Ferenc, Olívia
-4 °C
4 °C

Modernizálná főútvonalait a MÁV

2003.08.25. 09:07
Több százmillió eurós támogatást remél a MÁV a főbb vasútvonalak felújításához. A napokban elkezdett Kecskemét-Cegléd szakasz modernizációjához az EU 40 millió euró kölcsönnel járult hozzá. A jövőben még több támogatás várható.
A napokban megkezdődött a Cegléd és Szeged közötti 150 éves vasútvonal - beruházási források híján évek óta halogatott - felújításának első üteme a Kecskemét-Cegléd szakasz átépítésével. A munkák során kicserélik a síneket és a vasbeton aljakat ("talpfákat"). Emellett 11 vasúti hidat is rendbe hoznak s új felső vezetéket húznak.

Az EU-túl jön a támogatás

A rehabilitációhoz az állam az Európai Beruházási Banktól kapott 40 millió eurós kölcsönnel járul hozzá - tájékoztatott a MÁV. Jövőre, Magyarország Európai Unióhoz történő csatlakozása kapcsán újabb források nyílnak meg a vasúti fejlesztések előtt is.

Várhatóan a kohéziós alapból finanszírozzák - a 2004-2006-ig terjedő időszakban - a Szolnok-Lökösháza vonal felújításának második ütemét. Ennek teljes beruházási költsége 165 millió euró, amiből a tervek szerint 107 millió eurót áll Brüsszel. A MÁV-nál már készül e támogatás megszerzéséhez a pályázat, amelyet ősszel kell benyújtani az Európai Unióhoz, döntés azonban - mint minden ilyen tender esetében - csak 2004 májusa után várható.

Magyarország autópályára költene

Miután Magyarország a 2006-ban lejáró hétéves uniós költségvetési időszakban a kohéziós alapból még megszerezhető pénzek nagy részét az M0-s kiépítésére szeretné felhasználni, a vasúti beruházásokra az említettnél nagyobb keret nem áll rendelkezésre. Az unió korábban megnyitott ISPA-keretéből ugyanakkor több mint 460 millió eurónyi vasúti fejlesztés valósulhat meg az említett időszakban, egyebek között ebből is finanszírozza Magyarország a már említett Szolnok-Lökösháza vonal rekonstrukciójának első szakaszát. Ennek beruházási költsége csaknem 100 millió euró, amiből 53,7 millió eurót áll az unió.

Az előbbihez hasonlóan Brüsszel már jóváhagyta, hogy szintén az ISPA-keretből 83,7 millió euróval támogatja a Zalalövő-Zalaegerszeg-Boba vasútvonal felújítását, aminek teljes költsége meghaladja a 167 millió eurót. A Budapest-Győr-Hegyeshalom vonalszakasz átépítésének második üteméhez - ami 86 millió eurót emészt fel - Brüsszel 43 millió euróval járul hozzá, míg a Vecsés és Szolnok közötti, 126 millió eurós munkálatok felét fedezik ISPA-forrásból.

A MÁV egyébként valamennyi fővonalát szeretné felújítani, s a vasúttársaság az EU következő, 2007-2013-ig szóló költségvetési ciklusában leginkább a Budapest-Székesfehérvár-Boba, illetve a Szolnok-Debrecen-Nyíregyháza vonalak rekonstrukciójához szeretne a kohéziós alapból támogatást szerezni. Ezek mellett a MÁV-nál napirenden van a Budapest-Dombóvár-Gyékényes és a Budapest-Hatvan-Nyíregyháza-Záhony vonal mielőbbi rekonstrukciója is.