Autópálya-matrica 14 ezerért

2006.04.18. 17:10
Az autósok már egy hónapja sms-ben is vásárolhatnak autópálya-matricát. A rendszer nagy forgalmat bonyolít, és jól működik, de fennakadások lehetnek. Az Index munkatársát 14 ezerre büntették.
A virtuális matricavásárlás egyszerű, csak telefon és pénz kell hozzá: vegyünk elő pannonos vagy t-mobile-os telefont, küldjük el sms-ben az autó rendszámát (egybeírva, szóköz nélkül) a 06-20 vagy 06-30/810-0100-as számra. Ezek után az ügylet részleteiről kapunk tájékoztatást, majd az adatok ellenőrzése és egy egyszerű válaszüzenet visszaküldése után újabb üzenetet kapunk a szolgáltatás életbe lépéséről. Ezek után máris nyugodtan hajthatunk a sztrádára.

Egyből népszerű lett

A rendszer jól működik, folyamatosan érkeznek az adatok a két mobilszolgáltatótól az Állami Autópálya-kezelő Rt. online adatbázisába - mondta az Indexnek Winkler-Virág András, az ÁAK Rt. szóvivője. A Pannonnál várakozáson felüli az értékesített matricák száma, húsvét hétvégéjén több ezer darabot adott el a szolgáltató - tudtuk meg Somlyai Dóra kommunikációs igazgatótól. A T-Mobile-nál is azt mondták: a telefonszám forgalma arról tanúskodik, igen jelentős ügyféligényt sikerült kielégíteni. A mobilszolgáltatók egyébként a két sms küldésének díját, valamint 100 forint kezelési költséget is felszámítanak egy-egy tranzakció után, így a benzinkutas 1270 forint (csak D1 típusú 4 naposat lehet így vásárolni) helyett a matrica ára 1370 plusz két sms.

Miért nem sikerül?

Vannak azonban olyan helyzetek, amikor az ügyfélnek nem sikerül megvásárolnia a szolgáltatást. Az autópálya-kezelő szóvivője szerint ennek két leggyakoribb oka, hogy az ügyfél nem helyes formában üti be a rendszámot az üzenetbe (nem szabad ugyanis a betűk és a számok közé se szóközt, se kötőjelet írni), vagy hogy nem tud a mobiljával vásárolni. Az előfizetéses ügyfelek minden további előkészület nélkül lebonyolíthatják a tranzakciót, a kártyások viszont nem a kártyaegyenlegük terhére tudnak vásárolni. Erre külön egyenleg van, amelynek feltöltése után lehet lépni. A szóvivő szerint ilyen nem túl gyakran fordul elő, mivel a mobilvásárlás nem újkeletű dolog.

Egyik mobilszolgáltató sem észlelt problémát a rendszer működésében. A t-mobile-os ügyfelek részéről pozitívak a visszajelzések, nem jeleztek gondokat - mondta az Indexnek Zoltai Ildikó, az cég illetékese.

Ezek mellett is vannak akadályok: ha véletlenül nincs térerő, nem lehet vásárolni, a Vodafone-ügyfelek pedig nem tudják igénybe venni. Ez a mobiltársaság egyébként jelenleg is tárgyal az ÁAK. Zrt.-vel, ám azt még nem tudni, mikor csatlakozik a rendszerhez - tudtuk meg Hevesi Nóra PR-igazgatótól.

... ami 14 ezerbe került

Ehhez képest az Index munkatársa kedden reggel négyszer is elküldte a rendszámát. Válasz azonban egyszer sem jött - se jóváhagyó, se hibára utaló -, az idő viszont telt és múlt, ezért kollágánk a sztrádára hajtott. Pár kilométer után megbukott az ellenőrzésen, büntetése 14 ezer forint lett. Winkler-Virág András azt ajánlja, az autós hasonló helyzetben mindenképp lépjen kapcsolatba a mobilszolgáltatóval, és csak akkor menjen rá az autópályára, ha a visszaigazoló sms-t megkapta. A szolgáltatás árát akkor vonják le, ha az adatokat a második sms-sel igazolták, ezután pedig egy másodpercen belül bekerül a rendszám az ÁAK adatbázisába.