További Magyar cikkek
A gyógyhatású, az emberi szervezetre ható készítményeket kereső vásárlók a fogyasztók speciális csoportját jelentik, akik a gyógyulás vagy gyógyító hatás, illetve a fogyás reményében lényegesen érzékenyebben reagálnak az ezt ígérő tájékoztatásra és anyagi erejüket meghaladó kiadásokra is hajlandóak, fogalmaz a GVH közleményében.
E piac fogyasztóit egészségügyi problémáik, testi és egyéb adottságokból adódó fogyatékosságaik fokozottan kiszolgáltatottakká teszik. A gyógyszerek, gyógyhatású termékek és általában az egészség, a testsúly megőrzésével, helyreállításával kapcsolatos termékek bizalmi termékeknek tekinthetők. Különösen újonnan piacra kerülő termék esetén a fogyasztók előre nem ismerhetik a termék hatásait. A bizonytalanság jelentős lehet. Ezt a bizonytalanságot hivatott mérsékelni a hatósági ellenőrzés és engedélyeztetés.
Az engedélyeztetés célja
Az engedélyezési eljárásnak egyik fontos célja az, hogy az emberi egészségre ártalmas termékek ne kerüljenek forgalomba, és a forgalomba hozás és fogyasztás feltételei egyértelműen legyenek meghatározva. E szűrés elengedhetetlen velejárója, hogy az esetleg hatásos és jó termékek később, nehezebben kerülhetnek a piacra, illetve aki e szűrőn nem kíván átesni, nem is viheti piacra - még esetleg akár nagyon is jó - termékét, vagy legalábbis nem adhat termékéről olyan tájékoztatást, ami gyógyhatásra utal. Tehát mindazok a vállalkozások, amelyek ezt az utat megkerülik, nem állíthatják termékeikről azt, hogy annak gyógyhatása van.
A Metabol nem úgy hat
A versenyfelügyeleti eljárás során az OÉTI (Fodor József" Országos Közegészségügyi Központ Országos Élelmezés- és Táplálkozástudományi Intézete) a GVH megkeresésére kifejtette álláspontját a Kft. egyes termékeiről. A "Metabol reklámanyagának szövege azt az illúziót kelti, hogy a termék rendszeres szedésével lefogyunk, megszűnnek a bőr és hajproblémák, az izületi fájdalmak, a szívizom károsodása, a vérnyomásproblémák, a menstruációs panaszok és a depresszió. Ezek a hatások nem elvárhatók az étrend-kiegészítő készítményektől. A felsorolt problémák betegségek, amelyek megoldása az orvos feladata gyógyszer illetve gyógyhatású készítmények segítségével."
Az Oxytarm kapcsán az OÉTi kifejtette, hogy a "reklámanyagban feltüntetett hatások (segít a székrekedés, hasmenés, aranyér, bélgyulladások esetén, a Candida elleni küzdelem nélkülözhetetlen eszköze) megtévesztők, azt sugallják, hogy az említett betegségek megszűnnek a termék fogyasztásával. A Vivax kapcsán az OÉTI tudatta, a reklámanyagban feltüntetett hatások (növeli a szexuális vágyat és fantáziát, fokozza a potenciát és a libidót, csökkenti a depressziós tüneteket) élelmiszer készítményeken nem szerepelhetnek.
Nem tulajdoníthat gyógyulást
A Versenytanács döntése meghozatalakor a GVH már kialakult joggyakorlatát folytatva azt vette figyelembe, hogy az érvényben lévő törvények alkalmazása mellett a vállalkozások étrend-kiegészítőnek minősülő termékeinek nem tulajdoníthatnak gyógyhatást, illetve nem állíthatják, vagy sugallhatják, hogy a változatos, kiegyensúlyozott étrend nem alkalmas a szükséges tápanyagok bevitelére. A vállalatnak a helyreigazító nyilatkozatokat azokban az újságokban kell közzétennie, ahol a jogsértő hirdetések rendszeresen megjelentek.