Ambrus
-7 °C
3 °C

Chirac is lobbizott a matricás M5-ösért

2004.02.11. 12:52
Az Index információi szerint a kormányzat diplomáciai erőket is mozgósított annak érdekében, hogy megállapodással tudja lezárni az M5-ösről szóló tárgyalásokat. Úgy tudjuk, hogy az AKA Rt. fő részvényesének, a francia Bouygues S.A.-nak kedvezőbb hozzáállása érdekében a magyar vezetés Chirac elnök közbenjárását is kérte.
Hosszúra nyúlt tárgyalások, és a döntés többszöri elhalasztása után szerdán jelentette be a kormány, hogy megvásárolja az M5-öst üzemeltető AKA Rt. negyven százalékát. A tárgyalások során a gazdasági tárca az elmúlt napokban két tervezetet nyújtott be a kormánynak. Az egyik a már elfogadott verzió, melynek értelmében 80 millió euróért (21 milliárd forint) az állam megvásárolja a társaság negyven százalékát. A másik, végül nem elfogadott javaslat a koncessziós társaság teljes kivásárlása volt. Ez utóbbi, lapértesülések szerint, 72 milliárdjába került volna az államnak.

Önöké a pálya

Medgyessy Péter miniszterelnök a bejelentést követően közölte: "Önöké a pálya". Mint azt a miniszterelnök elmondta, most már nincs akadálya annak, hogy március 12-től matricás legyen az M5-ös, mely megszűnt Európa legdrágább autópályájának lenni. Medgyessy a autópálya mentén fekvő települések polgármestereinek körében a szegedi árvíz évfordulóját jelölte meg a márciusi dátum kiválasztásának okaként. A beszéd után a miniszterelnök átnyújtott egy matricát Botka Lászlónak, Szeged polgármesterének, aki megjegyezte, hogy kétmillió ember várja tíz éve a mostani döntést, majd gyorsan megtérülő befektetésnek nevezte a 21 milliárdos üzletet. A bejelentést követően a miniszterelnök és a gazdasági miniszter sietve távozott, és az újságírók nem tehették fel kérdéseiket.

A kivásárlás célja az volt, hogy betagozódjon a matricás rendszerbe Európa legdrágább autópályájaként is elhíresült sztráda. Medgyessy Péter miniszterelnök egy december végi kormányülésen ultimátumot adott Csillag István gazdasági miniszternek az M5-össel kapcsolatban. Lapértesülések szerint Medgyessy akkor azt mondta: záros határidőn belül dűlőre kell jutni az M5-ös sztráda matricásításával, és továbbépítésével kapcsolatban, ellenkező esetben következményei lesznek az eredménytelenségnek.

Vételi opció 2006-tól

A magyar államnak az M5-ös autópálya Szegedig vezető új szakaszának megépítése után, 2006. január 1-jétől 2009-ig vételi opciós joga van az Alföld Koncessziós Autópálya (AKA Rt.) fennmaradó 60 százalékos részvénycsomagjának megvásárlására - mondta sajtótájékoztatóján Csillag István gazdasági és közlekedési miniszter. Mivel az Állami Autópályakezelő Rt. megvásárolta az AKA Rt. részvényeinek 40 százalékát, a költségvetésnek éves szinten mintegy 15-20 milliárd forintnyi rendelkezésre állási díjat kell fizetnie az AKA Rt.-nek, amivel az állam szolgáltatást vásárol a társaságtól és részben megtéríti a kieső autópályadíj-bevételt is. Csillag István közölte: az ÁAK Rt. az AKA 40 százalékos részvénycsomagját 82 millió eurónyi hitelből finanszírozza, melyre az MFB garanciát nyújt.

Ringbe szállt a diplomácia

Az Index információi szerint az elmúlt hetek kemény tárgyalásainak sikeres lezárása érdekében a Medgyessy-kormány diplomáciai útakat is igénybe vett. Franciaországi forrásokból megerősítették, hogy a kabinet Párizsban is tárgyalásokat folytatott, és többek között Jacques Chirac elnök közbenjárását kérték annak érdekében, hogy nagyobb kompromisszumkészséget érjenek el a francia építő és tulajdonos vállalatnál. Az M5-ös üzemeltetését végző koncessziós társaságban, az AKA Rt.-ben ugyanis meghatározó szerepet játszik az a Bouygues S.A nevű óriásvállalat, amely a Budapest Aréna építését is végezte.

A kormány január közepén döntött a kivásárlásról. Akkor azt is bejelentették, hogy március 12-én matricás lesz a sztráda. Csak a kivásárlás módját nem döntötték el, illetve a koncessziós társasággal, az AKA Rt.-vel sem volt megállapodás.

Hírzárlat

Januárban hírzárlatot rendeltek el a minisztériumban, nem árultak el részleteket sem a tárgyalásokról, sem az autópályával kapcsolatos bármilyen adatokról. Elmondásuk szerint azért, mert "nem szeretnék gyengíteni tárgyalási pozícióikat".

A sajtóban azonban megjelentek különböző hírek a tervezett megállapodásról. Eleinte még azt nyilatkozták kormányzati politikusok, hogy a Postabank privatizációjából befolyó bevételt fordítják a kivásárlásra. Később már azt nyilatkozták az Indexnek a pénzügyi tárcánál, hogy a kormány korábbi döntése szerint "minden privatizációs bevételt infrastrukturális fejlesztésekre fordítanak, beleértve a Postabank eladásából származó bevételt is".

Az is felmerült, hogy hitelből fedezik a vásárlást, kereskedelmi bankok hiteléből vették volna meg a sztrádát.

Az is kiderült, hogy az összes részvényért - a vállalat hitelállományának átvállalásával együtt - 215-220 milliárd forintot kért az AKA Rt. Emiatt került le a napirendről, hogy a kormányzat teljesen kivásárolja a koncessziós társaságot.

A döntést az előzetes tervek szerint már kedden nyilvánosságra hozták volna, azonban a mégis megvárták a szerdai kormányülést. Az AKA Rt. az Indexnek elmondta, hogy az utóbbi időszakban igen intenzív tárgyalások folytak. A kormány elé került tervezetekre pedig már a hét elején rábólintottak a koncessziós társaság részvényesei.

A Fidesz az egészet kivásárolná

A Fidesz szerint a kormánynak 100 százalékos tulajdonrészt kellene szereznie az M5-ös autópályát üzemeltető Alföld Koncessziós Autópálya (AKA) Rt-ben - közölte Fónagy János szerdai budapesti sajtótájékoztatóján. A volt közlekedési miniszter szerint a kormányfő az M5-ös kivásárlására vonatkozó bejelentésével "nem pontot, hanem kérdőjelet tett a hosszú történet végére". "Miért vásárol a kormány kisebbségi tulajdont? Mindannyian tudjuk, hogy a kisebbségi tulajdonlás egy sor rendelkezési problémát vet fel" - mondta Fónagy János. "Kié lesz a rendelkezési jog, ki dönt a matrica bevezetéséről, milyen díjat kell fizetni a 60 százalék használatáért, ki és mennyiért fogja továbbépíteni a sztrádát" - sorolta a szerinte megválaszolatlan kérdéseket az ellenzéki politikus. Ugyanakkor reményét fejezte ki, hogy a később nyilvánosságra kerülő tények bebizonyítják, hogy "elfogadható döntés született, olyan, amely alkalmas arra, hogy a magyar költségvetés jelenlegi állapota mellett is a közlekedők és az M5-ös mellett élők mindennapjainak helyzetét könnyítse".