Előd
7 °C
16 °C

Jó lesz északkeletmagyarnak lenni, legalábbis vonaton

2006.11.27. 15:46
Az ország északkeleti részén utasbarát menetrendet vezet be két hét múlva a MÁV. Jelentősen javul a térség nagyobb városainak összeköttetése egymással és a fővárossal.

A MÁV végre komoly erőkkel száll be a budapesti helyi közlekedésbe, az új menetrend december 10-ei életbe lépésétől nappal kétóránként indít InterCity-vonatokat a Nyugati pályaudvarról a Keletibe és vissza. A madár- és virágneveket viselő 73-as trolipótlók közben megállnak Zuglón, Kőbánya-Kispesten, Cegléden, Szolnokon, Püspökladányban, Hajdúszoboszlón, Debrecenben, Nyíregyházán, Tokajban, Szerencsen, Miskolcon, Füzesabonyban. Arról van ugyanis szó, hogy Nyíregyházára két vasúti fővonal is befut ellentétes irányból, így a Debrecenből jövő IC-t egyszerűen tovább lehet küldeni Miskolcra, a vasúttársaság ezen még nyer is, mert nem kell leakasztani a mozdonyt, és átmenni vele a vonat túlsó végére (körüljárni). A kör-IC jó azoknak az utasoknak is, akik például Debrecenből Miskolcra utazva eddig nyíregyházi átszállásra és két IC-jegy megvételére kényszerültek.

Az ország keleti nagyvárosai alighanem az új közlekedési rend legnagyobb nyertesei. Debrecen, Miskolc, Nyíregyháza, Szeged és a közbeeső, IC-megállító joggal bíró kisebb városok a hét minden napján óránként kapnak összeköttetést a fővárossal, értelemszerűen nappal.

Ütemes


Kattintson a többszörösen nagyítható térképhez!

Az ilyesmivel kapcsolatban csak azt kérdezheti az ember: eddig miért nem így volt? Ugyanez merül föl az új menetrend igazi újdonságával kapcsolatban. Két hét múlva ugyanis a MÁV az ország egyharmadán vezeti be az utasbarát menetrendet. Az utasbarát menetrend elsősorban attól utasbarát, hogy ütemes, azaz a vonatok valamilyen jól megjegyezhető időpontokban (például 30, 60, 120 percenként), azaz mindig azonos perc(ek)ben indulnak adott irányba. Az ütemes menetrend bevezetése a gyakorlatban több vonatot szokott jelenteni, így van ez most is, vagyis ahogy Devecz Miklós, a MÁV Zrt. személyszállítási üzletágának főigazgatója az új menetrendet bemutató tájékoztatón mondta, az érintett vonalakon kínálati menetrendet készítettek. Évtizedek óta először történt meg, hogy nem az előző évi menetrend bázisán, azt kisebb-nagyobb mértékben módosítva, hanem teljesen új tervezet készült.

Az integrált ütemes menetrendben javulnak a csatlakozások is, egy-egy csomóponton ciklikusan ismétlődve (például kétóránként) mindig ugyanúgy lehet átszállni. Most például aki a fővárosból Gyöngyösre akar vonattal utazni, a napi kilenc vonatra Vámosgyörkön rendre 34, 6, 41, 62, 3, 22, 10, 22, 4 percet várhat, miután leszállt a pesti szerelvényről. December 10-től ugyancsak kilenc vonat lesz 6.20-kor, 7.20-kor, majd kétóránként 21.20-ig, és ezeket Budapestről rendre az 5.05, 6.05, 8.05, ... 20.05-ös vonattal lehet elérni 6 perces átszállással.

Zónázó

Legyen fogalmunk

Ütemes menetrend: egy vonal menetrendjét akkor nevezzük ütemesnek, ha a hét minden napján, a nap legalább 12 órájában azonos időközönként (120, 60, 30, 20, 15 percenként) közlekednek azonos típusú vonatok, azonos menetidőkkel, azonos megállásokkal. Ezen - az ún. alapütem szerint közlekedő - vonatok megzavarása nélkül további (pl. csak csúcsidőben, vagy csak hétvégén járó) vonatok is közlekedhetnek.

Zónázó vonat: olyan vonat, mely a központ felé haladva egy adott állomásig (a zónahatárig) mindenütt megáll, majd ezután már csak a központi állomás(ok)on. Ilyen az a Szob-Vác-Budapest vonat, ami Vác és a Nyugati pályaudvar között nem áll meg.

