Nem mobilis a magyar munkavállaló

2008.05.27. 16:12
Az alacsonyabb beosztásra pályázók kevésbé mobilak, mint a vezetõk, annak ellenére, hogy jellemzõen nehezebb elhelyezkedniük – derült ki a Jobinfo és a KutatóCentrum közös felmérésébõl, melyben az internetes álláskeresési szokásokat, valamint az ahhoz kapcsolódó attitûdöket vizsgálták.

Az álláskeresõk jellemzõen lakóhelyük környékén keresnek munkát, így már az internetes böngészés során is leginkább terület alapján szûkítik az ajánlatokat. Az állás kategóriája és a fizetés csak a második, illetve harmadik helyre szorul – derült ki a KutatóCentrum és a Jobinfo közös kutatásából, amelyben az álláskeresõ oldalak ismertségét, az internetes álláskeresési szokásokat és az azokkal kapcsolatos attitûdöket vizsgálták. Az álláskeresõk nemcsak a szûkítés során, de az állásajánlat elbírálásakor is fõ szempontként veszik figyelembe a munkavégzés pontos helyét. Jellemzõen a nõk és az alacsonyabb beosztásúak kevésbé mobilak: a nõk 80 százaléka és az alkalmazotti pozíciót megpályázók 78 százaléka nevezte nagyon fontosnak a munkavégzés helyét, míg a férfiak 70, a felsõvezetõk 66 százaléka nyilatkozott ugyanígy.

Óriási problémát okoz Magyarországon a mobilitás hiánya – kommentálta országos adatok alapján a kutatás eredményeit Szabóné Bikki Ágnes, az Észak-Magyarországi Regionális Munkaügyi Központ foglalkoztatási tanácsadója A rendszerváltás elõtt a dolgozók megszokták, hogy munkahelyük a lakóhelyükhöz közel esik. Ez a szemlélet még mindig él, a magyarok nem szívesen költöznek új munkahely miatt.

A beosztottak nehezebben találnak megfelelõ pozíciót: 27 százalékuknak sikerült csupán egy hónapon belül elhelyezkedni, míg a felsõvezetõk 33, a cégvezetõk 37 százalékának. Az alkalmi vagy kisegítõ munkát keresõknél ugyanez az arány 31 százalék volt – ismertette az átlagos elhelyezkedési idõ trendjeit Kristók Balázs, a Jobinfo.hu üzletágának vezetõje. A kutatás során megkérdezettek 17 százalékának fél évnél is több idõt vett igénybe az álláskeresés.

A válaszadók 37 százaléka alkalmanként több mint fél órát tölt álláskereséssel, 38 százalékuk pedig több mint 10 ajánlatot elolvas. Azok, akik jellemzõen interneten keresztül keresnek állást, a világháló mellett más csatornákat is igénybe vesznek: több mint 58 százalékuk napilapokban vagy apróhirdetési újságokban is keres, míg több mint egyharmaduk közvetítõ- illetve fejvadász cégek segítségét kéri. Ez utóbbi leginkább a közép- és felsõvezetõi pozícióra jelentkezõk körében népszerû.