Natália
-3 °C
7 °C

Maradunk a nem létező feketelistán

2005.09.16. 14:00
A magyar hatóságok nem tesznek semmit, hogy cáfolják a le Figaro azon állításait, hogy Magyarország rajta van az ICAO nemzetközi repülési szervezet feketelistáján. A gazdasági tárca nem foglalkozik a témával, a légiközlekedési hatóság megelégedett azzal, hogy jelezték a problémát az ICAO felé.
A le Figaro egy listát közölt, melyet a Nemzetközi Polgári Repülésügyi Szervezet (ICAO) állított össze azokról az országokról, ahol biztonsági hiányosságokat észlelt. A francia napilap szerint ezen a feketelistán Magyarország is szerepelt. A lista két héttel ezelőtti megjelenését követően a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium vizsgálatot rendelt el, vagyis vizsgálták a napilap állításainak valóságtartalmát. A Polgári Légiközlekedési Hatóság ezzel szemben azt vizsgálta, hogy milyen jogi formában reagálhat a napilap állításaira.

Nem érdekes

Mára kiderült, hogy egyik intézmény sem foglalkozik a le Figaro listájával. Ilyen lista ugyanis - állítja a GKM és a PLH - nem létezik. Tóth Judit, a gazdasági tárca szóvivője az Indexnek elmondta, az "eset nem igényel vizsgálatot", nem foglalkoznak a lap állításaival. Ilyen listát egyébként az ICAO honlapján valóban nem találtunk.

A légiközlekedési hatóság szóvivője is azt mondta, hogy nem lesznek jogi lépések, és nem kérnek helyreigazítást a laptól. Úgy döntöttek, hogy az ICAO berekin belül rendezik le a kérdést. A szervezethez fordultak, ahol megvitatták a le Figaro állításait - nyilatkozta Bajkó Erika. A vita után az az álláspont alakult ki, hogy nem szerencsés ilyen listákat összeállítani, ahol nem egyértelmű, milyen elvek szerint kerülnek fel országok.

Országimázs

Felmerül a kérdés, hogy ha nem igazítanak helyre egy ilyen állítást, akkor sokakban - akár külföldön, akár Magyarországon - az ragad meg, hogy itthon biztonsági problémák vannak a légiközlekedésben. Erre a felvetésünkre Bajkó Erika elmondta, hogy egyrészt a laikusok számára is nyilvánvalóak a kérdőjelek az ilyen bizonytalan forrású feketelisták hitelességével kapcsolatban. Másrészt - éppen a hitelesség kérdésessége miatt - nem is volt nemzetközi visszhangja a cikknek. Egyébként is volt már hasonló eset, hogy Magyarországot rossz helyre sorolták egy hasonló - nem valamely nemzetközi repülési szervezet által készített - összeállításban, de akkor sem voltak negatív következmények. A PLH fontosabbnak tartotta, hogy az ICAO szervezetén belül tekintsék át a kérdést.

A Nemzetközi Polgári Repülésügyi Szervezet (ICAO) 2001-ben végzett auditot Magyarországon, a szükséges intézkedések megtételét pedig 2003-ban ellenőrizték. Az ellenőrzésnél megállapították, hogy az észrevételek kétharmadát teljesítették. A kifogásolt dolgok többsége technikai jellegű volt, például a hatóságra vonatkozó eljárásokat hiányoltak, illetve szerintük több szakemberre van szükség a feladatok ellátására. Ez utóbbit belső átcsoportosítással próbálták orvosolni, de "elférne még néhány jó szakember" - fogalmazott Bajkó Erika.

Egyébként létezik egy, a szakértők számára nyilvános, a repülés biztonságával összefüggő adatbázis, a Safety Audit Foreign Aircraft program. Ebbe az adatbázisba egységes ellenőrzési és értékelési elvek alapján kerülnek be adatok nemzeti hatóságok által ellenőrzött külföldi repülőgépekről. Ebben az adatbázisban egyetlen olyan észrevétel sem szerepel, amely hátrányos lenne Magyarország, vagy bármely magyar légitársaság számára - hangsúlyozta Bajkó Erika.

Nászút ajándékba!

Esküvőt tervez? Tervezzen velünk, nyerjen wellness nászutat!

Pihenjen Szép kártyával!

Egy kis lazítás Önnek is jár! Íme a Szép kártya elfogadóhelyek.