Kirúgják a MÁV-Start igazgatóságát

2008.01.03. 13:30
A havazás elmaradt, a havária-terv viszont életbe lépett, mára beértek a következmények: miután szerdán annak ellenére nem jártak egyes elővárosi vonatok, hogy a várt havazás elmaradt, Kákosy Csaba gazdasági miniszter a MÁV-Start Zrt., a személyszállítási üzletág vezető testületeinek menesztését rendelte el.
Kákosy Csaba

Kákosy Csaba gazdasági és közlekedési miniszter kezdeményezte a MÁV-Start Zrt. igazgatósági tagjainak felmentését, a felügyelő bizottság megújítását és az utastájékoztatásért felelős vezetők személyes felelősségre vonását – közölte a GKM. A miniszter a lépést a Kamarás Miklóssal, a MÁV Zrt. elnökével és Heinczinger István vezérigazgatóval folytatott megbeszélés után jelentette be. A vezetők beszámoltak a január 2-i, szerdai napon életbe léptetett intézkedésekről.

A GKM közleménye szerint Kákosy Csaba a megbeszélésen elmondta, hogy határozott és azonnali lépeseket vár a vasúttársaságok vezetőitől annak érdekében, hogy az utasok tájékoztatása a jelenleginél magasabb színvonalú legyen.

Heinczinger: Félrecsúszott a kommunikáció

A MÁV szerdán a hétköznapi menetrend helyett egy válságterv szerinti rend alapján szállította az utasokat. Történt mindez annak ellenére, hogy a keddről szerdára virradó éjjelre várt havazás elmaradt, azaz rendkívüli helyzet nem állt elő. Mindeközben az utasok tájékoztatása is teljes kudarcot vallott. A MÁV illetékesei eközben egymásnak ellentmondóan nyilatkoztak.

A szerdai helyzetről a miniszterrel folytatott megbeszélés után Heinczinger István, a MÁV Zrt. vezérigazgatója elmondta: a forgalmi irányítók és a csomóponti főnökök jogiakkal élve január 1-jén a havazás miatt és a meteorológiai intézet előrejelzése alapján úgy döntöttek, hogy január 2-án nem tudnak teljes üzemben működni, mert fűtési problémák és a készenléti munkatársak létszáma miatt nem lehet tisztán tartani váltókat. A váltók problémája torlódást és késeseket okozhat a vasúti közlekedésben.

Ezt megelőzendő, akkor helyes döntés született, de később kiderült, hogy nem lesz akkora havazás, mint amekkorát előre jeleztek. Addigra az utasítások kiadása megtörtént, és vasúttechnológiai szempontból már nem lehetett visszahívni az embereket, illetve forgalomba állítani a tárolóhelyről ki nem hozott vonatokat – mondta a vezérigazgató, hozzátéve: a kialakult helyzetet kommunikációs probléma is kísérte, azt most vizsgálják, hogy a külső és belső kommunikáció hol csúszott félre, miért nem tájékoztatták az utasokat.

Az eddigi információk szerint a vasúti belső utasításokat sem adták ki, mert a jegykiadók, a jegykezelők sem tudták megmondani az utasoknak, mikor járnak a vonatok. A vezérigazgató szerint ebből látszik, hogy a MÁV-Start belső utasítási rendszere nem működött.

A VEKE, a Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület szerdai becslése szerint az elővárosi vonatok fele-háromnegyede nem közlekedett, így a szerdai munkanap reggelén ritkább volt a forgalom, mint december 24-én este, a várakozási idő 10-20 percről egy órára növekedett. A VEKE már szerdán miniszteri vizsgálatot követelt. A MÁV szerdai teljes csődjéről részletesen beszámolt az Index szakmai blogja, a kotottpalya.blog.hu és a Tékozló Homár is.

A felelősök listája

Heinczinger István elmondta: a miniszter arra kérte a MÁV menedzsmentjét, hogy hívják vissza a MÁV-Start igazgatóságát, felügyelőbizottságát, és záros határidőn belül jelöljék ki az új tagokat, akik alkalmasak a változó és utasbarát, szolgáltató vasútpolitika megvalósítására. Megvizsgálják, hogy kik azok a piaci szereplők, szakemberek, akik a vasúti közlekedés irányítására, ellenőrzésére képesek. A MÁV-Start igazgatóságát és felügyelőbizottságát az új tagok kinevezésével egyidőben mentik fel. Nem született döntés arról, hogy bárki munkaviszonyát megszüntetnék.

A MÁV-Start Zrt.-nek öt igazgatósági tagja van, mindegyikük megbízatása idén június 30-án járt volna le. Az elnök-vezérigazgató Mosóczi László, aki korábban MÁV üzletági általános vezérigazgató-helyettese volt. Az üzleti vezérigazgató-helyettes Tömpe István, aki 2003-2004-ben a MÁV stratégiai vezérigazgató-helyettese, majd 2007. elejétől a MÁV főtanácsadója volt.

Az igazgatóságból kirúgottak között van még Matéczné Németh Ágnes üzemeltetési vezérigazgató-helyettes, aki korábban helyettes vezető volt a MÁV tájékoztatási irodájánál, majd a MÁV Személyszállítási Üzletág főosztályvezetői posztját is betöltötte. Felmentik az igazgatóságból Hercegh Tamás stratégiai és üzletfejlesztési vezérigazgató-helyettest, aki 2005-től 2007 elejéig a MÁV Informatika Kft. vezérigazgatójaként tevékenykedett, valamint Kozák Tamást is. A miniszteri intézkedés egyelőre nem érinti a vezetőknek a cégben betöltött posztjait.

A felügyelő bizottságnak jelenleg Zsákay László, Tímár János és Dabóczi Kálmán a tagjai, hogy az ő sorsukat hogyan érinti a miniszter által megkövetelt "megújítás", azt egyelőre nem sikerült megtudnunk. Zsákay László lenne mindenesetre annak a MÁV-Trakciónak a vezérigazgatója, amely a vasúti vontatással foglalkozó MÁV-leányvállalatként ez év január elsejétől kezdte volna meg a tevékenységét, csak a működését nem engedélyezte a Magyar Vasúti Hivatal.