Nyáron drágább lesz a négynapos matrica

2003.12.01. 13:07
Mától kapható a négynapos autópályamatrica, de a fő időszakban - májustól októberig - a jelenleginél harminc százalékkal drágább lesz. A személygépjárművek autópályadíja jövőre átlagosan 5,5 százalékkal, a tehergépjárműveké 18-20 százalékkal emelkedik.
Az idei, várhatóan 15 milliárd után 2004-ben nettó 16 milliárd forintra számít az autópályamatricák értékesítéséből az Állami Autópályakezelő Rt., mondta Timár József, a társaság vezérigazgatója. A matricák a legfeljebb 3,5 tonnás személyautókat is magába foglaló, D1-es kategóriában 5,5, egyéb járművek esetében (D2, D3) 18-20 százalékkal drágulnak jövőre.

Mától kapható 970 forintért a négynapos matrica, ez az ár április 30-ig, illetve október 1. és december 31. között érvényes, május 1. és szeptember 30. között ennél harminc százalékkal többe, 1270 forintba kerül majd.

A közúti közlekedési szolgáltatói érdekképviseletek arra kérik a kormányt, hogy az M5-ös autópálya matricás rendszerbe történő bekapcsolásáig csak az állami kezelésű autópályák használatával arányos díjnövelést hajtson végre, továbbá az európai uniós gyakorlatnak megfelelően, tartsa fenn a díjak áfatartalmának levonhatóságát továbbra is.

Tiltakoznak a fuvarozók

A Magyar Közúti Fuvarozók Egyesülete (MKFE), a Fuvarozó Vállalkozók Országos Szövetsége(FUVOSZ), a Közúti Közlekedési Vállalkozások Szövetsége (KKVSz), a Magánvállalkozók Nemzetközi Fuvarozó Ipartestülete (NiT-Hungary), kifogásolják, hogy a tervezet véglegesítésénél egyetlen módosító indítványukat sem vették figyelembe. A D2 és D3 kategóriákra vonatkozó új díjak a szakmai szervezetek szerint csak akkor elfogadhatóak, ha az új díjak egyben az M5-ös autópálya külön díj fizetése nélküli használatát is lehetővé teszik.

Szakmailag és gazdaságilag teljesen elfogadhatatlannak tartják, hogy az úthasználati díjak áfatartalma 2004. január 1-jétől ne legyen levonható. Ez mind az áfarendszer logikájával, mind az Európai Uniós gyakorlattal ellentétes. Ugyanakkor az így megvalósuló díjemelés a közúti közlekedési szolgáltatóknak költségnövekedést, jelentő versenyhátrányt okoz.