Kirúgták az Indexnek nyilatkozó MÁV-vezért

2005.04.13. 10:25
Véglegesen megvált a MÁV attól a - korábban csak felfüggesztett - vezérigazgató-helyettesétől, aki korábban az Indexnek nyilatkozva ellenvéleményének adott hangot a vasúttársaság vonattenderének elbírálásával kapcsolatban.

Április 5-i hatállyal megszüntette Ökrös András pénzügyi vezérigazgató-helyettes munkaviszonyát a MÁV. Ez derül ki a MÁV Hírmondó című belső hírlevél április 11-i számából. Ökrös március 23-án nyilatkozott az Indexnek, bírálva a vasúttársaság 30 (opcionálisan 60) elővárosi motorvonatra kiírt tenderének kiértékelési folyamatát. A vezérigazgató-helyettest már másnap fölfüggesztették beosztásából, egyúttal vizsgálatot kezdtek ellene.

Ökrös hiába kérte a MÁV vezetését, hogy a vasúttársaság beruházási részlege által elkészített eredmény pénzügyi számításait átszámolhassák a MÁV pénzügyesei is. A vezérigazgató-helyettes szerint a versenyzők pénzügyi ajánlatait jelenérték-számítással kellett volna összehasonlítani, nem pedig azzal a módszerrel, ahogy történt.

Kattintson a nagyításhoz!

A szoros versenyben második helyezést elért kanadai-német Bombardier szintén kifogásolta a jelenérték-számítás hiányát, amikor megtámadta a MÁV döntését a Közbeszerzési Döntőbizottságon, amely április 19-én tárgyalja az ügyet.

Ökrös szerint egyszerűen töviről hegyire át kellett volna számolni minden adatot, amit a bírálók figyelembe vettek. Egy százmilliárd forintos nagyságrendű közpénzköltésnél ugyanis megengedhetetlen, hogy bármilyen hiba csússzon a kalkulációba. Ráadásul egy igen bonyolult, súlyozott pontozási rendszerről van szó (lásd a táblázatot), amely szerint a maximálisan szerezhető ezer ponthoz képest minimális, kevesebb mint hétpontos különbséggel hozták ki győztesnek a svájci Stadlert.

Ökrös feladatainak ellátásával Budainé Ferenczy Zsuzsannát bízták meg, aki emellett változatlanul ellátja a Központi Kontrolling főosztály vezetését is. A MÁV vezérigazgatója korábban, március 21-i hatállyal Kozák Tamást nevezte ki a vasúttársaság. stratégiai vezérigazgató-helyettesének.

A MÁV pontozása az elővárosi villamosmotorvonatok tenderén
Pontok Súlyozott pontok
Szempontok Mértékegység Bombardier Stadler Bombardier Stadler
Talent Flirt Súly Talent Flirt
Pénzügyi 60 531,54 547,07
Átlagos beszerzési ár euró/férőhely 11227,15 13226,67 23 230,00 195,23
Karbantartás euró/év/férőhely 412,62 307,56 15 111,81 150,00
Fogyasztás költsége euró/év/férőhely 119,03 83,00 10 69,73 100,00
Világítás, fűtés, klíma euró/év/férőhely 57,65 65,30 5 50,00 44,14
Napi takarítás euró/év/férőhely 21,14 27,73 5 50,00 38,11
Karbantartóbázis beruházása euró/év/férőhely 25,24 25,78 2 20,00 19,58
Kereskedelmi 15 150,00 139,26
Utolsó jármű szállítási határideje hónap 24,00 24,00 6 60,00 60,00
Első jármű szállítási határideje hónap 12,00 12,00 6 60,00 60,00
Felajánlott ellentételezés euró/jármű/év 49333,33 31666,67 3 30,00 19,26
Szolgáltatási 12 119,58 116,79
Férőhely 383 375 8 80,00 78,33
Egy ajtóra jutó férőhely fő/db 63,83 62,50 2 19,58 20,00
A folyosó legkisebb szélessége mm 682 600 2 20,00 18,46
Műszaki 13 121,38 125,96
Indító gyorsulás m/s2 0,85 1,20 3 23,18 30,00
Max. tengelyterhelés tonna/tengely 15,80 18,00 2 20,00 17,78
Az alacsony padlós rész aránya % 60,00 90,00 2 18,46 20,00
Hőszigetelés W/m2/K 1,60 1,60 2 20,00 20,00
Zajszint az utastérben dBA 64,00 64,00 1 10,00 10,00
Zajszint a környezetben dBA 78,00 76,00 1 9,74 10,00
Üzemi megbízhatóság ezer km 440 400 2 20,00 18,18
Mindösszesen 100 922,51 929,08