Kohókban végezték a leselejtezett tehervagonok

2008.09.03. 15:07
Magyarországi és külföldi vaskohászati cégek vásárolták meg a MÁV leselejtezett tehervagonjait; belföldön főleg a diósgyőri kohászat volt vevő az alapanyagra. Mint kedden megírtuk, kétezer tehervagon 2002-2003-as eladása miatt a rendőrség hűtlen kezeléssel gyanúsítja a MÁV Cargo vezetőjét és két társát.

A vagonok jelentős része hulladékvassá feldarabolva érkezett a diósgyőri kohászatba. Az emberek fellélegeztek amikor megérkezett az alapanyag, mert ismét tudtak dolgozni – mondta el Ágothai József, a vasasszakszervezet helyi vezetője. A 2000-es évek elején a cég a túlélésért küzdött, több felszámolási eljárás indult ellene, olasz és szlovák tulajdonosok váltották egymást. A termeléshez elengedhetetlen volt az ócskavas, ezért jószerivel nem nézték, hogy az honnan érkezett.

Az alapanyag-beszállítóval az ócskavas-kereskedők álltak közvetlen kapcsolatban. A kilencvenes évek elején a miskolci Eurofém Hungary Kft., majd a hasonló tulajdonú É-D Vascentrum Kft. – a diósgyőri cég egyik legnagyobb beszállítója – sok száz leselejtezett vasúti vagonhoz jutott, amelyeket a diósgyőri kohászatnak adott el. Az MTI tudomása szerint az akkor felszámolás alatt álló kohászati társaság felszámolója – készpénz híján – váltót állított ki a vételárról.

Új megbízott vezető

A MÁV Cargo rendkívüli közgyűlése Völgyi Miklóst, a MÁV Cargo Zrt. kereskedelmi igazgatóját bízta meg a cég vezérigazgatói feladatainak ellátásával - közölte a MÁV Zrt. A MÁV Zrt. tájékoztatása szerint a közgyűlés határozata értelmében Völgyi Miklós vezérigazgatói megbízása 2008. szeptember 2-tól 2008. december 31-ig szól a meglévő munkaköre további ellátása mellett. A keddi rendkívüli közgyűlés Völgyi Miklóst igazgatósági taggá megválasztotta, amely ugyancsak 2008. szeptember 2-tól 2008. december 31-ig szól.

Kohászati szakemberek szerint a leselejtezett, feldarabolt vasúti vagonok jó pénz hoztak a kereskedőknek. Egy 20-22 tonnás vagont 200-300 ezer forintért vagy még kevesebbért meg lehetett venni, miközben az alapanyaghiánnyal küzdő magyar és külföldi kohászati társaságok egy kilogramm ócskavasért ennél lényegesen többet fizettek.

Vasúti szakemberek azt mondták: nehéz megállapítani, hogy melyik vagont érdemes még felújítani, melyiket kell kohóba küldeni. Az 1980-as évek közepe óta legalább húszezer vagy még annál is több vagont selejtezett le a vasúttársaság, amelynek a korábbi 46-48 ezerről mintegy 20 ezerre olvadt a kocsiparkja. Az MTI által megkérdezett szakemberek szerint még ez is sok.

A kétezer leselejtezett vasúti kocsi ügyében azután indított nyomozást a rendőrség, hogy Szép Béla szocialista országgyűlési képviselő feljelentést tett a Legfőbb Ügyészségen. A politikus figyelmét az keltette fel, hogy a MÁV Cargo árufuvarozási korlátozást vezetett be Záhony térségére 2007. március 1-jétől. Kíváncsi volt a rendelkezés okára, és ekkor derült ki, hogy nincs elég kocsi, ugyanis a vállalat korábban kétezer vasúti kocsi selejtezéséről döntött.

Hűtlen kezelés gyanújával kedden előállította a rendőrség a MÁV Cargo jelenlegi vezetőjét, illetve két, egykori vezető beosztású MÁV alkalmazottat.