Miklós
-7 °C
2 °C

Az egy centért karbantartott vonatok

2005.05.23. 20:16
Az Index úgy tudja, a Bombardier innovatív módon használta ki a MÁV elővárosimotorvonat-tenderének egy újabb gyenge pontját, így most ez a cég áll nyerésre. Az eljárás hatósági ukázra újrajátszott fináléjában úgy adták meg árajánlatukat, hogy a sok ponttal jutalmazott tételeknél igen kis összeget kértek, így sok ponthoz jutnak, a vasút által alulsúlyozott rubrikákba írt summával ugyanakkor kárpótolták magukat. Az eredetileg győztesnek kihozott Stadler fel van háborodva.

Különös közleménnyel csigázta föl hétfőn a MÁV motorvonattendere körüli monstre botrány fordulatai után még érdeklődők figyelmét a vasút által győztesnek hirdetett, svájci Stadler. Az nem meglepő, hogy a másodiknak besorolt kanadai-német Bombardier fellépése miatt magát győztesnek nem érezhető Stadler és vezető hazai partnere, a Ganz Transelektro Közlekedési Rt. ismét leszögezi, hogy szerintük az általuk szállítandó Flirt vonatok lennének a legjobb választás a MÁV-nak.

Tulajdonképpen azon sem lehet csodálkozni, hogy a svájci-magyar páros szívesen venné, ha a vasúttársaság kizárná az egyre nyúló versenyből a győzelmük ellen a Közbeszerzési Döntőbizottságnál (KDB), majd most már a bíróságon is jogorvoslatot kereső Bombardiert, ajánlatát pedig érvénytelenítené.

Az azonban már furcsább, hogy mindezt úgy indokolják meg a hétfői közleményben, hogy valójában nem tárják föl esetleges érveiket: "A Stadler-Ganz Transelektro úgy véli, hogy a Bombardier általános magatartásával, illetve a mai napon leadott komolytalan ajánlatával világosan megsértette a pályázati kiírást, a közbeszerzési törvényt és a verseny tisztaságát." - írják anélkül, hogy kifejtenék, milyen az ellenfél általános magatartása, és mit tartanak ajánlatában komolytalannak A homályos utalások kifejtését hiába kértük a közleményt szerkesztőségünkbe eljuttató Capital Communicationstől is, ahol annyit mondtak, a svájci-magyar páros egyelőre nem kíván többet mondani.

Az persze sejthető, hogy a svájciaknak az olyan intermezzók nem tetszettek, amikor például a Bombardier nevében eljáró kapcsolattartó személy nem vitte magával meghatalmazását. A komolytalan ajánlat kifejezés megfejtéséhez pedig azt kell megvizsgálni, a KDB döntése nyomán végül is hogyan dől el, a két cég közül melyik szállítja a harminc, opcionálisan még harminc villamos motorvonatot.

A döntőbizottság a tender elbírálásának számos, korábban az Indexben is tárgyalt furcsaságával foglalkozott ugyan, meg is semmisítette a verseny eredményét, sőt tízmilliós bírságot is kiszabott a vasútra, a soklépcsős, meglehetősen bonyolult bírálati folyamatot mégis lényegében érvényesnek fogadta el, annak ellenére például, hogy az ügy tárgyalásán már az érintettek sem vitatták, hogy a Stadler egyszerűen rossz számokat adott be saját árbevételéről. A KDB csak az utolsó, az árak megállapítását célzó szakasz megismétlését írta elő.

A MÁV pontozása az elővárosi villamosmotorvonatok tenderén
Pontok Súlyozott pontok
Szempontok Mértékegység Bombardier Stadler Bombardier Stadler
Talent Flirt Súly Talent Flirt
Pénzügyi 60 531,54 547,07
Átlagos beszerzési ár euró/férőhely 11227,15 13226,67 23 230,00 195,23
Karbantartás euró/év/férőhely 412,62 307,56 15 111,81 150,00
Fogyasztás költsége euró/év/férőhely 119,03 83,00 10 69,73 100,00
Világítás, fűtés, klíma euró/év/férőhely 57,65 65,30 5 50,00 44,14
Napi takarítás euró/év/férőhely 21,14 27,73 5 50,00 38,11
Karbantartóbázis beruházása euró/év/férőhely 25,24 25,78 2 20,00 19,58
Kereskedelmi 15 150,00 139,26
Utolsó jármű szállítási határideje hónap 24,00 24,00 6 60,00 60,00
Első jármű szállítási határideje hónap 12,00 12,00 6 60,00 60,00
Felajánlott ellentételezés euró/jármű/év 49333,33 31666,67 3 30,00 19,26
Szolgáltatási 12 119,58 116,79
Férőhely 383 375 8 80,00 78,33
Egy ajtóra jutó férőhely fő/db 63,83 62,50 2 19,58 20,00
A folyosó legkisebb szélessége mm 682 600 2 20,00 18,46
Műszaki 13 121,38 125,96
Indító gyorsulás m/s2 0,85 1,20 3 23,18 30,00
Max. tengelyterhelés tonna/tengely 15,80 18,00 2 20,00 17,78
Az alacsony padlós rész aránya % 60,00 90,00 2 18,46 20,00
Hőszigetelés W/m2/K 1,60 1,60 2 20,00 20,00
Zajszint az utastérben dBA 64,00 64,00 1 10,00 10,00
Zajszint a környezetben dBA 78,00 76,00 1 9,74 10,00
Üzemi megbízhatóság ezer km 440 400 2 20,00 18,18
Mindösszesen 100 922,51 929,08

