Máris több alapvető körülményt változtatott meg a kormány a Mavir privatizációs koncepciójában az első bejelentésekhez képest, melyek közül a legfontosabb, hogy már nem 75 százalék mínusz 1 szavazatnyi tulajdonrészt kívánnak értékesíteni, hanem maximum 50 százalék mínusz egy szavazatot, azaz kisebbségi tulajdonrészt. Ezt is több lépcsőben tervezik értékesíteni, az első lépcső egy 25 százalékos pakett piacra bocsátása lehet - mondta el a Figyelő mai számában Szuper József, a Miniszterelnöki Kabinet által felügyelt Új Tulajdonosi Program tőzsdei tranzakcióival foglalkozó főtanácsadója.
A lépéssel a kormányzat részben követi az első bejelentéseket bíráló szakértői véleményeket, hisz azok a távvezeték-hálózat stratégiai jelentősége miatt aggódtak, rossz ötletnek tartották ugyanis, hogy ne az állam legyen a többségi tulajdonos.
Az első értékesítési hullám jövő szeptemberben várható, ebben a cég 25 százalékát három befektetői körnek értékesítik: kedvezményes magánszemélyi, kedvezmény nélküli magánszemélyi, illetve intézményi befektetői köröknek.
Csak részben hallgatott azonban az állam a szakértőkre, ugyanis a privatizációt továbbra is úgy képzelik el, hogy az 50 százalék+1 szavazatos állami tulajdon részben legalább az MVM kezében maradna, egy másik része pedig a MNV-hez kerülne át. Mint ismeretes, a szakértők ezt azért tartják problémásnak, mert a Mavir fejlesztéseinél látszólag eddig is preferálta az MVM érdekeit: az olcsó áram hazájának számító Szlovákia felé például nem igazán épültek határkeresztező kapacitások, míg abba az irányba, amerre drágán lehet áramot exportálni épültek a vezetékek.
Ezt az utóbbi észrevételt a Mavir természetesen hevesen tagadja, szerintük a Szlovákia felé vezető vezetékek építése az északi szomszédunk miatt csúszik és nem az MVM nyomására. A Mavir döntési függetlenségét soha egyetlen piaci szereplő sem vonta még kétségbe, ilyen egyértelmű panasz nem érkezett a felügyelő hatóságok felé - állítja a Mavir vezérigazgatója, Tari Gábor.
A szakértők azt is kifogásolják, hogy nem biztos, hogy jó a Mavir privatizációjának időzítése, hiszen Európában már megkezdődött a rendszerirányítók regionalizálódása: a BENELUX államoknak és Franciaországnak már közös a rendszerirányítója, csakúgy mint a skandináv országoknak. Ezt az árampiaci verseny szempontjából igen fontos folyamatot nagyban megkönnyítené, ha a Mavir maradna állami tulajdonban.