Nem megy a Metronak

2004.04.06. 08:46
Miközben az anyacég tovább növelte eladásait, a magyar Metro-lánc forgalma fennállása óta először milliárdokkal csökkent. A cégvezetés a visszaesést a viszonteladói kiskereskedelmi hálózat zsugorodásával magyarázza.
Tízszázalékos eredményjavulás mellett 12 milliárd forinttal csökkent tavaly a Metro Holding Hungary bruttó árbevétele. Jaross Tamás, a nagykereskedelmi hálózat vezérigazgatója szerint a terjeszkedő hipermarketek miatt jelentősen átalakult a kereskedelem, egyre kevesebb a viszonteladó kiskereskedő.

Kevesebb vásárlás

A tavalyi volt az első év, amikor a cég nem nyitott új áruházat. A Metróban elsősorban az élelmiszer-forgalom apad, mértéke tavaly megegyezett az árbevétel csökkenésével. A vásárlások száma a tavaly előtti 10,8 millióval szemben 2003-ban 11,1 millióra nőtt, de az egy számlára eső bruttó érték 24335 forintról 22930-ra csökkent. Ezt az sem kompenzálhatta, hogy a 2002-es szinthez képest két százalékkal nőtt a "ho-re-ca", vagyis a hotel-restaurant-catering vállalatok vásárlása.

Idehaza azonban - mutatott rá Jaross Tamás - az alacsony vásárlóerő miatt a vendéglátás nem fejlődik kellőképpen, míg Nyugat-Európában a gazdaság stagnálása ellenére is jelentős a szektor forgalma. Ezért az idén sem vár bevételnövekedést a magyar Metró-lánc. Az EU-csatlakozást követő időre nézve a cégvezető nem bocsátkozott jóslásokba, csupán azt emelte ki, hogy a cukor bizonyosan drágább lesz, viszont a magyar borok számára óriási konkurencia megjelenése várható. Annak ellenére, hogy a minőségi borok magyar termelése sikereket ért el az elmúlt tíz év alatt, nem csupán az olasz, spanyol, portugál és francia borok megjelenése rázhatja meg a piacot, hanem a csatlakozás után az ausztrál vagy kaliforniai borvidékek termékei is könnyebben lesznek behozhatók.

A közelmúltban a Metro megkezdte hárommilliárd forintba kerülő 13. áruházának építését Budakalászon, amely a tervek szerint még az idén megnyithatja kapuit. Minden attól függ, hogy az áruház mellett a Szentendrei út csomópontjának építkezése mikor kezdődik. Erről ugyanis olyan megállapodás született, hogy a beruházás költségeinek 55 százalékát az állam állja - a közbeszerzési eljárás már lezajlott -, de a teljes összeget, a szükséges egymilliárd forintot a Metro az idén rendelkezésre bocsátja, s az állami részt jövőre kapja meg.