Nem kell az OTP-nek a Malév

2009.01.19. 07:24
Az Abramovics-részesedés végül az Aeroflotnál landolhat, a többségi magyar tulajdont pedig két magyar bank, az OTP és az MKB veheti át, ahogyan az tíz éve, az Alitalia-fiaskó után is történt – írta a Napi. A két bank cáfol, és már közös cégük sincs.

Szorít az idő, ezért már az elmúlt hét végén Malév-csúcsot tartottak Moszkvában. A Napi értesülései szerint az orosz és magyar szakemberek - köztük Veres János pénzügyminiszter - a magyar nemzeti légitársaság megmentésének lehetőségeiről tárgyaltak. Annyi bizonyosnak látszik, hogy az orosz állam valamilyen formában tulajdonos lesz, és az is valószínű, hogy a Malévet az orosz Aeroflot szárnyai alá rendelik. A tőkehelyzet rendezéséről azonban még tovább egyeztetnek.

A Malév pénteki közgyűlésével új fejezet nyílt a cég történetében. Bár a tőkehelyzet rendezése nem történt meg, távozott a cég igazgatóságának elnöke, Borisz Abramovics és fivére. Az orosz testvérpár alig másfél éves regnálása alatt szinte egy ígéretét sem tartotta be, így kerülhetett a Malév a jelenlegi nehéz helyzetbe. Ennek megoldásáról már hetek óta egyeztetnek a magyar és orosz szakemberek, mert úgy látszik, hogy a cég megmentése mindkét félnek egyaránt fontos. A Malévet birtokoló Airbridge-ben 51 százalékos részesedéssel rendelkező Abramovics helyét vélhetően a hitelező Vnyesekonombank (VEB) foglalja el, az azonban még bizonytalan, hogy miként marad meg a magyar többségi - 51 százalékos - részesedés. Ez jelenleg két magánszemély - Kiss Kálmán és Költő Magdolna - tulajdonában van, de ha a cég meg akarja őrizni a nemzeti légitársaság címmel járó "kiváltságokat", akkor a magyar tulajdoni többségnek fenn kell maradnia.

A VEB, mivel nem légiközlekedési cég, vélhetően a másik orosz állami tulajdonban levő vállalkozásnak, az Aeroflotnak adja át a Malévet, a magyar magánszemélyek helyét pedig szintén hazai befektetők - vélhetően pénzintézetek veszik át - és szerephez jut az Eximbank is. Erre utal az, hogy az Eximbank igazgatóságának egy olyan előterjesztést készítettek, amely egy 30 millió eurós hitelt és egy 45 millió eurós garanciavállalást tartalmaz. Az előbbit maga a cég, az utóbbit pedig a magyar vevők kapnák.

Utóbbiak kilétét egyelőre titok fedi, de vélhetően két magyar bank, az OTP és az MKB lép elő - mint azt tette 1999-ben az Alitalia-privatizáció kudarca után. Az Indexnek az MKB határozottan cáfolta viszont a feltételezést, egyben jelezve azt is: 2001 óta az MKB nem tulajdonos a korábban az OTP-vel közös Air-Invest kft.-ben. Az OTP-s légi cég viszont a közelmúltban tőkeemelésről határozott, ami a Napi szerint erősíti a feltételezést, hogy a Malév megmentésére siethet. Az OTP az Indexhez eljuttatott közleményében cáfolta a Napi információját: "az OTP Bank Nyrt., amely 100 százalékos tulajdonosa az Air-Invest Kft.-nek, sem közvetlenül, sem közvetve nem kíván tulajdonosi részesedést szerezni a Malévban".

Az Eximbank igazgatósága értesüléseink szerint az elmúlt héten nem döntött az ügyben, mert ki akarták várni a moszkvai tárgyalások kimenetelét.

Az idő mindenesetre sürget. A Malév pénzügyi gondjai ugyanis már a napi működést veszélyeztetik. December elején például a cég menedzsmentjének arról kellett döntenie, hogy a repülőgépek lízingdíját fizetik-e ki vagy a dolgozók bérét. Ez utóbbi mellett döntöttek, de ezen felül is hatalmas adósságok terhelik céget. A közös-magyar-orosz cég létrehozása - a II. világháború után megalakult Maszovlethez majdnem hasonlóan - és működtetése vélhetően megoldást jelentene. A részletekről várhatóan egy hét múlva a Malév közgyűlésén tudhatunk meg többet.