A hétfői ajánlattétel tehát a gyakorlatban azt jelentette, hogy az Indexben is többször közölt pontozási táblázat alsó háromnegyede változatlan maradt, a felső, pénzügyi rész képletei sem módosultak, de a két pályázó lehetőséget kapott arra, hogy ezt a néhány sort új számokkal töltse ki. Mivel különböző, de előre meghatározott súlyokkal szerepelnek az egyes tételek, a fifikás pályázó úgy is beírhatta a számokat, hogy a lehető legtöbb pontot szerezze, ugyanakkor a tőle megvásárolt vonatokért, karbantartási és egyéb szolgáltatásokért összességében megkapjon annyi pénzt, amennyit szeretne.

Ha például a 15-ös súlyú karbantartásért gyakorlatilag nem kérünk pénzt, de az itt elveszett összeget beszedjük a csak 2-es súlyozású, a "karbantartóbázis beruházása" elnevezésű rubrikában, arra a MÁV sokkal több pontot kénytelen adni, mintha ugyanazt a summát "hagyományosabb" módon próbálnánk megszerezni. Stadlerék közleményéből arra következtethetünk, nem ők, hanem a versenytárs követte el ezt a csínyt. Dian József, a Bombardier többségi és a MÁV kisebbségi tulajdonában lévő dunakeszi Bombardier-üzem ügyvezető igazgatója azonban csak annyit mondott kérdésünkre, a vonatok egyszeri árát fél, a karbantartási jellegű tételeket együtt számítva húsz százalékkal csökkentették korábbi ajánlatukhoz képest, és azt reméli, ez elég is lesz a győzelemhez. Dian egyébként érthetetlennek tartja a Stadler hétfői közleményét.

Kattintson a nagyításhoz!

Az Index információ szerint azonban a Bombardier egyenesen egy centes ajánlatot tett a vonatok éves karbantartására, a már említett, csekély súlyú soron viszont jócskán megemelte ajánlatát. Ha ez így van, érthető a Stadler fölindulása, ám nem tudni, jogi értelemben is lehet-e fogást találni ezen a trükkön. A versenytársa számaiban korábban hasonló (bár nem ilyen feltűnő) aránytalanságot felfedezni vélő Bombardier sokszor hallhatta a verseny illetve a KDB-eljárás során a Stadlertől, a MÁV-tól, sőt a döntőbizottságtól is, hogy mivel ismertek voltak a súlyozási arányok, mindenkinek módjában állt azokat figyelembe venni, az ilyesmi megengedett. Dian József mindezt csupán annyival kommentálta: a Bombardier semmi olyasmit nem követett el, ami a törvényekbe, a kiírásba vagy a MÁV által előírt szabályokba ütközne.

Ha vérmérsékletünk szerint felháborodva vagy kacagva feldolgoztuk a MÁV pontozásának ilyen innovatív kihasználását, érdemes azon is elgondolkozni, mi adott lehetőséget erre. Egyértelműnek látszik, a vasút által választott metódus, a szükségszerűen önkényesen kiosztott súlyok (hiszen a kiírók nem tudhatják, melyik tétel mekkora összeg lesz, vagyis nem állapíthatták meg előre a "reális" súlyokat). Jobb memóriájú olvasóinknak itt eszébe juthat Ökrös András neve. Ő a MÁV pénzügyi vezérigazgató-helyettese volt, akit azért függesztettek föl beosztásából majd távolítottak el a cégtől, mert elmondta aggályait a tenderről az Indexnek.

Ő többek között éppen arra figyelmeztetett, a súlyozásos módszer nem alkalmas a különböző pénzösszegek összehasonlítására, arra más, a közgazdaságtanban bevett módszert kellett volna alkalmazni: "Nyilvánvaló, hogy egy mai euró nem ugyanannyit ér, mint egy harminc év múlva elköltendő. Ha akkor kell kifizetnünk egy eurót, ehhez ma mindössze 23 centet kell betennünk a bankba, ha feltételezhető, hogy végig öt százalék kamatot kapunk. A jelenérték-számítás éppen ezt jelenti, a különböző időpontokban jelentkező összegeket mai értékre számítjuk át, hogy össze tudjuk hasonlítani őket."

Nászút ajándékba!

Esküvőt tervez? Tervezzen velünk, nyerjen wellness nászutat!

Pihenjen Szép kártyával!

Egy kis lazítás Önnek is jár! Íme a Szép kártya elfogadóhelyek.