, hogy az ingatlanszövetkezetek körüli ügyeket más szempontból is megvizsgáljuk, mint a többi újság tette" - vélekedett a cikkekről Kiss L. György, az EH főszerkesztője, hozzátéve: az EH helyesen járt el, amikor rámutatott, hogy "az ingatlanszövetkezetek legális tevékenységet folytató, a hisztéria kirobbanásakor kárt senkinek nem okozó szervezetek, amelyek névtelen feljelentések nyomán váltak a hatóság céltábláivá".

Kiderült azonban, hogy az ingatlanszövetkezetek ténykedése nemcsak tagjaik, de az apologétájukká váló napilap számára is veszélyeket rejt. A V-I ügyében körözés alatt álló Klivinyi személye és a szövetkezetet védelmező írások miatt augusztus elején az EH és a V-I összefonódásáról szóló hírek láttak napvilágot. A botrány kirobbanása után Valencsik úgy nyilatkozott a Narancsnak, hogy a V-I, Klivinyi és az EH kapcsolatáról szóló híradások mögött egy lapja ellen irányuló "koncentrált támadást" sejt, bár annak mozgatórugói ismeretlenek előtte. A kiadó elnöke az EH-ban augusztus 11-től négyrészes cikksorozatban kárhoztatta az újságot támadó médiumokat, a lapot a Vertical-Investtel, illetve Klivinyivel összefüggésbe hozó állításokat utasítva vissza. Egy nappal korábban Valencsik úgy nyilatkozott lapunknak, hogy "amennyiben Vertical-ügyben a rendőrség képes lesz konkrét károsultat felmutatni, az EH fogja elsőként követelni a felelősök megbüntetését".

A Vertical-Invest augusztus 22-i közgyűlésén

konkrét károsultak

követelték vissza befektetett pénzüket; ám a hírek szerint a szövetkezet egyetlen megjelent vezetője, Balogh Attila gazdasági igazgató nem sok jóval kecsegtette a tagokat. Mivel az EH Rt. a következő héttől felfüggesztette a lap kiadását, a szigorú felelősségre vonást követelő címlapokra egyelőre hiába várunk; Valencsik Ferenc pedig többszöri megkeresésünkre sem reagált. A lap munkatársai közül Kiss L. György közlése szerint senkit nem bocsátottak el; ám több forrásból úgy tudjuk, hogy a kiadó adós a munkatársak júliusi fizetésével. Valencsik ígérete szerint az EH Rt. másik két kiadványa, a Love & Sorry című női hetilap és az utoljára június elején megjelent Penthouse bevételeiből törleszti adósságát.

Gavra Gábor