Megtizedeli járatait a MÁV

2004.09.08. 08:03
Elsősorban a regionális vonalakon várható ritkítás, az elővárosi és minőségi távolsági személyszállítás terén további fejlesztés várható. A jövő évi menetrend ésszerűsítésére tett javaslat 1,5 milliárd forintos azonnali, és kilenc milliárd forintos hosszabb távú költségmegtakarítást eredményezne.
Egyetlen vasútvonalon sem szűnik meg a személyszállítás, ám a vasúttársaság 2005-től a jelenlegi napi több mint 3600 járatának mintegy tíz százalékát szüntetné meg - ismertette a MÁV Rt. igazgatóságának terveit Udvari László, a cég elnöke a keddi igazgatósági ülés szünetében tartott sajtótájékoztatón.

Kevesebb ülőhely

Emellett egyes vonalakon csökkentik az ülőhelyek számát, vagyis a jelenleginél rövidebb szerelvényeket közlekedtetnek, s lesznek olyan járatok is, amelyek nem a teljes vonalon közlekednek majd, a vonatkilométer-teljesítmény így 7,3 százalékkal csökkenni fog.

Az ésszerűsítés alapvetően az alacsony kihasználtságú regionális vonalakat érinti, míg például az elővárosi és a minőségi távolsági személyszállítás terén további fejlesztés várható. Udvari hangsúlyozta, hogy minderről majd a gazdasági tárca dönt. A jövő évi menetrend ésszerűsítésére tett javaslat 1,5 milliárd forintos azonnali, és kilenc milliárd forintos hosszabb távú költségmegtakarítást eredményezne.

Húszmilliárd kell

A társaság számításai szerint 2005-ben a menetdíjból nem fedezett személyszállítás költségeinek 65 százalékát kellene fedeznie a megrendelő államnak, vagyis az idei 56 milliárd forintos állami költségtérítés után jövőre húszmilliárddal több folyhat be ezen a címen a vasúttársaság kasszájába.

Jelenleg az állami költségtérítés a személyszállítási költség 44 százalékát fedezi. Udvari lapunk érdeklődésére elmondta, hogy az állami költségtérítésen túl más pénzügyi konstrukciót is kialakítanak a hiányzó források pótlására, olyan állami beavatkozás várható, amely megfelel majd az uniós elvárásoknak is.