Jolán
0 °C
6 °C

Vihetik a MÁV Cargót

2007.05.30. 09:41
A német, az osztrák, az ukrán és az orosz vasúttársaság is szemez a MÁV Cargóval, amelyre az anyacég most kíirta a pályázatot. A szállítóvállalatnak 30 milliárdos a vagyona, így a vételár ennél jóval magasabb lehet.

A MÁV Zrt. kiírta a 100 százalékos tulajdonában lévő vasúti áruszállító társaság, a MÁV Cargo Zrt. értékesítési pályázatát. Július 23-án 10-12 óra között várja az első fordulós jelentkezők ajánlatait a társaság 100 százalékára, amely a MÁV és a MÁV Vagyonkezelő teljes részvénycsomagjából áll, beleértve egy olyan, ezerforintos papírt is, amelyet a pályázat során alaptőke-emeléssel hoznak létre.

Rögtön fizetni kell

Mi van a csomagban?
A MÁV Cargo 30 milliárd forintnyi vagyona az anyavállalattól kapott tárgyi apportból áll. A vagyon 85-90 százalékát a közel 13 ezer tehervagon teszi ki. Mozdonyt nem örökölt, bérel. Nem kapott a záhonyi átrakó eszközeiből sem, holott a fejlesztésükre sokat költött. A vasúti törvény szerint azonban a záhonyihoz hasonló infrastruktúra-eszközökhöz azonos hozzáférési esélyt kell adni a piaci szereplőknek, vagyis a Cargo azokból nem kaphatott. Vannak viszont saját, a nemzetközi terjeszkedést segítő logisztikai leányvállalatai, amelyek vele együtt gazdát cserélnek.

Az első fordulóra a vételi szándékot rögzítő nyilatkozatot kell tenni, a másodikra, az október 29-eire pedig már kötelező érvényű ajánlatot. A 29,533 milliárd forint névértékű csomag azé lehet, aki a legtöbbet kínálja érte, s a vételárat a szerződéskötés után szinte azon melegében (15 napon belül) át is tudja utalni. Ez a kitétel a tőkeerős érdeklődők esélyeit javítja, bár az ajánlat elbírálásánál figyelembe veszik azt is, milyen hatékonyságnövelésre, versenyképesség-erősítésre, tevékenységfejlesztésre, munkakörülmény-javításra vállal kötelezettséget a vevőjelölt, sőt azt is, hogyan erősítené a dolgozók munkavállalói elkötelezettségét.

Utóbbi feltétel takarhatja azt az elvárást, hogy a nyertes pályázónak a cég egészének a megvétele után kedvezményes áron fel kell kínálnia közel másfél millió darab (1 476 656), egyenként ezer forint névértékű törzsrészvényt a MÁV Cargo munkavállalóinak. Erre a privatizációs törvény ad lehetőséget.

A figyelem nemzetközi 

Tucatnyi cég jelezte érdeklődését a világ minden részéről. A legesélyesebbnek tartott német Deutsche Bahn nemrég azt is közölte, milyen fejlesztésekre készül a magyarországi társaságnál. A pályázók között lehet az osztrák ÖBB-hez tartozó Rail Cargo, de van hír franciaországi és amerikai érdeklődőről is. Tőlünk keletre lévő társaságok is szemet vetettek a MÁV Cargóra, mindenekelőtt az orosz és az ukrán állami vasúttársaság, sőt valamilyen visegrádi jellegű, lengyel-szlovák-magyar formációról is lehetett hallani. Kérdés, ki mennyit szán a magyarországi társaság megvételére.

A Világgazdaság minden forrása a 30 milliárd forintos névértéknél jóval magasabb vételárra számít, hiszen nemcsak az összeg mögött álló eszközpark cserél majd gazdát. Komoly értéket jelentenek a társaság üzleti kapcsolatai, piacai, felhalmozódott szaktudása és azok a lehetőségek, amelyeket az ország jó földrajzi fekvése és az áthaladó három páneurópai vasútvonal jelent. Az értékek közé sorolandó az is, hogy a cégnél már két éve lendületes tevékenység-ésszerűsítés, hatékonyságjavítás folyik, részben az önálló cégként működésre, részben a magánkézbe adásra felkészülés jegyében.