Zónázó rendszer: olyan menetrendi struktúra, amelyben a zónázó vonatokhoz a zónahatárnál ún. gyűjtő-elosztó járat csatlakozik. Azaz ilyen a 70-es vonal menetrendje, ahol minden Szobról induló zónázó vonathoz néhány percen belül csatlakozik egy Vácról induló és Budapestig mindenütt megálló személyvonat.

Integrált Ütemes Menetrend (ITF - Integrierter Taktfahrplan): fogalom Európában, a korszerű, utasbarát menetrend szinonimája. Az ITF olyan menetrendi struktúrát jelent, ahol a vonatok egész nap rendszeresen, ütemesen, szimmetrikus rendszerben közlekednek. Az utasok eljuthatnak bármely két állomás között szimmetrikusan, a vasútvonalak közötti, valamint azokon belüli különféle járattípusok kombinálásával megvalósuló csatlakozási rendszer révén. Az ütemesség azt jelenti, hogy egy adott eljutási lehetőség azonos módon ismétlődik minden óra ugyanazon percében, a szimmetria pedig azt, hogy a visszaút éppen az odaút szerinti átszállási pontokon zajlik, csak épp fordított sorrendben. Az ITF tehát kiszámítható, megjegyezhető, egyszerűen áttekinthető menetrend.

Forrás: Indóház

Az ütemességgel együtt néhány vonalon bevezetik, illetve kiterjesztik a zónázó menetrendet is. Az elsősorban a budapesti elővárosi vonalakon alkalmazott megoldás lényege, hogy a Pestről jövő vonatok az úgynevezett zónahatárig gyorsvonatként átrobognak a legtöbb megállón, onnantól viszont mindenhol megállnak. (És visszafelé ugyanígy.) A kihagyott megállók tetemes időnyereséget hozhatnak a távolabbról bejáróknak. A belső szakaszon természetesen más személyvonatok járnak. A Budapest-Monor-Cegléd (100a) és a Budapest-Nagykáta-Szolnok (120a) vonal kap most teljesen zónázó és ütemes közlekedési rendet, a legbelső szakaszokon csúcsidőben akár 20 perces követéssel (ez utóbbi állítás Gödöllőig is igaz lesz).

Az összehangolt átszállások és a zónázó vonatok egyaránt rövidebb menetidőt hoznak a szerencsés utasoknak. Akadnak persze, akik rosszabbul járnak, a zónahatár két oldala között például megszűnik vagy megritkul a közvetlen kapcsolat.

Kínálati

Az ütemes, zónázást is alkalmazó menetrend növeli a vasút járműveinek kihasználtságát, forgási sebességét. A kínálat növelése mégis többletkapacitásokat igényelt a MÁV-tól, a vasutasoktól meg fegyelmezettebb, feszesebb munkavégzést. A rendszer bevezetése lassabban is halad, mint tervezték, mondta Guthyné Molnár Mária terméktervezési osztályvezető. Először a két váci vasúton (a 70-es és a 71-es menetrendi mezőn), még 2004 augusztusában indult a konzekvensen utasbarát szisztéma, amely igen kedvező tapasztalatokat hozott.* Az ország keleti felére mégis csak az idei év végére kívánták kiterjeszteni a rendszert. Végül ez sem valósult meg, csupán a Hegyeshalom-Győr-Budapest-Kunszentmiklós-Szolnok-Debrecen-Nyírábrány vonaltól északra található fontosabb vonalak kerülnek most be a korszerű menetrend birodalmába, meg a szegedi leágazás. A kisebb forgalmú mellékvonalak tehát ezen a területen is kimaradnak. Továbblépés egy év múlva várható.

Elővárosok előre

A budapesti és vidéki elővárosi forgalomban nő a vonatok száma. A Budapest-Monor-Cegléd és a Budapest-Nagykáta-Szolnok vonalon decembertől egész nap közlekednek a zónázó vonatok. A Budapest-Gödöllő-Hatvan vonalon óránként közlekedik személyvonat Hatvanba, óránként Gödöllőre (Gödöllőre így 30 percenként lesz személyvonati eljutási lehetőség).

Bevezetik az ütemes közlekedést a Budapest-Tatabánya-Oroszlány, a Budapest-Esztergom, és a Budapest-Kunszentmiklós-Tass vonalon is, ahol óránként közlekednek a vonatok, a csúcsidőszakokban a közlekedési gyakoriság növelésével. A reggeli csúcsidőben Hatvan, Nagykáta, illetve Albertirsa felől 20 percenként közlekednek a személyvonatok. A nagyobb vidéki városok vonzáskörzetében szintén életbe lép az ütemes menetrend, több helyen óránkénti, egyes vonalakon csúcsidőben félóránkénti járatsűrűség lesz. Munkanapokon óránkénti közlekedés lesz Tatabánya-Győr, Hatvan-Salgótarján, Hatvan-Szolnok, Miskolc-Füzesabony, Miskolc-Szerencs, Nyíregyháza-Szerencs, Nyíregyháza-Záhony, Nyíregyháza-Debrecen és Debrecen-Püspökladány között.

