Máté, Mirella
10 °C
13 °C

Hidakért és elkerülő utakért is fizetni kell vasárnaptól

2007.03.27. 14:02
Kapcsolódó cikkek (1)
Aláírta Kóka János gazdasági és közlekedési miniszter azokat a rendeleteket, amelyek április 1-jétől átszabják az útdíjfizetés szabályait. A már kész és épülő gyorsforgalmi utak, hidak és elkerülők mellett 42 főúton is fizetni kell – egyelőre még csak a legnehezebb kamionoknak. Csak tíz útszakasz maradt ingyenes minden autósnak: az M0-s mellett a sztrádák fővárosi bevezető szakaszai. Kiterjesztik az egynapos matrica vásárlására jogosultak körét, és féláron vehetnek négynapost a motorosok.

Vasárnaptól 42 főúton, köztük a dunaföldvári, a tokaji, a kunszentmártoni és a bajai hídon is csak autópálya-matricával közlekedhetnek a legnehezebb, 12 tonnánál súlyosabb teherautók (a díjfizetésbe bevont utak listája itt olvasható). Ezeknek a D4-es kategóriába sorolt kamionoknak jelenleg 13 200 forintba kerül a heti, 22 500-ba a havi vinyetta, de 3000 forintért napijegyet is válthatnak.

Az egy számjegyű főutak közül az 1-esen Almásfüzítő és Tata, a 2-esen Vác és Rétság, a 3-ason Kápolna és Kerecsend, a 6-oson Szentlőrinc és Szigetvár között, valamint a 4-es és a 8-as főutak három-három szakaszán. Ugyancsak matricával mehetnek a D4-es kamionok Budapest és Pilisvörösvár között a 10-es főúton. A gazdasági tárca azt tervezi, hogy ezen a 42 úton jövő januártól minden teherautónak és busznak matricát kell vennie.

Szúrópróbaszerűen ellenőriznek

A táblákat folyamatosan helyezik ki a fizetőssé vált utakra április 1-jétől, és csak akkortól ellenőriznek, amikor már tábláztak. A matricákat ezeken a főutakon és a díjfizetésbe most bevont gyorsutakon is az Állami Autópálya Kezelő (ÁAK) Zrt. ellenőrzi, a minisztérium közleménye szerint egyelőre még csak szúrópróbaszerűen.


Pirossal, ahol a D4-es teherautók fizetnek, sárgával, ahol a D2 és D3 kategóriások is – kattintson a nagyításhoz! (forrás: GKM)

Nemcsak a legnehezebb kamionoknak kell az eddiginél többet fizetniük: a D2, D3 és D4 kategóriába tartozó járművek az eddig ingyenes autópálya-szakaszokon és az autóutakon is csak matricával közlekedhetnek. Így a személyautósokon kívül mindenkinek fizetnie kell a debreceni, a nyíregyházi és a kaposvári elkerülőn, a szekszárdi – és átadása után a dunaújvárosi – hídon, de a teherautóknak és a buszoknak fizetős lesz a 2-es gyorsforgalmi Budapest és Vác között, a 4-es főút Vecsést és Üllőt elkerülő szakasza, valamint az M15-ös és az M19-es is.

Mi marad ingyenes?

Vasárnaptól így már csak az M0-s, valamint a gyorsutak fővárosi bevezető szakaszai maradnak ingyenesek minden autós számára. Így nem kell matrica Budapesttől az M7-esen a személyautósoknak Érdig, a D2-D4 kategóriában az M0-sig, az M3-ason a 2/B gyorsútig (a majdani M0-sig), az M4-esen és az M1-esen az M0-sig, az M5-ösön az M0-s gyáli csomópontjáig. A személyautósok ingyenesen használhatják valamennyi autóutat, továbbá 17, vidéki városokat elkerülő gyorsútszakaszt és gyorsforgalmi úton lévő hidat.

Négynapos motorosoknak is

A díjfizetés kiterjesztésével az ÁAK nagyjából kétszázzal bővítette azt az eddig 600 benzinkútból álló hálózatot, ahol matricát lehet venni. Változást jelent az is, hogy április 1-jétől a D2 és D3 kategóriájú teherautók és buszok is vásárolhatnak egynapos matricát (ezek az autósok a D4-es matricát használhatják).

A motorosok kedvezményes négynapos "vinyettát" vehetnek május 1-je és szeptember 30-a között, de csak elektronikusan. Nekik ezért idén 765 forintot – plusz a vásárlás díját – kell megfizetniük, ez a díj a személyautósok négynapos matricájának a fele. Elektronikus vásárlásra nemcsak az interneten, sms-ben is lehetőség van.

Rossz volt a 70:30 arány

Az útdíjfizetési rendszer kiterjesztését a szaktárca azzal indokolta, hogy ma még a gyorsúthálózatnak csak a 70 százalékán kell fizetni, és elvileg ebből a pénzből kellene fenntartania az ÁAK-nak a teljes gyorsforgalmi úthálózatot.

Azt, hogy a változás elsősorban a teherautókat sújtja, a minisztérium szerint az magyarázza, hogy Magyarországon jelentős a tranzitforgalom, amely növeli a balesetveszélyt, és jelentős károkat okoz az úthálózatban. Egy teherautó harmincezerszer jobban koptatja az aszfaltot, mint egy személygépkocsi, ráadásul a tehergépjármű-forgalom évente több mint 10 százalékkal bővül – közölte honlapján a GKM.

A minisztérium közleménye szerint a fuvarozók és az autósok tájékozódását a határátkelőkön szórólap segíti majd. A változásokról az információk, térképpel együtt, elérhetők az GKM, az autópályakezelő, a Magyar Közút Kht. és a Nemzeti Közlekedési Hatóság honlapján.