Milliárdokat költhet el a Hungexpo reklámcége

2002.07.03. 09:19
Öt évre betonozta be a Magyar Fejlesztési Bank fideszes vezetése a Hungexpo reklámcégével (HR Rt.) szorosra fűzött kapcsolatát - írta meg a Népszabadság és a Magyar Hírlap. A HR (amely egyébként az MFB tulajdona) havi egymillió forintot kap "rendelkezésre állási díj" címén. Az MFB az idei első öt hónapban másfél milliárd forintért reklámozta magát partnerén keresztül.
Június utolsó napjaiban úgy döntött az MFB vezetése, hogy nem fizeti tovább a rendelkezésre állási díjat, mivel a milliárdos összegek kifizetése ellenére több teljesítési igazolás hiányos és az elvégzett munka a bank szerint néhol aránytalan a kifizetett summával - írta meg a Magyar Hírlap.

Milliárdok önreklámra

A Népszabadság szerint az MFB komoly játékossá vált a hazai reklámpiacon, hiszen májusig mintegy 1,5 milliárd forintot fizetett ki különböző hirdetési célokra a HR Rt.-nek. Ez a részvénytársaság a közelmúltban arról vált ismertté, hogy a Szerencsejáték Rt. szintén másfél milliárdos reklámcsomagjának csaknem felét a Magyar Nemzetet, a Szabad Földet és a Sportfogadást kiadó társaságnál költötte el. A cég a Szerencsejáték Rt.-n és az MFB-n kívül a Magyar Postával és a Hungexpóval is öt évre szóló szerződést kötött.

Nem lehet kilépni

Mindkét napilap úgy tudja, hogy az MFB havi 800 ezer forint plusz áfa rendelkezésre állási díjat fizet a HR-nek, amely az idén - áfa nélkül - 910,6 millió forintos hirdetési keret elköltésére is felhatalmazást kapott.

A szerződést öt évre kötötték, ám azt az MFB nem, csak a HR Rt. mondhatja fel. Ha a bank állna el a szerződéstől, úgy az ötéves keret 15 százalékát, valamint a rendelkezésre állási díjak teljes összegét ki kell fizetnie. Számítások szerint mintegy 750 millió forintba kerülne a szakítás. Fazekas Csaba, a Hungexpo vezérigazgatója a Hírlapnak azt mondta, tudomásul veszik, hogy az MFB új vezetése az elszámolás befejeztéig nem kíván fizetni.

Nőtt a keret

Az MFB fent részletezett keretszerződéseken túl is jelentős összegeket költött el a Hungexpo Reklám Rt.-nél. Tavaly az év utolsó öt hónapjában még csak alig félmilliárd forintot szánt az MFB szolgáltatásainak népszerűsítésére, idén májusig ugyanez az összeg 1,5 milliárd forint volt.

Miért baj, ha nem privát a partner?

Baranyay László, a Magyar Fejlesztési Bank volt elnök-vezérigazgatója A Népszabadságnak azt mondta: nincs abban semmi rendkívüli, hogy az idén megnőtt hirdetési aktivitásuk. Baranyay azért is értetlenül áll a kifogásokkal szemben, mert állami - részben a saját érdekeltségükbe tartozó - céggel kötöttek szerződést, vagyis megrendeléseik nem magánszemélyekhez kerültek.