Keleten kell

Jelentősen javul a keleti országrész nagyvárosainak összeköttetése egymással és Pesttel. Miskolcra, Debrecenbe, Nyíregyházára és Szegedre a hét minden napján óránként járnak majd a fővárosi IC-k. A kétóránként járó kör-IC-k kapcsán már említett új lehetőségeken kívül előnyös, hogy Cegléden át lehet szállni pár perces várakozással a szegedi és a debreceni IC-k között. A jelenlegi hat (igaz, ebből az egyik közvetlen), egy átszállásos eljutási lehetőség Szegedről Miskolcra például szabályosan, kétóránként követi majd egymást, és az öt óránál hosszabb menetidő is 4.40-re csökken.

Szeged szeggel

Bár a legtöbb fővonalon szaporodnak a kisebb városokban is megálló gyorsok, a részben egyvágányú, 140-es számú szegedi vonalon egybeforrva járnak majd a gyorsok és az IC-k. Értékelje mindenki vérmérséklete szerint, hogy ezentúl az InterCity lassabb lesz 11 perccel (2 óra 13 perc helyett 2 óra 24 perc), mert megáll még öt helyen (Kecskeméten és Kiskunfélegyházán kívül Zuglón, Cegléden, Nagykőrösön, Kistelken és Szatymazon), viszont a napi öt IC (plusz hat gyors) helyett lesz 14 IC 5.50-től 18.50-ig óránként (sőt, már csak gyorsként még 19.50-kor és 20.50-kor is). Vagy hogy pótjeggyel sem ér oda hamarabb, mint anélkül, viszont nem kétezres büntetéssel kell utazni állva az IC-n, ha már nem jut rá hely, de sürgős az utazás.

Nyugati-Keleti

A MÁV szerint nagy elégedetlenséget váltott ki, amikor a debreceni IC-ket néhány éve áthelyezték a Nyugatiból a Keletibe. A magunk részéről nem gondoljuk, hogy a debreceni embereket olyan anyagból gyúrták, hogy különösképp kötődnek a Nyugatihoz, hiszen a Keleti városi közlekedési kapcsolata is hasonló. Inkább arról lehetett szó, hogy a változtatás miatt berzenkedtek. Ha igazunk van, a cívisek most megint morgolódhatnak, ha a MÁV gondolja jól, ismét boldogok lesznek, ugyanis visszakerülnek az IC-k a Nyugatiba. Így nehezebb lesz átszállni Győr vagy Pécs felé, viszont a Nyíregyháziak választhatnak a két pesti pályaudvar között. A hajdú-bihariak átszállását segíti, hogy Zuglóban is megállnak az IC-k, miként a szegediek is.

Megszűnik az ICR

Ismeretes a vonattípusok inflációjának jelensége, ami azt jelenti, hogy az utasok és a nem utazó politikusok újabb és újabb megállókat harcolnak ki a magasabb osztályú, sokszor drágább vonatoknak, így az IC annyi helyen áll meg, mint régen a gyors, a gyors tulajdonképpen sebes. És akkor be lehet vezetni a még gyorsabb gyorsot, a rapid IC-t, azaz az ICR-t. Jelenleg Miskolcra, Pécsre valamint Debrecenbe és Nyíregyházára megy ICR. Ezek azonban nem illeszkednek egy integrált, ütemes menetrendbe, így december 10-től megszűnnek. A 2 óra 42-őt teljesítő pécsi ICR-t így a 3 óra körüli szintet hozó IC-k, a három perccel két óra alatt maradó, sehol meg nem álló miskolci csodát a füzesabonyi megállás ellenére ugyanennyit tudó IC-k, a 2.59 alatt a Keletiből Nyíregyházára érő ICR-t pedig a 3 óra 4 perc menetidejű, de a Nyugatiból induló IC-k pótolják.

