További Magyar cikkek
Legyen egy kilométeren belül autópálya, öt kilométeren belül vasúti iparvágány – ez a két komoly infrastrukturális követelménye volt a Daimler Benznek a majdani magyarországi Mercedes-gyárral kapcsolatban. Magyarországnak emellett komoly előnye vot a versenytársakkal szemben az, hogy a német cég munkaerő-felmérésein – amelyek során nemcsak a munkaügyi központokat és a fejvadász cégeket keresték meg, hanem a már itt működő vállalkozásokat is – a legjobb eredményeket értük el, mondta Kilián Csaba, a tavaly 2 milliárd eurónyi befektetést hazánkba csábító ITD Hungary befektetési igazgatója egy pénteki sajtóbeszélgetésen.
Német iskola Kecskeméten
Annak ellenére, hogy a munkaerő-felméréseken jól szerepeltünk, feltehetően ez lesz a német gyár működésének egyik legkritikusabb pontja, maguk az ITD vezetői is a "legizgalmasabb kérdésnek" nevezték ezt. A szakmunkások képzésével kapcsolatban a németek kifejezett kérése volt, hogy leendő dolgozó német akkreditációval rendelkező iskolában tanulhassan, így ősszel egy, ezt már megszerző bajai szakközépiskola kezdi meg a kihelyezett képzést Kecskeméten.
A kecskeméti gyárban – amit 2009-ben kezdenek építeni, és ahol 2011-től várhatóan évi 100 ezer kompakt modellt gyártanak – 2500 embert terveznek foglalkoztatni. A létszám összetételéről pontos adatok még nincsenek, Kilián az Index kérdésére azt mondta: annyit lehet tudni, hogy a gyárban dolgozók 25-30 százaléka lesz diplomás munkavállaló. Közülük a kezdeti időszakban 100-150, hosszabb távon 30-50 mérnök német munkavállaló lesz, akik a betanítást végzik majd.
Nem kellenek extrák
A Mercedes – amely listáján még Miskolc és Zalaegerszeg szerepelt potenciális magyar helyszínként – az 54-es úttól délre, az 5-ös főút és az M5-ös autópálya által határolt területen vásárol ingatlant, részben saját gyára, részben az úgynevezett első körös, tehát közvetlen beszállítói számára (az ITD szerint előreláthatólag a második és harmadik körös beszállítók is a gyár nagyjából száz kilométeres körén belülről kerülnek ki, tehát jobbára magyarországi cégek lesznek).
A német cég nem kért a gyár letelepítése fejében extra vagy előrehozott infrastrukturális – közúti vagy vasúti – fejlesztéseket, mondták az ITD illetékesei az Index kérdésére. Így nem kérték az 54-es út és az M5ös autópálya csomópontjának az átépítését – holott a gyárból induló autók az 54-esről csak balra nagy ívben tudnak majd felkanyarodni a sztrádára, akár Szeged, akár Budapest felé mennek –, sem a Dunaújváros-Kecskemét közötti M8-as építésének a meggyorsítását vagy nyomvonalának módosítását. A gyárépítés miatt várhatóan legfeljebb az 54-es utat fogják szélesíteni, ha erre szükség.
Az autógyár a szállításainak egy részét várhatóan – akárcsak az Audi – vasúton fogja bonyolítani, ám nem kértek vasúti felújítást vagy kapacitásbővítést sem. Holott a szállításhoz használható Cegléd-Kecskemét-Kiskunfélegyháza, Kiskunfélegyháza-Kiskunhalas, illetve Kiskunhalas-Kelebia (országhatár) vasútvonalak mindegyik egyvágányú egy kis szakasz kivételével.
Három vagy négy éven belül megtérül
Arról, hogy a német cég mennyi támogatásért jön Magyarországra, sem az ITD vezetői, sem Burány Sándor, a gazdasági tárca államtitkára nem közöltek megközelítő adatokat sem a sajtóbeszélgetésen, nem kommentálták az Index által kiszámolt 40 milliárd forintos összeget sem. Burány Sándor azt mondta, a szerződés aláírása és annak európai uniós jóváhagyása után, várhatóan 3 hónap múlva lesz nyilvános ez az adat.
A támogatásról Rétfalvi György, az ITD vezérigazgatója azt mondta: nagyon szigorú megtérülési számításokat készítettek, az alapfeltétel az volt, hogy a németeknek fizetett összeg 3 éven belül megtérüljön a nemzetgazdaságnak és a költségvetésnek. Rétfalvi megjegyezte, az elmúlt évek alapján ezek a megtérülési számításaik inkább konzervatívnak bizonyultak, mintsem túlzottan optimistának, és még senkitől nem kellett támogatást visszavenni, mert ne teljesültek volna a szerződésben foglalt feltételek.
A támogatás megtérüléséről ugyanakkor Gyurcsány Ferenc kormányfő egy brüsszeli sajtótájékoztatón azt mondta: a magyarországi Mercedes-beruházásnak adandó magyar támogatás négy év alatt meg fog térülni azokból az adóbevételekből, amelyek a támogatás révén megvalósuló beruházásból származnak majd. A miniszterelnök, aki azt mondta, a sajtóban folyó találgatások miatt foglalkozik ezzel a kérdéssel, hozzátette: olyan jó hozamú beruházás kap támogatást, amelynek nem csak iparpolitikai és foglalkoztatáspolitikai hatásai kedvezők, hanem mint a legegyszerűbb pénzügyi befektetés is kifejezetten kedvező Magyarország számára.