Nem IC-város többé: Eger, Sátoraljaújhely, Sárospatak, Mátészalka, Nyírbátor, Nyíradony

A fenti kiscímben jelzett tény bizonyára nehezen emészthető a presztízsszempontokra figyelő politikusoknak, az utasok azonban talán összességében jobban járnak, bár kétségtelenül van, amiben rosszabb lesz nekik. Sokkal sűrűbb és az IC-hez képest olcsóbb lesz számukra az utazás lehetősége, ám vagy az átszállást vagy a lassabb eljutást kell vállalniuk. Egert most egy pár IC és három pár gyors köti össze közvetlenül naponta a fővárossal, hajnalban odafelé van még egy személy. A menetrendváltástól nappal kétóránként lesz közvetlen vonat, összesen kilenc gyors, amely 2 óra 21 percig megy. Ez jóval lassabb az 1 óra 50 körüli IC-menetidőnél, és rosszabb minőségű is a szolgáltatás, viszont nem kell hozzá pótjegy. Aki ragaszkodik az IC-hez, óránként átszállhat arra is. Sátoraljaújhely, Sárospatak hasonló ellátást kap a mostani három pár IC és két és fél pár közvetlen gyors helyett, a 3.20 körüli IC-menetidő 4 óra 6-8 percre nő (Újhely-Budapest között). Az egri és sátoraljaújhelyi gyorsok együttesen óránként adnak jó összeköttetést Pest illetve Gödöllő, Aszód, Hatvan között.

Talán Mátészalka, Nyírbátor, Nyíradony vesztesége a legnagyobb. A 110-es vonal kisvárosai a mostani két közvetlen IC-jük helyett másfélpár közvetlen gyorsot kapnak, igaz, alig 10 perccel nő a menetidő, ami elhanyagolható három és fél-négy-négy és fél óra mellett. Debreceni átszállással ők is sokkal több lehetőség közül választhatnak, mint eddig.

Átrendeződnek a nemzetközi vonatok

Bécs, Poprád, Drezda, Eszék, Szarajevó, Marosvásárhely, Nagyszeben célállomásokkal új, illetve módosított menetrendű járatokat indítanak decembertől. Ausztria a legnépszerűbb úti cél, ezért december 10-től Bécs felé nagyjából kétóránként indulnak nemzetközi vonatok. Új éjszakai összeköttetés lesz délutáni budapesti indulással, amely reggelre Drezdába ér. Onnan tovább Berlin, Lipcse felé csatlakozása lesz. Bosznia-Hercegovinába ezentúl viszont nem éjjel, hanem nappal utazhatunk Budapestről: a pécsi InterCity két kocsija Eszéken át Szarajevóba közlekedik. Ehhez a vonathoz a MÁV csatlakozást biztosít Pécsett, Bécs-Szombathely felől. Erdélyben Nagyszeben és Marosvásárhely új, az eddigieknél gyorsabb vonattal érhető el. A téli menetrendben Miskolc, Kassa érintésével Poprádig közlekedik új InterCity-sívonat.

Vonalfölszámolás egyelőre csak papíron

A nyáron kész tényként bejelentett, ám azóta javaslattá szelídült vonalbezárás - akkor arról volt szó, hogy 28 vasúti szakaszon megszűnik a személyszállítás - nem befolyásolta az új menetrendet, hiszen az eredeti tervekkel szemben december 10-én nemhogy a vonatok nem állnak le sehol, de addig döntés sem születik. A számozás alapján azonban eltűnnek vonalak, a hivatalosan menetrendi mezőnek nevezett kódokat ugyanis kicsit átvariálták. Megszűnik, pontosabban a 121-es mezőbe integrálódik a mostani 125a (Mezőhegyes-Battonya). Hasonlóan jár az Esztergom-Komárom közötti 4-es, amely a 2-esbe olvad, régi számát viszont megkapja a széchenyihegyi gyermekvasút. Ennek korábbi száma, a 7-es ezentúl egy másik kisvonaté, a nagycenkié. A 85-öst és a 86-ost összevonják egy Szolnok-Gyöngyös mezőbe, az így fölszabaduló 86-os ezentúl az egri leágazást jelöli a korábbi 87a helyett. Fontosabb változás, hogy a budapesti elővárosi szakaszok egy része visszakapja külön, a-jelű kódját, így újra lesz, pontosabban a már kapható menetrendben van 30a, 40a, 80a, 100a és 120a. A 80-as túlsó vége ezentúl kettéágazik Sátoraljaújhely és Nyíregyháza felé. Újdonság az is, hogy valamennyi vonal menetrendje az ütemes rendszer ismertetőoldaláról pdf-ben letölthető. A MÁV webes menetrendje, Elvira azonban a cikk írásakor még nem ismerte a december 10-e utáni adatokat.